Kampania przed wyborami do Europarlamentu 2019. To już ostatnia prosta! Politolog: przedwyborczy dyskurs w cieniu, niewielka aktywność

TC
Janowicz Kamila - Polska Fair Play Bezpartyjni Gwiazdowski
Do wyborów do Parlamentu Europejskiego 2019 pozostał tydzień. Trwa przedwyborcza kampania i to właściwie jedyne określenie jakim można ją określić. - Ferwor walki przedwyborczej jest w cieniu bieżących wydarzeń - mówi dr hab., prof. UG Jarosław Nocoń z Instytutu Politologii Uniwersytetu Gdańskiego.

Wybory europarlamentarne 2019. Kampania na ostatniej prostej

Kilka debat, trochę plakatów i banerów - Pomorze nie zostało raczej zdominowane walką kandydatów o europejskie mandaty. Kiedy Prawo i Sprawiedliwość mówiło o walce z ACTA 2 i wolności w czasie swojej gdańskiej konwencji pod koniec marca, gdy Magdalena Adamowicz ogłosiła swój start w szeregach Koalicji Obywatelskiej, gdy Robert Biedroń zapowiadał nadchodzącą Wiosnę, gdy w końcu, w ostatnim możliwym terminie Kukiz 15 ogłosił, że skompletował wyborcze listy, można było spodziewać się twardej, przedwyborczej rywalizacji o głosy.

Zobacz wszystkich kandydatów:

W kampanii przed wyborami europejskimi trudno mówić o aktywności, jaką obserwowaliśmy choćby w czasie ostatnich wyborów samorządowych.

- Zgodziłbym się z tą tezą. Dyskurs publiczny jest raczej zdominowany przez wydarzenia bieżące. Ferwor walki przedwyborczej jest w ich cieniu - ostatnio w kwestii dokumentu braci Sekielskich o pedofilii w kościele. Niektórym kandydatom jest ciężko ustosunkować się do tematów dotyczących kościoła, zwłaszcza tak drastycznych - mówi dr hab., prof. UG Jarosław Nocoń z Instytutu Politologii Uniwersytetu Gdańskiego.

Kto kandyduje w wyborach europarlamentarnych 2019? LISTA KANDYDATÓW I KOMITETÓW

Wybory do Europarlamentu. Spoty w mediach, spotkania w terenie. Kto i jak przyciaga?

Nie brakuje klasycznych elementów kampanii, choćby spotów i reklam w mediach. Część kandydatów tradycyjnie ruszyła w teren. O spotkaniach z wyborcami, objeździe województwa informowały niektóre "jedynki" z pomorskich list poszczególnych ugrupowań. Janusz Lewandowski (Koalicja Obywatelska) odwiedził m.in. Nowy Dwór Gdański, Malbork, Starogard Gdański, Puck. Lewandowski uczestniczył także w kilku debatach w lokalnych mediach oraz w Europejskiej Debacie Gospodarczej, z której przeprowadziliśmy relację live. Z KE w terenie byli też Jarosław Wałęsa i Magdalena Adamowicz, żona zamordowanego w styczniu prezydenta Gdańska, Pawła Adamowicza. Ta ostatnia promuje w kampanii hasło walki z mową nienawiści i nienawiścią w relacjach społecznych i politycznych. Hasłem jej kandydatury jest hasło "Imagine there's no hate" - "Wyobraź sobie, że nie ma nienawiści".

Z wyborcami spotykała się także "jedynka" pomorskiej listy Prawa i Sprawiedliwości Anna Fotyga oraz nr 2 listy PiS, wiceminister kultury Jarosław Sellin. - W miniony weekend na Pomorzu rozdaliśmy ponad 2000 ulotek - podkreślała również "Jedynka" Wiosny Roberta Biedronia, Beata Maciejewska. O spotkaniu z wyborcami w Bytowie informował Sławomir Mentzen, który jest "Jedynką" Konfederacji Korwin, Braun, Liroy, Narodowcy, natomiast Michał Urbaniak z tego samego ugrupowania o wyjeździe m.in. do Malborka.

Przedstawiciele Lewicy Razem pikietowali w obronie praw pracowniczych w Gdyni, rozmawiali także z wyborcami w Wejherowie. Anna Górska, "Jedynka" tego ugrupowania, reprezentowała Razem w Europejskiej Debacie Gospodarczej. Z wyborcami spotykali się także pomorska "Jedynka" z ramienia Kukiz 15, Andrzej Kobylarz oraz aktywny w swojej dzielnicy Łukasz Hamadyk. W debatach i spotkaniach uczestniczyli także przedstawiciele KWW Polska Fair Play Bezpartyjni Gwiazdowski, m.in. Maciej Zborowski i Maciej Knuth. Zborowski, pomorska "jedynka" Polski Fair Play wziął m.in. udział w Europejskiej Debacie Gospodarczej.

