Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańskie jachty podbiją światowy rynek?

Jacek Sieński
Tak będzie wyglądał awangardowy superkatamaran mogący przewozić mały samolot
Tak będzie wyglądał awangardowy superkatamaran mogący przewozić mały samolot Sunreef Yachts
Niezwykły, dwukadłubowy jacht typu Aeroyacht 110, z możliwością przewożenia na pokładzie wodnosamolotu, zbuduje gdańska stocznia Sunreef Yachts. Firma zyskała także przedstawiciela, który będzie promował i sprzedawał jej jachty w USA.

Kadłub tego superkatamarana zostanie uformowany z syntetycznych materiałów kompozytowych, z udziałem znacznie wytrzymalszych od stali włókien węglowych i kevlarowych, wykorzystywanych m.in. w przemysłach kosmicznym i lotniczym

- Aeroyacht 110 powiększy ofertę stoczni, obejmującą luksusowo wyposażone katamarany żaglowe i motorowe, o kolejny megajacht. Katamaran zaprojektował Gregor Tarjan, prowadzący amerykańską jachtową firmę brokerską Aeroyacht Ltd., we współpracy z amerykańskim biurem projektowym Morrelli & Melvin Design & Engineering Inc. Na podstawie umowy z Aeroyacht Ltd., stocznia jest uprawniona do jego promowania jako Aeroyacht 110 by Sunreef Yachts i do budowy - wyjaśnia Ewa Stachurska, rzecznik prasowy stoczni Sunreef Yachts. - Z kolei Gregor Tarjan uzyskał prawo do sprzedawania jachtów wszystkich modeli Sunreef w Stanach Zjednoczonych i proponowania ich na światowym rynku jachtowym. Negocjowany jest już kontrakt z potencjalnym klientem zainteresowanym zamówieniem awangardowego katamarana. Finał tych rozmów powinien nastąpić w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Aeroyacht 110 jest katamaranem o innowacyjnej, bardzo lekkiej konstrukcji. Ma on masę 55 ton, gdy jachty podobnej wielkości, ale z kadłubami zespawanymi z blach ze stopów lekkich (aluminiowych), ważą o 30 proc. więcej. Mała wyporność i opór w wodzie dwóch pływaków kadłuba sprawia, że pod żaglami katamaran może osiągać prędkość do 38 węzłów, czyli prawie 70 km/godz. Zużywa on też mniej paliwa, płynąc pod silnikami.

Oprócz żagli Aeroyacht 110 ma napęd pomocniczy złożony z dwóch silników wysokoprężnych. Dodatkowy, ekologiczny napęd stanowi układ elektryczny zasilany z paneli słonecznych, turbin wiatrowych z generatorami prądu i ze śrub napędowych, które stają się turbinami, obracającymi się pod naporem wody, kiedy jacht płynie pod żaglami. Dzięki temu zasięg jachtu wynosi do 2800 mil morskich. W przypadku pływania pod samymi żaglami jest on teoretycznie nieograniczony.
Pasażerowie jachtu będą mieli do dyspozycji pokład słoneczny, galerię rufową i przestronny salon z kanapami i stolikami, barem, lounge, jadalnią i biblioteką. Salon zostanie wyposażony w pełny zestaw multimedialny. Łódź zostanie wyposażona w najnowocześniejsze systemy nawigacji.
- Kabiny gości i załogi będą znajdować się w pływakach kadłuba, a kabina armatorska - w dziobowym rejonie nadbudówki - wyjaśnia Stachurska.
Na specjalne życzenie kontrahenta katamaran można przystosować do przewożenia i wodowania wodnosamolotu pokładowego Icon A5, na opuszczanej hydraulicznie platformie rufowej, zlokalizowanej między pływakami. Takie małe, dwumiejscowe łodzie latające, należące do samolotów klasy Light Sport Aircraft, produkuje firma ICON Aircraft w Los Angeles. Icon A5 kosztuje niecałe 140 tys. dolarów. Jego transportowanie, nawet na przyczepie samochodu osobowego, ułatwiają składane skrzydła. Minisamolot osiąga prędkość 120 km/godz. i ma zasięg 500 km. Wodnosamolot może wystartować z drogi lub wjechać do wody z płaskiego brzegu i wystartować.

Aeroyacht 110

Budowana w Gdańsku przez Sunreef Yachts łódź ma długość ponad 30 metrów.
Dane jachtu
Długość - 33,5 m
Szerokość - 13,6 m
Zanurzenie - 1,90/3,90m
Masa jachtu - 55 ton
Kadłub - carbon/kevlar
Szybkość - 12/38 knots
Napęd pomocniczy - 2 silniki 330 Yanmar (225 KM)
Typ osprzętu żaglowego - slup (jednomasztowiec z dwoma żaglami)
Powierzchnia ożaglowania - 717,71 m kw.
Liczba miejsc pasażerskich (właściciel i goście) - 6
Załoga - 4 osoby

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki