Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kontakt z ZUS-em nie musi być osobisty

Redakcja
Wiele tysięcy klientów dziennie odwiedza placówki ZUS na terenie całego kraju, sale obsługi klientów są pełne interesantów.

To oznacza, że tradycyjna forma kontaktu z administracją publiczną cieszy się wciąż bardzo dużą popularnością, ale 1,6 miliona osób kontaktuje się już z ZUS-em przez Platformę Usług Elektronicznych PUE ZUS.

Założenie konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS to tylko chwila. Można je założyć samemu w domu lub w ZUS-ie, a następnie potwierdzić tożsamość. Można to zrobić osobiście w jednym z oddziałów ZUS–u, należy mieć wówczas przy sobie dowód osobisty – ta jedna wizyta, pozwoli uniknąć wielu kolejnych. Można też potwierdzić swoją tożsamość elektronicznie, o ile jest się w posiadaniu podpisu elektronicznego albo korzysta z systemu bankowości elektronicznej w banku, który podpisał porozumienie z ZUS, a tożsamość została potwierdzona wcześniej przez bank.

Dzięki PUE ZUS możemy sprawdzić:
czy pracodawca zgłosił nas do ubezpieczeń,
czy nasi najbliżsi zostali zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego.
Możemy też przesłać wnioski i dokumenty rozliczeniowe.

Z nowoczesnych rozwiązań najczęściej korzystają przedsiębiorcy, składając dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe właśnie tą drogą. Przedsiębiorcy zatrudniający powyżej 5 pracowników mają wręcz obowiązek wysyłania dokumentów drogą elektroniczną.

Jak już wspomnieliśmy, istnieje także możliwość założenia i uwierzytelnienia (zaufania) profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS oraz logowania do niego za pośrednictwem serwisu bankowości internetowej. Wykorzystanie do tego celu rachunku w serwisie bankowości internetowej Millenet (Bank Millennium) lub w serwisie bankowości internetowej Alior Banku – nie wymaga dodatkowego potwierdzania tożsamości w placówce ZUS.

Możliwość założenia i zaufania profilu na PUE ZUS oraz logowania do profilu w trakcie korzystania z usług bankowości elektronicznej mają również klienci PKO Banku Polskiego (iPKO, Inteligo) oraz BOŚ Banku.
Niektórzy klienci wciąż opierają się przed korzystaniem z możliwości, które zapewnia e-administracja. Towarzyszy im obawa przed popełnieniem błędu przy wykonywaniu czynności technicznych. Niechęć do nowoczesnych rozwiązań może także wynikać z przyzwyczajeń – spotkanie twarzą w twarz, cenione zwłaszcza przez osoby starsze, oraz zaufanie jakim darzą urzędników, wpływa na postrzeganie wizyty w urzędzie jako najbezpieczniejszej i najbardziej komfortowej formy kontaktu. Inaczej jednak myślą osoby młodsze. Dla nich ważna jest oszczędność czasu a obycie z komputerami ułatwia wykonywanie czynności technicznych.

Pamiętajmy, że to właśnie e-administracja jest kierunkiem rozwoju funkcjonowania urzędów w Polsce. Tą samą drogą od lat kroczą inne gałęzie usług. Zakupy on-line i bankowość internetowa są już tak powszechne, że przestajemy je postrzegać jako przełomowe. Zmiany, których jesteśmy świadkami, są więc nieuniknione. Należy zatem już teraz zacząć korzystać z możliwości, które są w zasięgu ręki – także w ZUS.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki