Kibice z całego świata z niecierpliwością czekają na bilety na Euro 2012

Redakcja
Z Juliuszem Głuskim, rzecznikiem prasowym Euro 2012 Polska, rozmawia Piotr Wiśniewski

Jak przebiega losowanie biletów na Euro 2012 za pośrednictwem strony UEFA.COM?
Losowanie odbywa się w szwajcarskim Nyonie, głównej siedzibie UEFA za pośrednictwem systemu komputerowego. Nad wszystkim czuwa osoba nadzorująca, wyznaczona przez władze europejskiej federacji piłkarskiej. Trwa to kilka dni. Każde zgłoszenie losowane jest oddzielnie, rozpatruje się konkretne zamówienie, na konkretny mecz. Czyli na przykład - jeśli kibic zamówił cztery bilety na mecz otwarcia w Warszawie, a jednocześnie dwa bilety na mecz numer 18, czyli pojedynek między drużyną A2 i A3 również w Warszawie oraz ćwierć-finał w Doniecku 23 czerwca, to każde to zgłoszenie jest losowane oddzielnie. Możemy więc mieć takie szczęście, że uda nam się wylosować bilety na te wszystkie mecze albo mniej szczęścia i wylosować jedną wejściówkę lub wcale. Do końca kwietnia wszyscy, którzy aplikowali o bilety, otrzymają informację mailem.

Właśnie, a dlaczego procedura losowania trwa tak długo?
Jak Pan zapewne wie, kibice złożyli aż 12 milionów zamówień. To jest ogromna liczba, dlatego ta procedura tak długo trwa.

W jaki sposób osoby, które wylosowały bilet, będą o tym fakcie informowane?
Osoby, które aplikowały o bilety, a ich nie wylosowały, otrzymają wiadomość mailową. Natomiast osoby, którym się poszczęściło, oprócz maila otrzymają także list z powiadomieniem.

Dla kogo w pierwszej kolejności losowane będą wejściówki na Euro 2012?

Różnie. Tych zgłoszeń jest tyle, że trudno mi ocenić, o jakie pakiety kibice zabiegali najbardziej. Z kolei zgłoszenia indywidualne dla mieszkańców miast-gospodarzy, czyli na przykład Gdańska, którym przypada pula 2 tys. biletów, będą losowane priorytetowo. Później, kiedy pula ta zostanie obsadzona, reszta osób, która aplikowała o indywidualne bilety dla mieszkańców miast gospodarzy, wraca do ogólnej puli i mieszkańcy tych miast, podobnie jak inni, mają szansę w kolejnym losowaniu. Najpierw stadiony będą zapełnione tymi dwoma tysiącami mieszkańców miast gospodarzy, a reszta biletów wraca do ogólnej puli i jest jeszcze raz losowana.

A co kiedy zainteresowanie biletami przeznaczonymi dla mieszkańców miast-gospodarzy znacznie przekroczy pulę 2 tysięcy biletów, kiedy chętnych na takie wejściówki będzie dajmy na to 12 tysięcy osób. Co wówczas?
Pula 2 tysięcy biletów dla mieszkańców miast-gospodarzy jest liczbą gwarantowaną. Osoby te identyfikowane są po kodach pocztowych. Nie oznacza to, że tylko 2 tys. mieszkańców z miast-gospodarzy będzie przebywać na stadionie. Reszta tych osób bierze udział w losowaniu biletów z ogólnej puli. W ramach tej puli jest kolejne losowanie.
Wspomniał Pan, że poza pierwszym losowaniem będą także inne możliwości nabycia biletu. W jaki sposób będą wyglądały kolejne procedury?
W ramach tej pierwszej puli biletów, w lipcu zostanie uruchomiona specjalna platforma odsprzedaży biletów. Strona ta będzie funkcjonować praktycznie do rozpoczęcia Euro 2012. Zostanie zamknięta na kilka tygodni przed turniejem. Na tej stronie osoby, które zgłosiły chęć nabycia wejściówki, a nie poszczęściło im się w losowaniu, będą mieć możliwość kupna biletu. Istnieje także możliwość wymiany biletów. Osoba, która kupiła bilet i nie chce iść na dany mecz, a na inny, będzie mogła dokonać takiej wymiany. I to jest jedyna polecana przez nas forma sprzedaży biletów. Osoba kupująca i sprzedająca ma gwarancję ceny i legalności transakcji. Nie polecamy więc aukcji internetowych. A ceny za bilety na pewno będą wysokie. Sponsorzy, którzy otrzymali bilety z puli biznesowej, również odpowiednio rozdysponują swoje bilety. Poza tym, każda narodowa federacja otrzyma pewną pulę biletów do sprzedania. Niewykluczone, że również odbywać się to będzie drogą losowania. Decyzja jednak jeszcze nie została podjęta. Tak zwaną pulę federacyjną trzeba rozdzielić na wszystkie federacje startujące w Euro 2012. Trzeba się także liczyć z tym, że zapotrzebowanie na bilety zgłoszą państwa nieuczestniczące w turnieju, a mające silne grupy kibicowskie. Dla nich także przygotowana będzie odpowiednia pula. Jak więc widać, jest wiele możliwości nabycia biletu.

