Gdańsk: Nowa pogłębiarka Kraken we flocie PRCiP

Jacek Sieński
Kraken zacumowany przy stoczniowym nabrzeżu
Kraken zacumowany przy stoczniowym nabrzeżu Jerzy Uklejewski
O nową pogłębiarkę powiększyła się flotylla statków technicznych Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku. Zbudowała ją Gdańska Stocznia "Remontowa" SA. Chrzest i nadanie pogłębiarce nazwy Kraken (legendarny potwór morski z mitologii skandynawskiej) miały miejsce 14 marca przy nabrzeżu GSR, a uroczyste podniesienie bandery odbędzie się 23 marca przy nabrzeżu PRCiP w porcie gdańskim.

Zbigniew Barański, prezes PRCiP, przekazał, że wybranie "Remontowej" SA na dostawcę pogłębiarki wynikało z dużego zaufania do tej stoczni i pewności, że będzie ona zbudowana prawidłowo. Nie chodziło więc tylko o cenę. Z "Remontową" SA PRCiP łączy długoletnia współpraca, bo remontuje ona pogłębiarki i szalandy przedsiębiorstwa. W roku 1971 zbudowała dla niego dwie pogłębiarki chwytakowe, sprawujące się znakomicie do dziś, co świadczy o jakości robót stoczniowych.

Umowę dotyczącą budowy pogłębiarki podsiębiernej PRCiP i "Remontowa" SA podpisały w maju ubiegłego roku. Jej koncepcję techniczną opracowano w szczecińskim biurze projektowo-konstrukcyjnym, natomiast dokumentację roboczą - w biurze Remontowa Marine Design&Consulting. Stępkę pod statek położono 26 lipca. Stalowy kadłub, mający masę 280 ton, dwa żurawie pływające - REM - 220 i Maja - zwodowały 24 października.

Kraken jest pogłębiarką bez własnego napędu i w rejon robót pogłębiarskich jest holowana. Ma ona długość 35 m, szerokość - 14 m, wysokość boczną - 2,75 m i zanurzenie - 1,38 m. Załoga liczy 6 osób. Na pokładzie dziobowym zainstalowana jest nowoczesna koparka niemieckiej firmy Liebherr, z łyżką o pojemności 3,5 m sześc. Głębokość kopania - ponad 15 m od linii wodnej. Pogłębiarka ma system trzech opuszczanych nóg, które pozwalają na jej wsparcie o dno i ustabilizowanie podczas pracy. Będzie przeznaczona tylko do robót pogłębiarskich na wodach portowych - kanałach i redach.

PRCiP jest naszym największym przedsiębiorstwem pogłębiarskim. Wykonuje prace pogłębiarskie na akwenach portowych i do nich przyległych (tory wodne), umocnienia zagrożonych rozmyciem brzegów i plaż morskich, falochrony i ostrogi podwodne, rurociągi i inne instalacje podwodne.

j.sienski@prasa.gda.pl

Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
Obserwer

pale się wyginają. siłowniki za słabe. pomieszczenia jak cele tylko krat brak. w bagrówce za małe okna. koparka za nisko i koparka pada. czemu dyr. do spraw technicznych nie pogadał ze starymi mechanikami? moze by się ciul nauczył czegoś. Ciekawe kto dostał w kieszeń za przyjęcie takiego projektu.

g
gosc

takie wychwalanie tylko czemu zaden duren inzynier nie sprawdzil wysokosci szaland i nie mozna do pustej siegnac zaladowana łyżką bo urobek wypada. biuro projektowe jak to w tym kraju - medal gomółki przydzielic- koparka powinna byc wyzej pokladu

Dodaj ogłoszenie