W roku 2014 autobusami i tramwajami kursującymi gdańskiego ZTM przejechało blisko 171 milionów pasażerów, czyli o ok. 3 miliony więcej niż w roku poprzednim. Wzrosły też wpływy z biletów, zmalał z kolei wskaźnik miejskiej dopłaty do kosztów utrzymania komunikacji publicznej, m.in. ze względu na obniżone koszty paliwa. Dzięki temu ceny biletów w tym roku pozostaną bez zmian.
Można jednak przypuszczać, że utrzymująca się od wielu lat tendencja wzrostu pasażerów w ZTM może zostać zahamowana lub zatrzymana po wrześniowej inauguracji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowa linia, która w dużej swojej części przebiegać będzie przez Gdańsk, z pewnością przyciągnie pasażerów, którzy z peryferyjnych dzielnic będą chcieli szybko dotrzeć do centrum.
Przeczytaj więcej na temat
Władze ZTM konsekwentnie odmawiają konkretnych odpowiedzi na pytanie o sposób, w jaki dostosują swoją siatkę połączeń do nowej linii. Jak twierdzą, wszystko zależy od rozkładu jazdy PKM, który znany będzie dopiero w lecie. Podkreślają jednocześnie, że są gotowi na nowe wyzwania i nie stanowi to dla nich wielkiego problemu.
- Jak wejście PKM wpłynie na nasze statystyki? Trudno powiedzieć. Życie pokaże - odpowiada Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM Gdańsk. - Nie znamy jeszcze rozkładu nowej linii, żeby móc się do niej dopasować. Wiemy tylko, że kolej metropolitalna będzie i że będziemy dopasowywać komunikację autobusową i tramwajową. Proces dopasowywania nie będzie skomplikowany, robimy przecież takie rzeczy notorycznie.
Nie ma jednak wątpliwości, że część pasażerów zrezygnuje z autobusów i tramwajów ZTM na rzecz nowej linii..
- Rzeczywiście, z czasem pasażerowie podróżujący z południowych dzielnic Gdańska do centrum mogą zamienić komunikację autobusowo-tramwajową na pociągi PKM, jednak nie sądzę, żeby gdański ZTM stracił wielu stałych pasażerów - ocenia Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.
Podróżni, którzy przesiądą się z autobusów i tramwajów do pociągów PKM zamienią tym samym przewoźnika komunalnego na rzecz transportu nadzorowanego przez samorząd województwa pomorskiego.
- W tym kontekście jeszcze większego znaczenia nabiera kwestia wprowadzenia wspólnego, jednogodzinnego biletu, który będzie uwzględniał też przejazdy PKM - zauważa Kołodziejski. - Do końca lutego ukończona zostanie nowa koncepcja zintegrowania taryfy biletowej obszaru MZKZG, do którego chce zostać włączony także Tczew. W marcu lub kwietniu zbierzemy się wraz z władzami samorządu województwa pomorskiego i miastami, by wdrożyć plan w życie tak, by od września pasażerowie mogli liczyć na ujednoliconą taryfę.
Jednogodzinny bilet metropolitalny ma zostać wprowadzony wraz z inauguracją PKM. Władze samorządu i MZKZG od dawna podkreślają, że docelowo wspólna taryfa metropolitalna ma całkowicie zastąpić osobne bilety miejskich przewoźników, Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych. Na to możemy jednak liczyć nie wcześniej niż w roku 2017.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?