Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk w sieci autostrad

Paweł Rydzyński
Korki na gdańskich ulicach za kilka lat mają zniknąć - taki jest plan, a jak będzie w rzeczywistości?
Korki na gdańskich ulicach za kilka lat mają zniknąć - taki jest plan, a jak będzie w rzeczywistości? Grzegorz Mehring
- Zrywamy z mitem XIX-wiecznego miasta - mówi Wiesław Bielawski, wiceprezydent Gdańska. Za kilka lat Gdańsk zostanie "pocięty" siecią prawie autostrad. O ile zrealizowane zostaną zadania zapisane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Miasta.

W WPI na lata 2009-2013 jest zapisane, iż Gdańsk przez pięć lat przeznaczy na inwestycje ponad 5,5 mld zł. Projekt został podzielony na kilkanaście programów, a zdecydowanie najwięcej, bo prawie 3,3 mld zł, będzie wydatkowane na program "Gdańsk Szerokiej Drogi", czyli największe inwestycje komunikacyjne.

Prezydent Bielawski mówił o "zrywaniu z mitem", gdy podniosły się głosy mieszkańców sprzeciwiających się budowie "autostrady przez Wrzeszcz", czyli ul. Nowej Słowackiego. Na odcinku od ul. Potokowej do Galerii Bałtyckiej, czyli na najbardziej newralgicznym kawałku (w godzinach szczytu przejazd tego niespełna 3-kilometrowego odcinka zajmuje nawet godzinę!) Nowa Słowackiego, w obie strony dwupasmowa, przetnie Wrzeszcz na pół ekranami dźwiękoszczelnymi. Poprowadzona zostanie w dużej mierze po śladzie obecnej ul.

Partyzantów. "Stara" Słowackiego będzie ulicą osiedlową.
- Ilu Polaków, tyle zdań. Z pewnością wielu ludzi będzie protestować przeciwko takiej zmianie oblicza miasta, ale ten proces jest nieunikniony - mówi Ryszard Trykosko, szef Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa i prezes spółki BIEG 2012, budującej stadion Baltic Arena.

- Najgorszy jest błąd zaniechania. Gdybyśmy nic nie robili, to byśmy nadal żyli w jaskiniach. Nowe drogi zmienią oblicze Gdańska, choć oczywiście Stare Miasto zawsze pozostanie Starym Miastem.
Jego słowa potwierdza Mieczysław Kotłowski, p.o. dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
- Ulica Nowa Bugusławskiego, która powstanie pomiędzy Teatrem Szekspirowskim a istniejącą zabudową ulicy Ogarnej, będzie miała XIX-wieczny klimat. Ale zdecydowana większość inwestycji drogowych zapisanych w WPI zmieni oblicze Gdańska - twierdzi Kotłowski.
Które ulice zmienią się nie do poznania? Antoni Szczyt, wiceszef Wydziału Gospodarki Komunalnej UM Gdańsk, wymienia m.in. ul. Nową Kościuszki, czyli dalszy ciąg Nowej Słowackiego.

Przy Galerii Bałtyckiej Nowa Słowackiego przejdzie estakadą nad Grunwaldzką i dalej dwoma wiaduktami (obecnie istniejącym i nowym, obok wybudowanym) na drugą stronę torów kolejowych. Za torami Nowa Kościuszki zostanie poprowadzona śladem ul. Hynka i tak dotrze do ul. Rzeczpospolitej.

Dalej dotrze do Hallera i połączy się z nią. Przebudowaną ul. Hallera będzie można dojechać mniej więcej do obecnej ul. Uczniowskiej. Tu rozpoczynać się będzie fragment Drogi Zielonej, którym dojedziemy do Baltic Areny, czyli skrzyżowania z Marynarki Polskiej.

Odcinek od Baltic Areny przez Wrzeszcz do lotniska w Rębiechowie w całości nazywany jest Trasą Słowackiego (przed Euro 2012 będzie też przebudowany fragment od obwodnicy Trójmiasta do lotniska). Przy Baltic Arenie Trasa Słowackiego przechodzić będzie w Trasę Sucharskiego - projekt znacznie większy i bardziej skomplikowany.

O ile bowiem na budowę Trasy Słowackiego zapisano w WPI nieco ponad 600 mln zł, o tyle Trasa Sucharskiego pochłonie aż 1,3 mld zł.
Trasa Sucharskiego będzie miała 8,4 km - tyle wynosi dystans między Baltic Areną a węzłem Olszynka, zlokalizowanym na projektowanej południowej obwodnicy Gdańska (połączy istniejącą obwodnicę z krajową "siódemką"; obwodnica południowa nie jest inwestycją miejską - nadzoruje ją Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad).

Z Trasy Sucharskiego będzie można zjechać też m.in. na "siódemkę" i ul. Lenartowicza. Most wantowy, czyli odcinek między siódemką (węzłem Elbląska) i Lenartowicza to jedyny istniejący odcinek Trasy Sucharskiego.
880 m trasy poprowadzone zostanie tunelem pod Martwą Wisłą. Cały ciąg Sucharskiego - Słowackiego ma być gotowy przed Euro 2012.
Do 2013 roku powstanie jeszcze jeden odcinek Drogi Zielonej - od Grunwaldzkiej do gdańsko-sopockiej hali widowiskowo-sportowej. Pod torami kolejowymi, na wysokości i częściowo pod hipodromem zostanie poprowadzona tunelem.
Melodią przyszłości jest budowa Drogi Zielonej od hali do Hallera, skrajem Żabianki, mniej więcej w śladzie ul. Dąbrowszczaków i Czarny Dwór.

Kolejną inwestycją zaczętą i nieskończoną przed Euro 2012 będzie Nowa Wałowa. Do końca 2011 r. powstanie fragment Nowej Wałowej - jedna z dwóch dwupasmowych nitek od Bramy Oliwskiej do tzw. Młodego Miasta (dokładnie - do ul. Nowe Rybaki), czyli na tereny postoczniowe, gdzie duński deweloper Baltic Property Troust będzie budować wielki kompleks usługowo-mieszkalno-rozrywkowy. BPT wyłoży ponad połowę ze 120 mln zł potrzebnych na tę inwestycję.

W przyszłości Nowa Wałowa zostanie poprowadzona mostem przez Motławę i dotrze do ul. Elbląskiej, czyli do wylotu na Warszawę.
W WPI zapisane jest dokończenie - do 2011 roku - Trasy W-Z i budowa wielkiego węzła w Karczemkach.

Także do 2011 roku "prawie autostradą" stanie się ul. Łostowicka, a rok później ul. Łódzka. Do 2010 roku ma się zakończyć rozbudowa ulicy Jabłoniowej pomiędzy ul. Kartuską i Trasą W-Z oraz przedłużenie ul. Sikorskiego od ul. Cienistej do Małomiejskiej. W ciągu dwóch lat zostaną udrożnione ul. Budowlanych i Nowatorów.

Aż 135 mln zł zapisano w WPI na wdrażanie systemu Tristar, który w założeniach najpóźniej w 2013 roku ma zacząć sterować sygnalizacją świetlną w całym Trójmieście. Zdaniem projektantów, dzięki temu czas jazdy w metropolii skróci się średnio o 20 proc.
W jutrzejszym wydaniu przedstawimy zarys najważniejszych inwestycji sportowych, a w wydaniu weekendowym - główne przedsięwzięcia kulturalne zapisane w WPI.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki