MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Przy stadionie na Letnicy zostanie wybudowany 260-metrowy wiadukt

Paweł Rydzyński
W sąsiedztwie stadionu na Letnicy, nad torami kolejowymi, powstanie blisko 300-metrowy wiadukt. Będzie to fragment Drogi Zielonej, która w 2013 r., ma połączyć ul. Marynarki Polskiej, stadion i al. Hallera.

Wiadukt będzie czteropasmowy, a przęsło nad torami będzie miało 120 m długości.

- Będzie to drugie pod względem wielkości przęsło w Gdańsku, po moście wantowym - mówi Romuald Nietupski, prezes spółki GIKE 2012. - Przyjęcie takiej koncepcji, czyli budowa wiaduktu bez podpór, to oszczędność kilku milionów złotych i ułatwienie dla kolejarzy. W czasie budowy wiaduktu, mimo iż postawione wówczas będą tymczasowe podpory, nie trzeba będzie wstrzymywać ruchu pociągów.

Bardzo wstępny szacunkowy koszt budowy wiaduktu to ok. 60 mln zł. Ta kwota może się zmienić w zależności od tego, czy okaże się, że grunt pod wiaduktem będzie wymagać palowania.

Wiadukt przejdzie nie tylko na stacją PKP Zaspa Towarowa, ale także nad ul. Kochanowskiego i nad projektowaną ul. Stadionową, która będzie budowana równolegle do torów od strony stadionu. Na nowym wiadukcie, podobnie jak wzdłuż całej Drogi Zielonej, będzie też utworzony chodnik i ścieżka rowerowa.

Istniejący wiadukt nad torami, będący fragmentem ul. Uczniowskiej, nie będzie rozebrany, lecz zostanie wyremontowany. Prace mają się rozpocząć w przyszłym roku.

Nie jest wykluczone, że podczas Euro 2012 stary wiadukt będzie jedynym, którym od stadionu będzie można przejechać w stronę al. Hallera. Budowa tzw. "dolnego" odcinka Trasy Słowackiego, czyli odcinka Drogi Zielonej pomiędzy ul. Marynarki Polskiej i al. Hallera (wraz z wiaduktem), planowana jest na lata 2011-13.

- Chcemy przyspieszyć prace, ale nie chcę w tej chwili deklarować, czy zdążymy otworzyć Drogę Zieloną przed Euro 2012 - twierdzi Nietupski.

Na razie trwa tworzenie dokumentacji zarówno "dolnego", jak i "lotniskowego" odcinka Trasy Słowackiego, pomiędzy Rębiechowem i obwodnicą. Kilka tygodni temu rozpoczęło się też burzenie pierwszych budynków, m.in. w rejonie ul. Hynka, na terenie, przez który przebiegnie odcinek środkowy (ul. Potokowa - al. Rzeczypospolitej). Cała trasa od lotniska do ul. Marynarki Polskiej ma być otwarta w 2013 r.

Najwcześniej w 2014 r. zostanie natomiast otwarty końcowy fragment Trasy Słowackiego i cała Trasa Sucharskiego, czyli odcinek od ul. Marynarki Polskiej do obwodnicy południowej.

2 mld zł - tyle, według szacunków, ma wynieść łączny koszt budowy tras Słowackiego i Sucharskiego. UE gwarantuje na ten cel 1,361 mld zł.

700 mln - tyle ma kosztować budowa tunelu pod Martwą Wisłą, który zostanie otwarty pod koniec 2014 r. Tunel, wraz z wjazdami, ma mieć długość 1150 m.

Zobacz, jak zmienia się Gdańsk
Zobacz, jak powstawał stadion

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki