Gdańsk: ZTM zlecił badania marketingowe komunikacji na Chełmie i Oruni Górnej

Paweł Rydzyński
Trasa tramwajowa na Chełm - to m.in. tu prowadzone będą badania
Trasa tramwajowa na Chełm - to m.in. tu prowadzone będą badania Grzegorz Mehring
Do końca listopada przeprowadzone zostaną badania preferencji komunikacyjnych mieszkańców Chełmu i Oruni Górnej.

Ankieterzy mają przepytać co najmniej 1,5 tys. osób. Badania będą prowadzone m.in. w tramwajach 1 i 11, na trasie z centrum na Chełm, a także m.in. w autobusach jeżdżących Małomiejską, Łódzką czy Platynową. Wczoraj Zarząd Transportu Miejskiego zakończył zbieranie ofert w przetargu na przeprowadzenie badań.

- Wpłynęło osiem ofert. Najniższą, na 27,8 tysiąca złotych brutto, złożyła firma Sakkado s.c. z Gdyni. Rozpiętość cen była znaczna. Najdroższą ofertę, na ponad 85 tysięcy złotych, złożyła firma Pentor Reserch International sp. z o.o. z Poznania - informuje Alina Żarnoch-Garnik, rzecznik prasowy ZTM Gdańsk.

Jeśli oferta Sakkado nie zawiera błędów formalnych i jeśli przetarg nie będzie oprotestowany, to umowa zostanie podpisana w przyszłym tygodniu.

Mieszkańcy będą pytani m.in. o to, jakie najczęściej kupują bilety, w jakim celu (do szkoły, pracy, na zakupy, na imprezę...) podróżują i - co ważne - jakie mają sugestie dotyczące zmian tras i rozkładów itp. Zadania takich właśnie pytań i przeprowadzenia badań akurat w tych rejonach miasta wymaga Unia Europejska.

Ma to związek z tym, że linia tramwajowa na Chełm, otwarta w 2007 roku, była budowana z pieniędzy unijnych (z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko), a Unia przez pięć lat po oddaniu inwestycji co roku nakazuje przeprowadzenie badań sprawdzających zasadność jej przeprowadzenia.

Pasażerowie będą też odpowiadać na pytania, czy jeśli oddana zostanie do użytku kolejna "unijna inwestycja", czyli linia tramwajowa z Chełmu na Łostowice (3-kilometrowy odcinek do tzw. ul. Nowej Łódzkiej ma zostać otwarty w 2011 roku), to będą z niej korzystać czy nadal jeździć autobusami.

- Nie robimy tych badań tylko dlatego, że Unia tego wymaga. To będą też dla nas bardzo ciekawe analizy - zapewnia Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM. - Tym ciekawsze że mamy w planach dokonanie daleko idących zmian w ofercie komunikacyjnej na górnym tarasie. Dlatego też będziemy się starali poszerzać badania i jeśli się na nie znajdą pieniądze, to w pierwszej kolejności przeanalizujemy preferencje mieszkańców innych rejonów górnego tarasu, między innymi Ujeściska - dodaje Dobaczewski.

Zapowiedzi zmian na górnym tarasie to także m.in. efekt naszej akcji komunikacyjnej. Kilka dni temu zakończyliśmy akcję "Poprawmy naszą komunikację" i przekazaliśmy szefom ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia listy od ponad 100 osób z propozycjami zmian tras i rozkładów. Przygniatająca większość propozycji dotyczyła polepszenia oferty komunikacyjnej na górnym tarasie.

Otrzymaliśmy bardzo dużo próśb o zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów 1 i 11 oraz o wydłużenie trasy linii 11 do Oliwy. Wielu Czytelników zwracało też uwagę na fatalnie funkcjonującą pętlę Chełm - Witosa, z której autobusy często odjeżdżają np. 30 sekund przed przyjazdem tramwaju z centrum. Jeden z Czytelników nazwał pętlę na Chełmie "węzłem paraprzesiadkowym".
Umówiliśmy się z szefami ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia, że przeanalizują propozycje Czytelników do połowy listopada.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie