Jak dotrzeć do klientów? Storytelling, sztuka świadomego budowania relacji

Anna Hutek
Anna Hutek
Dlaczego Coca Cola, Nike czy Apple osiągnęły ogólnoświatowy sukces? Najprostszą odpowiedzią wydaje się być unikalna receptura czy technologia, ogromne zaangażowanie twórców, a w późniejszym czasie wielkie pieniądze. Owszem, niezaprzeczalnie te czynniki miały kluczowe znaczenia. Istnieje jednak element dodatkowy, który zadecydował o gigantycznym sukcesie tych marek. Emocje i skojarzenia, które wywołuje u odbiorców kontakt z marką, to dzięki nim klienci pozostają im wierni od lat!

Ludzie kochają historie

Często nasze pierwsze wspomnienia to tak naprawdę historie przytaczane w opowieściach przez naszych rodziców czy dziadków. Ludzie od zarania dziejów przekazywali sobie informacje za pomocą historii, wystarczy spojrzeć w przeszłość: egipskie hieroglify, greckie mity czy nawet bajki opowiadane w dzieciństwie. Opowieści od lat służą ludzkości do ostrzegania się przed niebezpieczeństwem, tłumaczenia zjawisk przyrodniczych czy po prostu spędzania wolnego czasu. Z biegiem lat zmieniła się jedynie forma.

W końcu pierwsze formy reklamy to właśnie przekazywane sobie z ust do ust opowieści. Historie przekładają się również na biznes i sprzedaż. Do tej pory wiele z nas dokonując zakupu woli zaufać znajomemu, który poleci nam sprawdzonego sprzedawcę. Poczta pantoflowa to najszybszy, najprostszy i najtańszy sposób na skuteczną reklamę.

Czym jest Storytelling?

Storytelling to najprościej mówiąc używanie opowieści do budowania więzi pomiędzy marką a klientem. To tworzenie wzajemnych relacji nie tylko między ludźmi, ale również emocjonalnych skojarzeń z produktem, usługą oraz wizją Twojego biznesu.

Jak wykorzystać opowieści w Twoim biznesie?

W obecnej trudnej sytuacji, wiele firm boryka się ze spadkiem sprzedaży. Pomimo utrudnień, które ograniczają nas, z każdej strony warto zastanowić się w jaki sposób możemy dotrzeć do klienta. Często musimy zrezygnować ze standardowych, stacjonarnych rozwiązań. Z pomocą przychodzi marketing internetowy oraz storytelling. Nie załamuj się, to idealny moment, w którym, dzięki dobrze opowiedzianej historii Twój biznes może dostać skrzydeł.

Jak to robią lokalni przedsiębiorcy?

Rozejrzyj się wokół, na pewno gdzieś obok Ciebie od lat funkcjonują małe, lokalne biznesy, które pomimo upływu czas ciągle doskonale dają sobie radę. Fryzjer, u którego strzygł się dziadek, ojciec, a teraz syn. Pobliski warsztat samochodowy, który niegdyś prowadzony przez jedną osobę, teraz stał się prężnie funkcjonującym firmą z wieloma usługami. Jak im się to udało? Odpowiedź jest prosta, ich klienci są przywiązani do marki, z ich marką łączy ich wspólna historia oraz sentyment.

Wykorzystaj potencjał swojej firmy już dziś, zastanów się jakie emocje i skojarzenia ma ona wzbudzać. Jesteś właścicielem firmy produkującej bramy i ogrodzenia, pomyśl o rodzinach, którym najbardziej zależy na bezpieczeństwie dzieci. Masz salon urody? Twoje klientki po wyjściu z niego powinny poczuć się piękne i wyjątkowe.

To idealny czas, kiedy możesz stworzyć wizerunek Twojej marki, pokazać się potencjalnym klientom i po prostu zadbać o swoją przyszłość. Tak, by po trudnym okresie kwarantanny wyjść do swoich odbiorców z nową energią i pomysłami. Zainwestuj w swój biznes. Na pewno drzemie w nim potencjał, o którym nawet nie miałeś pojęcia.

Ucz się od najlepszych!

Światowe marki również mają świadomość jak ważny jest odpowiedni język, którym mówią do klienta. Kluczem jest stworzenie kontekstu oraz wytworzenie emocji, które pojawią się, gdy tylko usłyszymy nazwę firmy. Coca Cola? Dźwięk dzwonków, czerwona ciężarówka, wielki brodacz w saniach oraz rodzina przy wigilijnym stole, niepowtarzalny smak. Nike? Sport, energia, determinacja, jak mówi amerykańska reklama “Just do it!”. Dove? Pewne siebie kobiety, każda z nich jest piękna i warta wszystkiego tego co najlepsze dla ich skóry i włosów. Wielkie firmy to już nie tylko rozpoznawalne nazwy, to momentalne skojarzenia i emocje związane z marką.

Na koniec dawka inspiracji

Zerknijmy również na przykłady z rodzimego podwórka, kilka lat temu cała Polska oszalała na punkcie sympatycznego starszego Pana i jego żółtej kaczuszki. Tak, to świąteczna reklama Allegro! Kto, by pomyślał, że ludzie będą wzruszać się na reklamie sklepu internetowego. To jednak, nie paczka z popularnego serwisu wzbudziła w ludziach emocje. Odbiorcy utożsamiali się z sytuacją prezentowaną w wideo. Przecież, niemal każdy z nas tęskni za rodziną czy przyjaciółmi, którzy mieszkają daleko. Dodatkowo zadziałał tu świąteczny klimat, przecież ten okres, każdy z nas chce spędzić z najbliższymi.

Moc storytellingu najłatwiej zobrazować, na przykładzie reklam telewizyjnych. Tworząc komunikat dla klienta pamiętajmy o tym, że z reguły kupujemy oczami i sercem, ale czy dokonujesz zakupu z powodu wzruszającej reklamy? Raczej nie, ale na pewno, dzięki niej udaje Ci się zapamiętać daną firmę. Kolejnym dobrym przykładem takiego zastosowania reklamy jest klip mBanku.

Prowadząc biznes należy pamiętać, że najlepiej sprzedaje się prawda. Dlatego skup się na pokazywaniu pozytywnych wartości, opowiadaj o swojej firmie tak, by najzwyczajniej w świecie klient ją polubić. Autentyczność zawsze się sprzeda, zobacz, jak zrobili to autorzy reklamy Piątnicy.

Jak opowiedzieć klientom o Twojej firmie? Wystarczy, że skupisz się na kilku, powyżej opisanych krokach. Dobry, jakościowy produkt, bycie prawdziwym oraz stworzenie pozytywnych emocji i skojarzeń. To prosty przepis na udany storytelling.

Wideo

Materiał oryginalny: Jak dotrzeć do klientów? Storytelling, sztuka świadomego budowania relacji - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie