- To nie instytucje tworzą rzeczywistość edukacyjną, a ludzie i ich zaangażowanie – tak według organizatorów brzmi główny wniosek III Konferencji Edukacyjnej „Dokąd zmierzasz, szkoło?”.
W sobotę konferencję otworzyły Aleksandra Mońko i Marta Sadowska, prezeski Stowarzyszenia Educational Cha(lle)nge oraz Piotr Kowalczuk, wiceprezydent Gdańska.
– Mówiąc dzisiaj o szkole, trzeba zastanowić się nad rolą edukacji w ogóle. Celem konferencji jest przede wszystkim spotkanie osób zaangażowanych, otwartych na wprowadzanie zmian w tym obszarze, gotowych do dyskusji wokół tego, co powinno być fundamentem szkoły – mówiła Aleksandra Mońko.
Strajk szkół w Gdańsku. Do protestu przyłączyło się 66 placówek
Tego dnia swoje wykład wygłosił m.in. dr Piotr Zamojski, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego:
- Nauczyciel nie może być profesjonalnym technologiem, który „produkuje” absolwentów o określonych cechach. Powinien być „amatorem” kształcenia, czyli kochać te przedmioty, które wskazuje swoim uczniom do studiowania i do uczenia się. Kształcenie jest dobrem samym w sobie, jest darem czasu wolnego, który starsza generacja daje nowemu pokoleniu, by te poznawało świat - mówił naukowiec.
Z kolei Katarzyna Hall, była minister edukacji, a obecnie prezes zarządu Stowarzyszenia Dobra Edukacja pokazywała, w jaki sposób można wprowadzać dobre zmiany u podstaw, w samych szkołach - w edukacji niepublicznej.
W trakcie konferencji wysłuchać można było również Jarosława Szulskiego, nauczyciela i wychowawcę, autora książek „Zdarza się” i „Sor” oraz napisanej wspólnie z Jackiem Santorskim „Siła spokoju, którego nie ma”. (Rozmowa z Jarosławem Szulskim ukaże się w poniedziałkowym wydaniu Dziennika Bałtyckiego).
Awantura w Gimnazjum nr 26 w Gdańsku. Rodzice nie zgadzali się z kurator oświaty
Odbyła się projekcja filmu „Szkoła oczami dzieci”. - Burzliwa dyskusja wywiązała się po filmie, w którym dzieci prezentowały swoje opinie na temat tego, jaka powinna być szkoła. Wiele z nich opisywało swój ulubiony przedmiot – wychowanie fizyczne - opowiadają organizatorzy konferencji. - Uczestnicy dyskusji zwrócili uwagę na to, że być może W-F jest dobrą metaforą opisującą relację między nauczycielem – coachem i pasjonatem – a uczniem - zwracali uwagę.
– Podczas lekcji WF-u dziecko wie, że trener jest zawsze blisko, w razie potrzeby udzieli mu wsparcia, pokaże, w czym jest dobre, a co jeszcze powinno poprawić. Wiadomo, że specyfika każdego przedmiotu jest inna, ale pewne cechy trenera powinien mieć każdy nauczyciel – podsumowały dyskusję prowadzące konferencję.
Także w sobotę miał miejsce panel dyskusyjny pt. „Po co nam szkoła?”, z udziałem uczniów, rodziców, nauczycieli i przedsiębiorców. Na zakończenie obrad tego dnia odbyła się sesja Open Space Technology.
Nie mniej działo się w niedzielę. Pośród osób prowadzących warsztaty znaleźli się m.in. Zygmunt Medowski, terapeuta motywujący i trener Dialogu Motywującego, przewodniczący Zarządu Towarzystwa Profilaktyki Środowiskowej Mrowisko, oraz Anna Zielińska z Europejskiego Centrum Solidarności. Swoją wiedzą podczas warsztatów, np. na temat arteterapii, dzielili się również specjaliści od tzw. kreatywnej pedagogiki.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?