Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdańsk: Kiedy ruszy wielka promocja EURO 2012?

Patryk Szczerba
Arek Gancarz
Po przyznaniu Polsce organizacji EURO 2012 wszyscy podkreślali, że to ogromna szansa na promocję Polski jako kraju otwartego i nowoczesnego, a jednocześnie szansa na skok cywilizacyjny. Rzeczywiście, budowane są drogi, remontowane dworce, stadiony rosną z każdym dniem. Nie inaczej jest w Gdańsku. Jednak wielkiej promocji wydarzenia na razie w mieście nie widać.

Aktualnie promowane jest głównie otwarcie stadionu PGE Arena, które zaplanowano na czerwiec. Po meczu Polska - Francja przez cały miesiąc będą odbywały się imprezy i koncerty dla mieszkańców. Zaplanowano także mecz Lechia-Juventus. I to wszystko. Reklamowanie samej imprezy EURO 2012 na razie, co podkreślają turyści z zagranicy, miastu nie wychodzi.

- Gdybym nie interesował się piłką nożną, nie wiedziałbym o tym, że w czerwcu 2012 odbędą się u was mistrzostwa. Dlaczego nie reklamujecie bardziej takiej imprezy poprzez banery, informacje, które przyciągną wzrok i poinformują mniej zapalonych kibiców, z zagranicy, że warto za rok znów przyjechać do miasta ? - mówi spotkany przez nas na ul. Długiej Miguel, przebywający aktualnie w Gdańsku na urlopie.

Gospodarska wizyta Pawła Adamowicza w PGE Arenie

Przedstawiciele spółki Bieg 2012 przekonują, że na wielką promocję przyjdzie jeszcze czas, choć już latem w Gdańsku informacji o mistrzostwach ma być pod dostatkiem.

Wszystko o EURO 2012 w Gdańsku

- Za całą promocję i marketing odpowiada UEFA, choć oczywiście współpracujemy z nimi w zakresie promocji i brandingu. Tak naprawdę ruszy on dopiero w marcu przyszłego roku, ale wielki test rozpoczniemy już w czerwcu po otwarciu stadionu - deklaruje Michał Brandt, rzecznik prasowy Biura ds. EURO 2012 w Gdańsku.
W mieście pojawią się flagi oraz banery promujące imprezę z logo Euro 2012 i europejskiej federacji piłkarskiej. Mają pozostać przez cały sezon letni, tak by turyści odwiedzający Gdańsk wiedzieli, że za rok na PGE Arenie zostaną rozegrane cztery mecze mistrzostw Europy. To jednak nie wszystko.

- Chcemy latem rozreklamować Euro 2012 poprzez jedną z kolejek SKM. Dodatkowo po mieście zaczną kursować specjalne tramwaje. Prawdopodobnie pozostaną na gdańskich torach do końca roku - zaznacza Michał Brandt. - Prawdziwą i docelową kampanię promocyjną chcemy jednak rozpocząć w marcu przyszłego roku.

Wszystko o EURO 2012 w Gdańsku

Wtedy plakaty, flagi i banery, które pojawią się w czerwcu, mają zostać wymienione na nowe. Cały czas trwają też poszukiwania miejsc należących do miasta, gdzie można byłoby rozreklamować imprezę.

- Kilka tygodni temu wraz z przedstawicielami UEFA szukaliśmy takich miejsc w Gdańsku i Sopocie. O tym, czy będzie jakaś specjalna promocja i tak ostatecznie zdecydują przedstawiciele europejskiej federacji, bo to oni przecież płacą za wszystko - wyjaśnia Michał Brandt.
Działacze UEFA odwiedzili również stadion, który będzie sercem Gdańska podczas mistrzostw także pod względem reklamowym.

- Oglądali zarówno wnętrze obiektu, jak i cały obszar działki stadionowej w celu zaplanowania powierzchni reklamowych i ekspozycji zarówno logotypów samego turnieju, jak i jego sponsorów - wyjaśnia Michał Fijałkowski ze spółki BIEG 2012.
O odpowiednią promocję Euro 2012 spokojny jest Błażej Słowikowski, rzecznik prasowy Lechii Gdańsk, który przekonuje, że mecze ekstraklasy rozgrywane na owym stadionie PGE Arena same w sobie będą promocją imprezy. - Nie planujemy nic specjalnego. Wydaje się, że każde z wydarzeń, które będzie się odbywało na stadionie, już będzie samo w sobie promocją imprezy. W ten sposób jako klub włączymy się w nią chyba najbardziej. Zapewniam, że już niebawem o Euro 2012 będzie w Gdańsku naprawdę głośno.

Kibice Lechii przekonują z kolei, że są otwarci na współpracę z fanami z innych europejskich krajów.
- Odzywają się do nas, pytając o bazę hoteli. Są doskonale zorientowani, które konkretnie mecze odbędą się w Gdańsku. Chcielibyśmy jednak dotrzeć także do tych, którzy być może wahają się, czy przyjechać do Polski na mistrzostwa i przekonać ich do odwiedzenia Gdańska - wyjaśnia Paweł, jeden z kibiców biało-zielonych.

Wszystko o EURO 2012 w Gdańsku

Według specjalistów początek 2012 roku to dobry moment na promocję imprezy na billboardach i plakatach.
- O ile na początku był entuzjazm związany z przyznaniem Polsce organizacji Euro 2012, teraz pojawiła się forma zwątpienia. Jeśli chodzi o promocję, nie można rozpocząć jej zbyt wcześnie i myślę, że wiosna przyszłego roku to idealny moment na przyspieszenie działań. Wszystko i tak będzie można ocenić dopiero po fakcie - wyjaśnia Beata Ligman-Gęsicka, wykładowca podyplomowych studiów public relations Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie, kierująca również Biurem Promocji w Urzędzie Marszałkowskim w Gdańsku.

Kampania PR-owa tymczasem, zdaniem fachowców, powinna trwać już od kilku miesięcy. - Każdą promocję z punktu widzenia PR powinno się rozpocząć dużo wcześniej. To kampanie rozkładające się w czasie. To doskonały moment nie tylko na promocję samych mistrzostw, choć one są najważniejsze, ale także regionów i miasta wśród turystów. Przy okazji można pokazać się nie tylko zwykłym kibicom, ale także zagranicznym inwestorom, którzy być może nie wiedzą, że w Gdańsku odbędą się mecze Euro 2012 - mówi Ewa Król-Sawicka z firmy Konkret PR.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki