Kadłub tego superkatamarana zostanie uformowany z syntetycznych materiałów kompozytowych, z udziałem znacznie wytrzymalszych od stali włókien węglowych i kevlarowych, wykorzystywanych m.in. w przemysłach kosmicznym i lotniczym
- Aeroyacht 110 powiększy ofertę stoczni, obejmującą luksusowo wyposażone katamarany żaglowe i motorowe, o kolejny megajacht. Katamaran zaprojektował Gregor Tarjan, prowadzący amerykańską jachtową firmę brokerską Aeroyacht Ltd., we współpracy z amerykańskim biurem projektowym Morrelli & Melvin Design & Engineering Inc. Na podstawie umowy z Aeroyacht Ltd., stocznia jest uprawniona do jego promowania jako Aeroyacht 110 by Sunreef Yachts i do budowy - wyjaśnia Ewa Stachurska, rzecznik prasowy stoczni Sunreef Yachts. - Z kolei Gregor Tarjan uzyskał prawo do sprzedawania jachtów wszystkich modeli Sunreef w Stanach Zjednoczonych i proponowania ich na światowym rynku jachtowym. Negocjowany jest już kontrakt z potencjalnym klientem zainteresowanym zamówieniem awangardowego katamarana. Finał tych rozmów powinien nastąpić w ciągu najbliższych kilku miesięcy.
Aeroyacht 110 jest katamaranem o innowacyjnej, bardzo lekkiej konstrukcji. Ma on masę 55 ton, gdy jachty podobnej wielkości, ale z kadłubami zespawanymi z blach ze stopów lekkich (aluminiowych), ważą o 30 proc. więcej. Mała wyporność i opór w wodzie dwóch pływaków kadłuba sprawia, że pod żaglami katamaran może osiągać prędkość do 38 węzłów, czyli prawie 70 km/godz. Zużywa on też mniej paliwa, płynąc pod silnikami.
Oprócz żagli Aeroyacht 110 ma napęd pomocniczy złożony z dwóch silników wysokoprężnych. Dodatkowy, ekologiczny napęd stanowi układ elektryczny zasilany z paneli słonecznych, turbin wiatrowych z generatorami prądu i ze śrub napędowych, które stają się turbinami, obracającymi się pod naporem wody, kiedy jacht płynie pod żaglami. Dzięki temu zasięg jachtu wynosi do 2800 mil morskich. W przypadku pływania pod samymi żaglami jest on teoretycznie nieograniczony.
Pasażerowie jachtu będą mieli do dyspozycji pokład słoneczny, galerię rufową i przestronny salon z kanapami i stolikami, barem, lounge, jadalnią i biblioteką. Salon zostanie wyposażony w pełny zestaw multimedialny. Łódź zostanie wyposażona w najnowocześniejsze systemy nawigacji.
- Kabiny gości i załogi będą znajdować się w pływakach kadłuba, a kabina armatorska - w dziobowym rejonie nadbudówki - wyjaśnia Stachurska.
Na specjalne życzenie kontrahenta katamaran można przystosować do przewożenia i wodowania wodnosamolotu pokładowego Icon A5, na opuszczanej hydraulicznie platformie rufowej, zlokalizowanej między pływakami. Takie małe, dwumiejscowe łodzie latające, należące do samolotów klasy Light Sport Aircraft, produkuje firma ICON Aircraft w Los Angeles. Icon A5 kosztuje niecałe 140 tys. dolarów. Jego transportowanie, nawet na przyczepie samochodu osobowego, ułatwiają składane skrzydła. Minisamolot osiąga prędkość 120 km/godz. i ma zasięg 500 km. Wodnosamolot może wystartować z drogi lub wjechać do wody z płaskiego brzegu i wystartować.
Aeroyacht 110
Budowana w Gdańsku przez Sunreef Yachts łódź ma długość ponad 30 metrów.
Dane jachtu
Długość - 33,5 m
Szerokość - 13,6 m
Zanurzenie - 1,90/3,90m
Masa jachtu - 55 ton
Kadłub - carbon/kevlar
Szybkość - 12/38 knots
Napęd pomocniczy - 2 silniki 330 Yanmar (225 KM)
Typ osprzętu żaglowego - slup (jednomasztowiec z dwoma żaglami)
Powierzchnia ożaglowania - 717,71 m kw.
Liczba miejsc pasażerskich (właściciel i goście) - 6
Załoga - 4 osoby
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?