Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Normuje się sytuacja w rejonie przebudowy węzła Karczemki

Kazimierz Netka
G. Mehring
Gigantyczne korki, utrudnienia z dotarciem do placówek handlowych, pracy, szkół - takie były pierwsze skutki rozpoczęcia modernizacji jednego z największych i najważniejszych w północnej Polsce skrzyżowań - węzła Karczemki w Gdańsku. Początek trwającej od poniedziałku przebudowy ostro dał się kierowcom we znaki. Perspektywa tkwienia w kilkugodzinnych nawet korkach przerażała, tym bardziej że finał prac spodziewany jest na maj 2012 - tuż przed rozgrywkami Euro 2012. Do tego też czasu trzeba się liczyć z utrudnieniami komunikacyjnymi.

Wczoraj jednak wydawało się, że prace stały się mniej dokuczliwe dla kierujących. Przez objęte zmianami jezdnie można było przejechać o wiele szybciej niż na początku tygodnia.

Co zmieniliście? - zapytaliśmy w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku.
- Nic - odparł Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA. - Tak się dzieje niemal zawsze, gdy rozpoczynamy roboty na szosach. Po kilku dniach kierujący przyzwyczajają się do nowych warunków jazdy. Uczą się zmienionego układu komunikacyjnego, korygują swoje przyzwyczajenia. Niektórzy wybierają inne trasy podróży. Planując zmiany związane z przebudową skrzyżowania, staraliśmy się utrzymać po dwa pasy ruchu w obydwu kierunkach. To się udało. Oparliśmy się na doświadczeniach niemieckich. Jeden pas, szerszy, jest przeznaczony dla ciężarówek, drugi, węższy - dla samochodów osobowych. Gdybyśmy pozostawili tylko jeden pas ruchu, tworzyłyby się gigantyczne korki, nie tylko w rejonie robót, ale nawet na dolnym tarasie Gdańska, czyli w centrum. Tego, na szczęście, udało się nam uniknąć. Planujemy następne udogodnienia dla kierowców. Wiele zależy jednak od przebiegu prac budowlanych.

Poza znakami kierującymi na odpowiednie pasy ruchu, prowadzący muszą też zwracać uwagę na informacje o dozwolonej prędkości. Żeby zmniejszyć zagrożenie kolizjami, w rejonie robót wprowadzono bowiem ograniczenie jej do 70 km na godzinę, a w szczególnie niebezpiecznych miejscach - do 50 km. GDDKiA zapowiada, że w remontowanym rejonie pojawią się fotorejestratory (w tym przenośne), będzie tam także więcej niż dotychczas patroli drogówki.

W pierwszych dniach przebudowy węzła ograniczenia w ruchu spowodowane robotami drogowymi utrudniły też życie klientów centrum handlowego Auchan. Teraz już jest nieco lepiej.
- Po pierwszym dniu utrudnień nasi klienci byli bardzo niezadowoleni - przypomina Dorota Patejko, rzecznik prasowy sieci centrów handlowych Auchan. - Sytuacja się normalizuje. Skomunikowanie naszej placówki z ulicą Kartuską jest już nie najgorsze. Można się bez większych problemów dostać do Gdańska i stamtąd dotrzeć do Auchan. Pracujemy nad ułatwieniem wyjazdu na obwodnicę. Za kilka dni uda się tam wprowadzić udogodnienia.

W modernizacji węzła Karczemki przewidziano budowę 2 wielopoziomowych skrzyżowań: przy obecnym zjeździe z centrum handlowego Auchan, przeznaczonym do obsługi centrum i przyległych osiedli mieszkaniowych, oraz na węźle z ul. Kartuską/trasą W--Z, uzupełniający bezkolizyjnie wszystkie połączenia obwodnicy Trójmiasta. Rozbudowane skrzyżowanie zapewni szybkie i bezkolizyjne połączenie lotniska Rębiechowo i obwodnicy z centrum Gdańska, a poprzez ostatni etap rozbudowy trasy W-Z z obiektami sportowymi na terenie miasta. Przebudowywana trasa będzie drogą klasy S, z dwiema jezdniami trzypasmowymi. Koszt inwestycji wyniesie ok. 262,6 mln zł. Znaczna część kwoty pochodzi z Unii Europejskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki