reklama

Kodeks drogowy 2019. Jakie zmiany czekają kierowców? Obowiązkowa jazda na suwak i kary za przekręcanie liczników! [20.08.2019]

TRZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (5 zdjęć)
Kodeks drogowy 2019. Jakie zmiany czekają kierowców? Zmiany w Kodeksie Drogowym w 2019 roku mają poprawić zdecydowanie bezpieczeństwo i ruch na naszych drogach. Dotyczą głównie jazdy na suwak oraz przekręcania liczników.

Sejm RP uchwalił ustawę o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie Kodeksu Karnego, penalizując proceder „kręcenia liczników”. Wprowadził także czynności administracyjne oraz kontrolne, które mają go ograniczyć.

KODEKS DROGOWY 2019. Za cofanie licznika wysokie kary!

Nowe przepisy mówią o wprowadzeniu do Kodeksu Karnego nowego typu przestępstwa:

  • Kto zmienia wskazanie drogomierza pojazdu mechanicznego lub ingeruje w prawidłowość jego pomiaru, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
  • Tej samej karze podlega, kto zleca innej osobie wykonanie czynu, o którym mowa w ust. l.
  • W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu kreślonego w §1 lub §2, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

KODEKS DROGOWY 2019. Kary za cofanie licznika zmienią nastawienie kierowców do tego procederu

Sankcja przewidziana w ustawie będzie bardzo wysoka, jednak z punktu widzenia branży motoryzacyjnej, najważniejszy zapis ustawy stanowi wskazanie wprost, że karze podlegać będzie również osoba zlecająca fałszowanie wskazań licznika.

- Bardzo się cieszę, że po długim okresie walki o to, żeby kręcenie liczników było nie tylko naganne, ale i karalne, ustawa wejdzie w życie. Nie rozwiąże ona problemu w całości, ale z całą pewnością pomoże w jego społecznym napiętnowaniu, a ryzyko potencjalnych kar spowoduje zmniejszenie skali procederu – skomentował nowe zmiany prawne Jakub Faryś, prezes Polskiego związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

KODEKS DROGOWY 2019. Jazda na suwak będzie obowiązkowa

Ministerstwo Infrastruktury zamierza dokonać zmian w kodeksie drogowym, które wprowadzą obowiązek jazdy na suwak i mandaty za niestosowanie się do niego.

Chodzi o sytuację na drodze kiedy dwupasmowa droga zwęża się do jednego pasa. Przy wąskim gardle tworzy się suwak, czyli samochody jadące prawym pasem wpuszczają auta z lewego pasa. W ten sposób pojazdy na przemian pokonują zwężenie, a jazda przebiega bardzo sprawnie.

Jazda na suwak polega na tym, by w momentach, kiedy droga się zwęża, a jeden z pasów zanika, wpuszczać auta z tego pasa na główny pas. Kierowcy z głównego pasa mogą jechać płynnie, ale zostawiając między sobą odpowiednio dużo odstępu, tak, by pojedynczo wpuszczać kierowców z zanikającego pasa. Ta metoda sprawdza się w zachodnich krajach i pozwala szybko rozładowywać korki.

Jazda na suwak z dobrowolnej ma się stać obowiązkowa. Teraz w Polsce można zobaczyć znaki mówiące o tzw. jeździe na suwak, ale są to tylko sugestie. Ministerstwo zamierza wprowadzić znaki, które będą informowały o obowiązku jazdy na suwak.

KODEKS DROGOWY 2019. Przepisy przeciwko szeryfom drogowym

Regulacje mają przeciwdziałać działaniom kierowców, którzy złośliwie blokują dwa pasy ruchu, bo uważają mylnie, że ci, którzy chcą włączyć się do ruchu na końcu zwężającego się pasa na suwak, są nieuczciwi. Mandat za blokowanie pasa ruchu wynosi od 50 do 500 zł.

Obecnie znaki informujące o jeździe na suwak są tylko zaleceniem, jak należy zachować się na drodze we wskazanym miejscu, a nie nakazem takiego zachowania.

KODEKS DROGOWY 2019. Jazda na suwak upłynnia ruch

- Jazda na suwak służy temu, aby ruch był płynny na wszystkich pasach. Jednak na drodze często pojawiają się tzw. szeryfowie, którzy blokują pas i powodują zdecydowane zwiększenie korków. Ci ludzie nie widzą, że dzięki tej metodzie jazda byłaby szybsza dla jednej i dla drugiej strony – mówi w wywiadzie dla serwisu infoWire.pl Marcin Grzebieluch ze szkoły bezpiecznej jazdy Carevent.pl.

Ekspert o tym, dlaczego jazda na suwak rozładowuje korki:

Kodeks drogowy 2019. Jakie zmiany czekają kierowców? Obowiąz...

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rafał

Bardzo dobra zmiana przepisów.. skończy się blokowanie tylko prawego pasa i kierowcy stojący tylko na prawym zrozumieją że jazda na suwak znacząco zmienia płynność jazdy, bo nie trzeba będzie się upychać na jednym pasie.

g
gość

Ruch płynny jest wtedy, gdy na widok znaku ostrzegającego o zwężeniu kierowca zjedzie na właściwy pas.
Jazda do końca kończącego się pasa i wciskanie się przed innych to zwykłe cwaniactwo i chamstwo.

Dodaj ogłoszenie