Wybory do europarlamentu 2019. Jak głosować?

Kampania przed wyborami europarlamentarnymi 2019. Wyścig w społecznościówkach?

Największą aktywność kandydaci wykazują, wydaje się, w mediach społecznościowych. Spoty wideo, relacje na żywo ze spotkań, memy - to kampanijna broń poszczególnych ugrupowań.

Bez wątpienia na tzw. "sociale" postawiła Wiosna Roberta Biedronia. Profil tego ugrupowania jest regularnie uzupełniany i odświeżany - są relacje live z inicjatyw tego ugrupowania (promują m.in. akcję "Świeckie państwo"), rozmowy z Beatą Maciejewską i innymi przedstawicielami tego ugrupowania.

Pomorska "Jedynka" Wiosny transmitowała w ostatnich dniach zorganizowany przez jej ugrupowanie pokaz filmu dokumentalnego braci Sekielskich przed rezydencją Metropolity Gdańskiego.

Profesjonalnie pod względem graficznym wyglądają kampanie w mediach społecznościowych kandydatów Koalicji Europejskiej i PiS. Tu także są relacje live, galerie zdjęć z debat, spotkań z wyborcami. Są także równie profesjonalnie nakręcone spoty zachwalające kandydatów.

- Byłam pod wielkim wrażeniem jej entuzjazmu i profesjonalizmu z jakim wykonuje swoją pracę - mówi o Annie Fotydze, Mariam Paposhvili z Gruzji.młoda stażystka z jej biura w Parlamencie Europejskim.

- Janusz Lewandowski nie unika odpowiedzi na trudne pytania - mówi natomiast w spocie pomorskiej "Jedynki" KE jeden z rozmówców.

Widać również, że wielką wagę do kampanii w mediach społecznościowych przywiązują przedstawiciele Lewicy Razem. "Wyższe płace, niższe czynsze, bezpłatne leki na receptę, solidarna Europa, transformacja energetyczna, walka ze zmianami klimatu!" - takim hasłem reklamuje się to ugrupowanie.

Część swoich kandydatów promuje w mediach społecznościowych Polska Fair Play Bezpartyjni Robert Gwiazdowski, m.in. pomorskie "jedynkę" i "dwójkę" Macieja Zborowskiego i Macieja Knutha. Co ciekawe jednak, profil pomorskich sympatyków ugrupowania prof. Gwiazdowskiego jest zamknięty dla ogólnego odbioru.

Andrzej Kobylarz z Kukiz 15 prowadził relację live z konwencji przedwyborczej, a w ostatnich dniach zamieścił spot swojego ugrupowania. Spoty, galerie ze spotkań i zapisy live z konwencji można znaleźć w mediach społecznościowych Konfederacji (na jednym z fragmentów spotu widać hasło "Nie dla UE"). Oba ugrupowania zapowiadają walkę z hasłami środowisk LGBT, i niejako "na wyścigi" grożą również konsekwencjami ustawy 447 amerykańskiego Kongresu. Co ciekawe, oba ugrupowania toczą w internecie podjazdową wojnę. Poszło o kandydaturę Alexandra Norberta Kossa. Na początku reprezentował on barwy Kukiz 15. Jednak 10 maja wycofał swoją kandydaturę z tego ugrupowania i poparł kandydatów Konfederacji, o czym śpieszył poinformować w czasie briefingu relacjonowanego live na profilu Konfederacji. Głos w sprawie Kossa zabrał m.in. lider ugrupowania, Paweł Kukiz.

Humorem posługuje się w kampanii Jarosław Wałęsa z KE. Hashtagami #Ostatni na liście i #Pierwszy do pracy zachęcał do głosowania na jego kandydaturę.

"Choć kandyduje z ostatniego miejsca, on da radę - wszak Wałęsa" - tak recytował w mediach społecznościowych Jarosława Wałęsy, Krzysztof Skiba, niegdyś frontman Big Cyca.

- Politycy nauczyli się wykorzystywać media społecznościowe, lub po prostu zatrudnili odpowiednich fachowców - mówi Jarosław Nocoń. - Natomiast opierając się na wynikach poprzednich wyborów do Parlamentu Europejskiego można wywnioskować, że bezpośredniego rezultatu wyborczego nie należy wiązać z działaniami promocyjnymi w czasie kampanii. Wynik zależy bardziej od miejsca danego kandydata na liście czy statusu jego ugrupowania politycznego. W tym kontekście nie jest łatwo przygotować sensowną kampanię.

Podatek cukrowy. Podreperuje budżet czy zdrowie Polaków?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie