18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Gdańsk: Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej [ZDJĘCIA, FILM]

Jacek Wierciński
Akt erekcyjny, cyfrowa dokumentacja budowy i wizualizacje przystanków oraz dzisiejsze wydanie "Dziennika Bałtyckiego" zostały wraz z kamieniem węgielnym wmurowane pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Samorząd województwa otrzymał też dodatkowo ponad 100 mln zł na tę inwestycję z funduszy Unii Europejskiej.

- Nie lubię używać wielkich słów, ale mam przekonanie, że to historyczna chwila. Budowa kolei metropolitalnej rozwiązuje problem dojazdu na lotnisko, ale to także budowa nowego korytarza transportowego łączącego metropolię gdańską z Kaszubami, w szczególności z Kartuzami i Kościerzyną. Chcemy ograniczyć ruch samochodowy na tej trasie i silniej związać tę część Kaszub z Trójmiastem - tłumaczył minister transportu Sławomir Nowak, który wspólnie z wiceministrem rozwoju regionalnego Pawłem Orłowskim, marszałkiem województwa Mieczysławem Strukiem, prezesem PKM, Krzysztofem Rudzińskim i prezesem wykonawcy - spółki Budimex SA, Dariuszem Blocherem wbudował dziś rano kamień węgielny pod budowę PKM.

Prace ziemne związane z budową nowego, 20-kilometrowego odcinka torów trwają już od miesiąca. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nową linią kolejki pojadą w drugiej połowie 2015 r. Realizacja inwestycji to koszt przeszło 800 mln zł, ale jak tłumaczył dziś Nowak, oprócz pewnych 500 mln zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej udało pozyskać się dodatkowe finansowanie w wysokości 105 mln zł. Łącznie z zakupem 10 nowych pociągów i przygotowaniem przystanków oraz dojazdów do węzłów integracyjnych koszt inwestycji szacowany jest na 1,2 mld zł. To największa inwestycja w historii samorządu województwa pomorskiego.

- W 2004 roku Polska stała się członkiem Unii Europejskiej i to właśnie dzięki poparciu unii, dzięki jej pieniądzom i osobistemu zaangażowaniu naszych ministrów, możemy dziś powiedzieć, że ten wielki, cywilizacyjny projekt będzie mógł zostać zrealizowany - podkreślił marszałek Struk. - Jest jeszcze jeden aspekt symboliczny - Paweł Huelle, który uczestniczył w burzeniu mostu Weisera, który zostanie odbudowany - powiedział, że dla niego uruchomienie kolei metropolitalnej, będzie symbolicznym aktem zakończenia II wojny światowej. Jeśli dziś na szklaku dawnej Kolei Kokoszkowskiej realizujemy tę wielką inwestycję, to chyba właśnie tak możemy o tym powiedzieć. W 2015 roku pojedzie Pomorska Kolej Metropolitalna - dodał.

- To szansa na rozwój bo budowa takiego korytarza transportowego przyciąga nowych inwestorów, nowe osiedla mieszkaniowe. To właśnie stąd - z lotniska, będziemy mogli w 22 minuty dojechać do miasta kolejką, a mieszkańcy Kartuz, będą mogli dojechać w 55 minut. To jest przełom - zaznaczył Nowak.

Razem z kamieniem węgielnym w fundament PKM wmurowana została tuba, w której umieszczono zapisaną w cyfrowej formie, na nośniku pamięci dokumentację projektu, historię jego realizacji, książkę Henryka Jursza "Koleją z Wrzeszcza na Kaszuby" oraz dzisiejsze papierowe wydanie "Dziennika Bałtyckiego".

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

n
niezabudka

...wyrzućcie ten filmik koniecznie tam jeden w pierwszym rzędzie trzeci od Borusewicza - dłubie w nosie - ot polityk ... wstyd,żenada itp

M
Motorniczy

Motorniczy do szkoły, uczyć się.

K
Kolejarz

Specjaliśći twierdzą,że będzie niska, a koszty budowy nigdy nie zwrócą się.

m
motorniczy

musi członek platformy aby zostac prezesem albo posłem???
Brawo prezes Rudziński i Marszałek Struk!!!
Historyczny sojusz PZPR i ZSMP wiecznie żywy
(dwóch wybitnych menedżerów :podobno pierwszy to etatowy przewodniczacy gminny ZSMP w Kolbudach a drugi to PRLowski naczelnik gminy Jastarnia...brawo komuchy

A
AJB

WOW! Panie kapciowy Nowak, prawie że erekcji od tego wmurowywanego aktu dostałem. Ale mi doktor nazajutrz podczas wizyty wyjaśnił że to nie od tego historycznego aktu, ale na skutek tych wmurowywanych kamieni węgielnych ataku kamicy nerkowej dświadczyłem. I muszę uważać na to żeby pokładając się w tych paroksyzmach śmiechu nic sobie więcej nie uszkodzić. Bowiem moje zdrówko może się rozregulować niczym drogi, szwajcarski zegarek,mając obok siebie kilka innych ekskluzywnych czasomierzy japońskiej czy europejskiej produkcji, od przegubu PO pachy . A tak na marginesie to niedawno odbierałem 9 letnią córkę wracającą z wycieczki do stolicy. POciąg był opóźniony tradycyjne "PO-ł" godziny, mimo że jechał inną niż ta notorycznie, z kilkuletnim POślizgiem remontowana przyszła "pendolinowa"trasa. Pewnie w zaspy POwpadali, ale konkretnie nie wyjaśnili, tylko cuś tam z głośników zabulgotało iż to "z przyczyn technicznych"! Żegnam tradycyjnym zawołaniem kolejarzy III RP za czasów min. zegarmistrza Nowaka: "Wagony spiuneś? Spiunem! Latarkę wziuneś? Wziunem! Wajchę przełożyłeś? Przełożyłem! No to ... zasuwaj na piuntkę!!!Życzymy frajerom przyjemnej POdróży! Wars wita Was! ;0)

G
Gość

Ludzie!!! To nie pierwszy śmiertelny wypadek na trasie Ustka - Zimowiska!!!

Prawie co roku auta potrącają pieszych i rowerzystów!

Kiedy władza zrobi ścieżkę rowerową i chodnik wzdłuż ruchliwej drogi krajowej nr 21, prowadzącej do letniej stolicy Polski? Ile było obiecanek cacanek o takiej ścieżce? Wiele. I dalej jej nie ma!

Rowerzyści i piesi nie wymagają ekstra polbruku położonego równo z poziomicą! Wystarczy wygospodarować wąski pas, odgrodzony od ruchliwej szosy rowem i drzewami! (Rowy i drzewa już są) Czy nie znajdzie się trochę starych płyt jumbo, czy chodnikowych, popękanych płytek?!

Ale i z tego można zrezygnować. Zwykła ubita ziemia też wystarczy! Tonący brzytwy się chwyta!

Pani wójt Anno Sobczuk-Jodłowska, panie starosto Sławomirze Ziemianowiczu, panie zastępco Andrzeju Bury, panie dyrektorze pomorskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Robercie Marszałku, czy rzeczywiście nie znajdą się kwoty na położenie starych płyt? Może warto mieć honor i zrzec się swoich wysokich wypłat, dodatków i nagród i przeznaczyć je na ważny cel?

Żeby nie było tak, że czara żalu i goryczy się przeleje i rządzących ktoś wywiezie na taczkach?

Ludzie, tak nie może być! Czy nie znalazłby się ktoś, kto mógłby zasponsorować zakup płyt? Może zrobilibyśmy zbiórkę i społecznie je ułożyli? Czy znajdą się takie osoby?!

Ważniejszy jest budżet samorządów lub GDDKiA, czy ludzkie życie?

e
everybody okulary

expirienced man ma duże kompleksy dlatego narzeka i to czasami po angielsku.

E
Emeryt

Cieszy mnie informacja,że cmentarz Łostowicki będzie rozbudowany poważnie ze środków NFOZ .

e
expirienced man

to kolej, jak i inne inwestycje, powstaną w roku 3000 !! po kolejnych rozbiorach polski, zabiorą się za to zaborcy!! będzie extra!! póki co te 100 mln, o których wyżej, zostało już rozdrapane, na premie i bonusy dla samorządowców, nie został nawet grosik!! even no single gr left!!

R
Rumcajs

Hej Starak , która godzina ?

Dodaj ogłoszenie