Kampania przed wyborami do Europarlamentu 2019. To już ostatnia prosta! Politolog: przedwyborczy dyskurs w cieniu, niewielka aktywność

TCZaktualizowano 
Janowicz Kamila - Polska Fair Play Bezpartyjni Gwiazdowski
Do wyborów do Parlamentu Europejskiego 2019 pozostał tydzień. Trwa przedwyborcza kampania i to właściwie jedyne określenie jakim można ją określić. - Ferwor walki przedwyborczej jest w cieniu bieżących wydarzeń - mówi dr hab., prof. UG Jarosław Nocoń z Instytutu Politologii Uniwersytetu Gdańskiego.

Wybory europarlamentarne 2019. Kampania na ostatniej prostej

Kilka debat, trochę plakatów i banerów - Pomorze nie zostało raczej zdominowane walką kandydatów o europejskie mandaty. Kiedy Prawo i Sprawiedliwość mówiło o walce z ACTA 2 i wolności w czasie swojej gdańskiej konwencji pod koniec marca, gdy Magdalena Adamowicz ogłosiła swój start w szeregach Koalicji Obywatelskiej, gdy Robert Biedroń zapowiadał nadchodzącą Wiosnę, gdy w końcu, w ostatnim możliwym terminie Kukiz 15 ogłosił, że skompletował wyborcze listy, można było spodziewać się twardej, przedwyborczej rywalizacji o głosy.

Zobacz wszystkich kandydatów:

W kampanii przed wyborami europejskimi trudno mówić o aktywności, jaką obserwowaliśmy choćby w czasie ostatnich wyborów samorządowych.

- Zgodziłbym się z tą tezą. Dyskurs publiczny jest raczej zdominowany przez wydarzenia bieżące. Ferwor walki przedwyborczej jest w ich cieniu - ostatnio w kwestii dokumentu braci Sekielskich o pedofilii w kościele. Niektórym kandydatom jest ciężko ustosunkować się do tematów dotyczących kościoła, zwłaszcza tak drastycznych - mówi dr hab., prof. UG Jarosław Nocoń z Instytutu Politologii Uniwersytetu Gdańskiego.

Kto kandyduje w wyborach europarlamentarnych 2019? LISTA KANDYDATÓW I KOMITETÓW

Wybory do Europarlamentu. Spoty w mediach, spotkania w terenie. Kto i jak przyciaga?

Nie brakuje klasycznych elementów kampanii, choćby spotów i reklam w mediach. Część kandydatów tradycyjnie ruszyła w teren. O spotkaniach z wyborcami, objeździe województwa informowały niektóre "jedynki" z pomorskich list poszczególnych ugrupowań. Janusz Lewandowski (Koalicja Obywatelska) odwiedził m.in. Nowy Dwór Gdański, Malbork, Starogard Gdański, Puck. Lewandowski uczestniczył także w kilku debatach w lokalnych mediach oraz w Europejskiej Debacie Gospodarczej, z której przeprowadziliśmy relację live. Z KE w terenie byli też Jarosław Wałęsa i Magdalena Adamowicz, żona zamordowanego w styczniu prezydenta Gdańska, Pawła Adamowicza. Ta ostatnia promuje w kampanii hasło walki z mową nienawiści i nienawiścią w relacjach społecznych i politycznych. Hasłem jej kandydatury jest hasło "Imagine there's no hate" - "Wyobraź sobie, że nie ma nienawiści".

Z wyborcami spotykała się także "jedynka" pomorskiej listy Prawa i Sprawiedliwości Anna Fotyga oraz nr 2 listy PiS, wiceminister kultury Jarosław Sellin. - W miniony weekend na Pomorzu rozdaliśmy ponad 2000 ulotek - podkreślała również "Jedynka" Wiosny Roberta Biedronia, Beata Maciejewska. O spotkaniu z wyborcami w Bytowie informował Sławomir Mentzen, który jest "Jedynką" Konfederacji Korwin, Braun, Liroy, Narodowcy, natomiast Michał Urbaniak z tego samego ugrupowania o wyjeździe m.in. do Malborka.

Przedstawiciele Lewicy Razem pikietowali w obronie praw pracowniczych w Gdyni, rozmawiali także z wyborcami w Wejherowie. Anna Górska, "Jedynka" tego ugrupowania, reprezentowała Razem w Europejskiej Debacie Gospodarczej. Z wyborcami spotykali się także pomorska "Jedynka" z ramienia Kukiz 15, Andrzej Kobylarz oraz aktywny w swojej dzielnicy Łukasz Hamadyk. W debatach i spotkaniach uczestniczyli także przedstawiciele KWW Polska Fair Play Bezpartyjni Gwiazdowski, m.in. Maciej Zborowski i Maciej Knuth. Zborowski, pomorska "jedynka" Polski Fair Play wziął m.in. udział w Europejskiej Debacie Gospodarczej.

Wybory do europarlamentu 2019. Jak głosować?

Kampania przed wyborami europarlamentarnymi 2019. Wyścig w społecznościówkach?

Największą aktywność kandydaci wykazują, wydaje się, w mediach społecznościowych. Spoty wideo, relacje na żywo ze spotkań, memy - to kampanijna broń poszczególnych ugrupowań.

Bez wątpienia na tzw. "sociale" postawiła Wiosna Roberta Biedronia. Profil tego ugrupowania jest regularnie uzupełniany i odświeżany - są relacje live z inicjatyw tego ugrupowania (promują m.in. akcję "Świeckie państwo"), rozmowy z Beatą Maciejewską i innymi przedstawicielami tego ugrupowania.

Pomorska "Jedynka" Wiosny transmitowała w ostatnich dniach zorganizowany przez jej ugrupowanie pokaz filmu dokumentalnego braci Sekielskich przed rezydencją Metropolity Gdańskiego.

Profesjonalnie pod względem graficznym wyglądają kampanie w mediach społecznościowych kandydatów Koalicji Europejskiej i PiS. Tu także są relacje live, galerie zdjęć z debat, spotkań z wyborcami. Są także równie profesjonalnie nakręcone spoty zachwalające kandydatów.

- Byłam pod wielkim wrażeniem jej entuzjazmu i profesjonalizmu z jakim wykonuje swoją pracę - mówi o Annie Fotydze, Mariam Paposhvili z Gruzji.młoda stażystka z jej biura w Parlamencie Europejskim.

- Janusz Lewandowski nie unika odpowiedzi na trudne pytania - mówi natomiast w spocie pomorskiej "Jedynki" KE jeden z rozmówców.

Widać również, że wielką wagę do kampanii w mediach społecznościowych przywiązują przedstawiciele Lewicy Razem. "Wyższe płace, niższe czynsze, bezpłatne leki na receptę, solidarna Europa, transformacja energetyczna, walka ze zmianami klimatu!" - takim hasłem reklamuje się to ugrupowanie.

Część swoich kandydatów promuje w mediach społecznościowych Polska Fair Play Bezpartyjni Robert Gwiazdowski, m.in. pomorskie "jedynkę" i "dwójkę" Macieja Zborowskiego i Macieja Knutha. Co ciekawe jednak, profil pomorskich sympatyków ugrupowania prof. Gwiazdowskiego jest zamknięty dla ogólnego odbioru.

Andrzej Kobylarz z Kukiz 15 prowadził relację live z konwencji przedwyborczej, a w ostatnich dniach zamieścił spot swojego ugrupowania. Spoty, galerie ze spotkań i zapisy live z konwencji można znaleźć w mediach społecznościowych Konfederacji (na jednym z fragmentów spotu widać hasło "Nie dla UE"). Oba ugrupowania zapowiadają walkę z hasłami środowisk LGBT, i niejako "na wyścigi" grożą również konsekwencjami ustawy 447 amerykańskiego Kongresu. Co ciekawe, oba ugrupowania toczą w internecie podjazdową wojnę. Poszło o kandydaturę Alexandra Norberta Kossa. Na początku reprezentował on barwy Kukiz 15. Jednak 10 maja wycofał swoją kandydaturę z tego ugrupowania i poparł kandydatów Konfederacji, o czym śpieszył poinformować w czasie briefingu relacjonowanego live na profilu Konfederacji. Głos w sprawie Kossa zabrał m.in. lider ugrupowania, Paweł Kukiz.

Humorem posługuje się w kampanii Jarosław Wałęsa z KE. Hashtagami #Ostatni na liście i #Pierwszy do pracy zachęcał do głosowania na jego kandydaturę.

"Choć kandyduje z ostatniego miejsca, on da radę - wszak Wałęsa" - tak recytował w mediach społecznościowych Jarosława Wałęsy, Krzysztof Skiba, niegdyś frontman Big Cyca.

- Politycy nauczyli się wykorzystywać media społecznościowe, lub po prostu zatrudnili odpowiednich fachowców - mówi Jarosław Nocoń. - Natomiast opierając się na wynikach poprzednich wyborów do Parlamentu Europejskiego można wywnioskować, że bezpośredniego rezultatu wyborczego nie należy wiązać z działaniami promocyjnymi w czasie kampanii. Wynik zależy bardziej od miejsca danego kandydata na liście czy statusu jego ugrupowania politycznego. W tym kontekście nie jest łatwo przygotować sensowną kampanię.

polecane: FLESZ: Turystyka kosmiczna nie taka kolorowa

Materiał oryginalny: Kampania przed wyborami do Europarlamentu 2019. To już ostatnia prosta! Politolog: przedwyborczy dyskurs w cieniu, niewielka aktywność - Dziennik Bałtycki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3