Dobrze, w takim razie dajmy taki oto przykład - załóżmy, że wylosowałem cztery bilety i trzy z nich chcę odsprzedać innej osobie. Co zatem muszę zrobić?
W takim wypadku radzimy poczekać do lipca, do momentu uruchomienia platformy sprzedażowej. Tam się Pan zgłasza, system odnajduje odpowiednie osoby, które chcą te bilety odkupić, a następnie sprzedaje się je po cenie nominalnej. Pan na tym nie zarobi, ale ktoś dzięki Panu ma możliwość zakupu wejściówki na mecz. Tym samym w łatwy sposób będzie miał Pan możliwość pozbycia się tych biletów.

W Polsce, jak wiemy, wprowadzono zapis według ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, na mocy którego każdy kibic musi posiadać bilet wystawiony na swoje dane osobowe. UEFA tej zasady nie stosuje. Jak więc jest rozwiązywana ta kwestia?
Przy rejestracji osoba, która aplikuje o bilet, musiała podać swoje dane osobowe. Na barkach tej osoby spoczywa odpowiedzialność za osoby polecane do zakupu biletu. Bilety będą imienne, ta decyzja jeszcze nie zapadła. Bilety będą drukowane na kilka tygodni przed rozpoczęciem turnieju. W tej chwili osoby, które wylosują wejściówki, dostaną potwierdzenie o prawie do biletu. Oczywiście opłaty uiszczają oni znacznie wcześniej, bilet w formie fizycznej otrzymują później.
A czy istnieją jakieś restrykcje co do osób kupujących bilety, na przykład system weryfikacji danych?
Aplikujący po bilety jest umieszczany w systemie. Osoba, która zamówiła bilety, ponosi odpowiedzialność za siebie, jak i za osobę, której kupowała bilety. Kolejne kroki będą podejmowane po zakupie biletu, ale szczegółów jeszcze nie znam. Zanim bilety trafią do kibiców, kilka wytycznych można ustalić.

Z jakich krajów, oczywiście z wyjątkiem Polski i Ukrainy, zostały złożone największe zamówienia na bilety?
Nie licząc Polski i Ukrainy, sporo zgłoszeń było z Niemiec, Rosji i Szwajcarii. W ogóle natomiast UEFA otrzymała zgłoszenia z 208 państw. Z Polski i Ukrainy było 88 proc. zgłoszeń.

Jak rozkładają się proporcje podziału biletów przeznaczonych do ogólnej sprzedaży dla kibiców?
Około 80 proc. biletów z łącznej puli 1,4 mln zostanie przeznaczona dla kibiców. 41 proc. trafi do kibiców z pierwszego losowania, 32 proc. z puli federacyjnej, część z puli sponsorskiej i inne nieujęte w tym zestawieniu. Resztę stanowią goście UEFA, sponsorzy, media. Media, które zakupiły prawa do transmisji spotkań Euro 2012.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie