Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ile koszulek sprzedają kluby piłkarskiej PKO Ekstraklasy? Podium należy do Lecha Poznań, Legii Warszawa i... Górnika Zabrze

Rafał Rusiecki
Rafał Rusiecki
Lech Poznań w sezonie 2021/2022 najwięcej oficjalnych koszulek. Lechia Gdańsk zajęła szóste miejsce w zestawieniu
Lech Poznań w sezonie 2021/2022 najwięcej oficjalnych koszulek. Lechia Gdańsk zajęła szóste miejsce w zestawieniu Przemyslaw Swiderski
Lech Poznań, Legia Warszawa i Górnik Zabrze to czołówka PKO Ekstraklasy, jeśli chodzi o sprzedaż klubowych koszulek. W sezonie 2021/2022 każdy z nich znalazł nabywców dla kilku, a Lech kilkunastu tysięcy sztuk tej odzieży sportowej. Lechia Gdańsk zajęła szóste miejsce z wynikiem na poziomie 3 tysięcy - tak wynika z danych portalu Sportmarketing.pl.

Sprzedaż koszulek przez kluby PKO Ekstraklasy w sezonie 2021/2022

Sportowa koszulka to jeden z najważniejszych elementów identyfikacji kibiców z danym klubem. Nic więc dziwnego, że sprzedaż tej specyficznej odzieży jest jednym ze sposobów mierzenia popularności. W sezonie 2021/2022 w klubach PKO Ekstraklasy działało dziesięciu sponsorów technicznych. Ich produkty miały różne ceny, co również jest nie bez znaczenia w tego typu statystykach. Polska marka 4F współpracowała z Rakowem Częstochowa, Piastem Gliwice, Stalą Mielec i Koroną Kielce (beniaminek, w poprzednim sezonie występujący w I lidze). Niemiecki Adidas ubierał piłkarzy Legii Warszawa, Wisły Płock oraz Miedzi Legnica (beniaminek). Amerykańska marka Nike związana była ze Śląskiem Wrocław, Zagłębiem Lubin i Wartą Poznań. Włoska Kappa to z kolei umowy z Jagiellonią Białystok oraz Widzewem Łódź (beniaminek). Lech Poznań postawił na włoskiego dostawcę, czyli markę Macron. Niemiecka Puma związana jest z Cracovią. Amerykański New Balance współpracował z Lechią Gdańsk, a od sezonu 2022/2023 jest to już Adidas. Amerykańską markę Capelli Sport jako dostawcę sprzętu wybrała także Pogoń Szczecin.

Wojciech Gancarz z redakcji portalu Sportmarketing.pl skontaktował się z klubami występującymi w PKO BP Ekstraklasie w sprawie sprzedaży przez nie koszulek w sezonie 2021/2022. - Osiem ekip przedstawiło nam wyniki sprzedaży. Niektóre zespoły odmówiły przedstawienia rezultatów. Część drużyn nie odpowiedziała na naszą prośbę, choć redakcja podjęła kilka prób. Przy niektórych klubach pojawił się początkowy entuzjazm w sprawie przedstawienia danych, ale ostatecznie klub nie przesłał informacji - wyjaśnia autor opracowania.

W badanym sezonie 2021/2022 równych sobie nie miał Lech Poznań, który sprzedał 13 tysięcy koszulek. "Kolejorz" świętował stulecie istnienia klubu, a rozgrywki zwieńczył mistrzostwem Polski. Drugie miejsce przypadło Legii Warszawa, która rozpoczęła sezon od awansu do fazy grupowej Ligi Europy i rywalizacji z Napoli czy Leicester, ale przypłaciła to fatalnym występem w lidze. Stołeczny klub znalazł ok. 8,5 tysiąca chętnych na swoje oficjalne trykoty. Podium zamknął Górnik Zabrze, który uzyskał wynik 6,5 tysiąca sprzedanych koszulek. Na ten wynik z pewnością wpłynął transfer Lukasa Podolskiego, którego przenosiny do Zabrza wzbudziły duże zainteresowanie w całym kraju.

Czwarte miejsce zajęła Pogoń Szczecin - 3900 sztuk, piąte Cracovia - 3800, a szóste Lechia Gdańsk - 3000. Siódmy był natomiast Radomiak Radom ze sprzedażą koszulek na poziomie 2000, a ósmy Widzew Łódź, który sprzedał 1700 koszulek jako ówczesny I-ligowiec.

Zestawienie zamykają Stal Mielec (700 koszulek), Miedź Legnica (400 w I lidze) oraz Warta Poznań (100).

- Wyniki niektórych klubów są rozczarowujące. Wpływ na to ma oczywiście wiele czynników, to jest wyniki drużyny czy ogólny potencjał sprzedażowy danego zespołu. Niestety, w branży sportowej za mało mówi się o problemach z którymi muszą zmagać się same kluby. Z uwagi na małe wolumeny sprzedaży, współpraca z polskimi klubami dla dostawców nie jest priorytetowa. Zdarza się, że jakość oferowanego towaru lub w ogóle jego dostępność są nie do zaakceptowania. Dla klubów powinna być to przesłanka, że warto zabezpieczać się przed niektórymi zdarzeniami na poziomie negocjowania umowy. Kluby i jej prezesi mają do tego prawo i na zachodzie jest to standardem - tłumaczy Maciej Akimow, właściciel i prezes Shark Agency.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki