Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Euro 2012. Stadion zbudujemy, ale na drogi nie liczmy

Paweł Rydzyński
Nowoczesna stylistyka to atut gdańskiego stadionu
Nowoczesna stylistyka to atut gdańskiego stadionu
"Jeeest!". Taki okrzyk rozległ się 18 kwietnia 2007 r. od Odry po Dniepr.

Dwa lata temu obradujący w Cardiff Komitet Wykonawczy UEFA zdecydował bowiem, że finały piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r. zorganizują wspólnie Polska i Ukraina.

Jednym z miast gospodarzy Euro 2012 został Gdańsk. Dwa lata minęły od "cudu w Cardiff" - Gdańsk nie przespał tego czasu, ale nie wszystko układa się tak, jak planowano. Część ważnych inwestycji nie będzie zrealizowana, chodzi głównie o drogi.

Na razie problemów nie napotyka budowa stadionu na Letnicy. Dwa duże przetargi, na prace ziemne oraz budowlane, udało się przeprowadzić bez protestów firm, które przegrały. Harmonogram, który zakłada wybudowanie stadionu do końca 2010 r. i rozegranie pierwszego meczu późną wiosną 2011, jest dotrzymywany, a nawet wyprzedzany o dwa tygodnie. Dzięki zmianie specustawy o Euro 2012 spółka BIEG będzie mogła zaciągnąć kredyt na 500 mln zł na budowę stadionu.

Pomorze spełnia już normy UEFA, jeśli chodzi o liczbę miejsc w hotelach trzy-, cztero- i pięciogwiazdkowych. Stało się tak dzięki obniżeniu przez UEFA wymagań co do liczby łóżek w hotelach pięciogwiazdkowych z ok. 1900 do 1200 miejsc. UEFA bierze pod uwagę nie tylko hotele w Trójmieście, lecz w odległości do 150 km od stadionu. "W zasięgu" Gdańska pozostają ponadto hotele w Toruniu. UEFA wyraziła na to zgodę, gdyż podczas Euro 2012 szybki dojazd z Torunia, leżącego 190 km od Gdańska, zapewni autostrada A1.
Jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie pozostawia złudzeń - nie mamy co liczyć, że podczas Euro 2012 przejedziemy autostradą A1 z północy na południe Polski. Ostatni odcinek A1, pomiędzy Częstochową i śląskim lotniskiem Pyrzowice, ma być oddany do użytku w 2014 r.

Lista inwestycji infrastrukturalnych, które nie będą skończone przed Euro 2012, jest znacznie dłuższa. W Gdańsku, w zasadzie na sto procent, można powiedzieć, że podczas Euro 2012 nie będzie jeszcze gotowa Trasa Sucharskiego. Arteria, która ma przebiegać m.in. tunelem pod Martwą Wisłą i kończyć się przy stadionie, będzie gotowa w 2014 r.

Jeszcze rok temu słyszeliśmy zapewnienia, iż podczas Euro 2012 będzie można dojechać Trasą Sucharskiego do stadionu, gdyż do tego czasu powinna zakończyć się budowa jednego z dwóch tuneli pod Martwą Wisłą. Dziś urzędnicy nie ukrywają, że dojazd do stadionu odbywać się będzie przez centrum, a potem ul. Marynarki Polskiej. Zwłaszcza że nie jest też pewne, czy przed Euro 2012 będzie gotowa cała Trasa Słowackiego i fragment Drogi Zielonej, co ma zapewnić dojazd dwupasmową drogą z lotniska pod stadion.

Władze Gdańska nie ukrywają, że w tej chwili bardziej palącą sprawą od Trasy Słowackiego czy Sucharskiego jest dokończenie budowy Trasy W-Z, zapewniającej dojazd z obwodnicy (a zatem i z autostrady A1) do centrum. Na razie projekt nie uzyskał unijnego dofinansowania. W przyszłym tygodniu będzie wiadomo, czy Ministerstwo Infrastruktury uwzględniło gdańską skargę i 150 mln zł jednak zostanie przyznane. Nieoficjalnie wiadomo, że szanse są duże.

W drugiej połowie tego roku ma się rozpocząć rozbudowa lotniska w Rębiechowie. Zakończenie budowy drugiego terminalu, nowej drogi kołowania i dwóch płyt postojowych planowane jest na jesień 2011 r. Portem lotniczym, który podczas mistrzostw będzie "wspierać" Gdańsk, jest Bydgoszcz-Szweredowo.
W trakcie Euro 2012 do lotniska będzie już można najprawdopodobniej dojechać pociągiem. Ale tylko od strony Gdyni, gdyż cały pierwszy fragment Kolei Metropolitalnej, czyli połączenie szynowe z Gdańska i Gdyni do Rębiechowa, ma być gotowy w 2013 r. Urząd Marszałkowski, który przygotowuje inwestycję, stoi na stanowisku, że nigdy nie obiecywał, iż pociągiem z Rębiechowa do Gdańska będzie można dojechać podczas Euro 2012.

Do mistrzostw przygotowuje się SKM. Przed Euro 2012 obecna linia zostanie przedłużona o ok. 2 km, pod wiaduktem na al. Armii Krajowej powstanie nowy przystanek Gdańsk Śródmieście. Wyremontowane będzie sześć peronów SKM i 22 składy. Andrzej Osipów, prezes SKM, zapowiada, że te plany zostaną zrealizowane na pewno (są gwarancje unijne na finansowanie). SKM ma także zamiar kupić ok. 25 nowych pociągów, ale to na razie tylko plany. Trwa też modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Trójmiasta. Podczas Euro 2012 cała trasa ma być przystosowana do prędkości 160 km na godzinę.

Gdańsk i PKP odstąpiły od planów remontu linii i reaktywacji przewozów pasażerskich do Nowego Portu. Jeden z dawnych przystanków na tej linii znajduje się w odległości kilkuset metrów od stadionu na Letnicy.
Dodatkowo przed Euro w Gdańsku w ok. 80 procentach wymieniony zostanie tabor tramwajowy. Do końca 2011 r. ma być też wybudowany nowy 3-kilometrowy odcinek trasy tramwajowej z Chełmu na Łostowice.

Weź udział w naszej akcji Droga do Euro 2012. Zrób zdjęcia, film - wyślij do nas. Wygrywaj cenne nagrody! - czytaj tutaj...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki