- Likwidacja części lokali użytkowych usprawni działanie kas i przemieszczanie się podróżnych - wylicza Piotr Mazur, z pracowni FORT. - Będą też oczywiście usprawnienia dla niepełnosprawnych.
Zmodernizowana ma być infrastruktura kolejowa, a na peronach pojawią się nowe wiaty o lekkiej konstrukcji. W tunelach będą nowe posadzki i oświetlenie, odnowione zostaną okładziny ścienne, pojawi się zintegrowany system informacji pasażerskiej. Przebudowa czeka też toalety. Sam dworzec odzyska pierwotny kształt - zlikwidowane będą dobudowane do niego pawilony handlowe.
Grunty, na których znajduje się dworzec, mają kilku właścicieli i działa na nich kilka podmiotów kolejowych. Do tego pojawiają się koncepcje zagospodarowania terenów przylegających do dworca - m.in. Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski.
- Nie ma sprzeczności co do zapisów w projekcie dotyczącym pierwszego etapu - zapewnia jednak Barbara Szczerbowska z Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków UM w Gdańsku.
- Planujemy w 2011 r. przeprowadzenie gruntownej modernizacji peronu SKM, a ta dokumentacja koncepcyjna umożliwia spięcie inwestycji w jednolity wygląd - dodaje Maciej Lignowski, prezes SKM w Trójmieście.
Bardziej skomplikowana jest realizacja drugiego etapu, która rozpocznie się już po 2012 r. w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Koncepcja zakłada budowę wielofunkcyjnego centrum nad terenem kolejowym o pow. 36,5 tys. m kw. - m.in. z przystankami autobusowymi, parkingiem, taxi, budynkiem hotelowym lub biurowym. Centrum ma się znaleźć przy placu Kołodziejskiego nad projektowaną pętlą autobusową.
Nowy budynek dworca będzie składał się z 4 poziomów -na dole hala dworcowa, nad nią komercyjne centrum z parkingami, a jeszcze wyżej unikatowy w skali kraju park zimowy - całoroczne centrum rekreacji dla mieszkańców z galeriami sztuki, salami kinowymi, klubami fitness, boiskami do squasha itp. Oprócz istniejących tuneli powstać ma trzeci łączący ulicę Nad Stawem z Galerią Bałtycką.
Na lata 2013-2014 planowana jest z kolei budowa trzeciego peronu Kolei Metropolitalnej. Na razie PLK (właściciel peronu dalekobieżnego) i SKM mają już zapewnione unijne dofinansowanie na modernizację stacji w pierwszym etapie.
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?