Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Energą z wiatrem i pod wiatr. Zbigniew Gutkowski startuje w Vendée Globe

Jacek Sieński
Niespełna 100 dni będzie miał kapitan Zbigniew "Gutek" Gutkowski na samotne, bez zawijania do portów, opłynięcie globu. W sobotę wystartuje jachtem Energa do jednych z najtrudniejszych i najbardziej prestiżowych na świecie regat Vendée Globe 2012/2013. Zawody te odbędą się po raz siódmy w historii. Weźmie w nich udział 20 utytułowanych i doświadczonych żeglarzy z 6 krajów.

Wokółziemskie regaty samotnych żeglarzy Vendée Globe, rozgrywane co cztery lata, są wyjątkowym wyzwaniem dla startujących w nich zawodników. Żeglują oni wszyscy jachtami tej samej klasy IMOCA Open 60. A to wyrównuje szanse. O stopniu trudności regat świadczy fakt, że tylko nieliczni są w stanie dopłynąć do mety. W szóstej edycji oceanicznego wyścigu Vendée Globe 2009/2010, na biorących w nim udział 30 jachtów, do mety dotarło raptem 11. Jachty muszą żeglować non stop, bez wchodzenia po drodze do portów i korzystania z jakiejkolwiek pomocy z lądu. Muszą one pokonać, często w ekstremalnych warunkach pogodowych, Atlantyk, Pacyfik i Ocen Indyjski. Szczególnie niebezpieczne będzie opływanie wzburzonych wód w rejonach przylądków na skrajach południowych Afryki, Ameryki Południowej i Australii.

Uroczysty chrzest jachtu Energa odbył się 5 października w Marinie Sopot. Potem kapitan Gutkowski przepłynął z załogą do Francji, gdzie rozpoczął ostateczne przygotowania do startu w regatach Vendée Globe 2012/2013. Zgodnie z regulaminem regat, objęły one m. in. inspekcję komisji regatowej, która sprawdziła sprzęt zapewniający bezpieczeństwo i łączność radiową oraz atesty pneumatycznej tratwy ratowniczej, rakiet sygnalizacyjnych, łańcuchów kotwiczne i wreszcie sprawność odsalarek wody morskiej.

W ramach własnej kontroli technicznej, kpt. Gutkowski razem z ekspertem, przeprowadzili kontrolę systemu hydraulicznego wysuwającego płetwę balastową. Natomiast serwis firmy Harken dokonał przeglądu osprzętu pokładowego tej firmy, służący stawianiu i ustawianiu żagli. Na jachcie zainstalowano też system monitorowania jego pozycji na morzu, dzięki któremu możliwe będzie obserwowanie w internecie drogi przebytej przez Energę i rzecz jasna zajmowanego aktualnie miejsca na trasie regat.

- Najbardziej obawiam się awarii na morzu, której nie będę sam w stanie usunąć - nie ukrywa kpt. Gutkowski. - Dużym zagrożeniem dla jachtu będą góry lodowe czy przypadkowe zderzenie z wielorybem. Jestem pewny tego, że mając duże doświadczenie poradzę sobie na trasie regat, o ile nie zdarzy się nic nieprzewidzianego.

Trasa regat Vendée Globe 2012 / 2013
Jachty uczestniczące w regatach wypłyną i powrócą do francuskiego portu Les Sables d' Olonne, leżącego nad Zatoką Biskajską. Pożeglują one szlakiem oceanicznym, z Zachodu na Wschód, z opłynięciem burzliwych wód okalających przylądki Dobrej Nadziei (na południowym krańcu Afryki), Leeuwin (przylądek najbardziej wysunięty na południowo zachodnią część kontynentu australijskiego) i Horn (na skraju kontynetu południowoamerykańskiego).

Specyfikacja jachtu Energa

Projektant - Finot Conq
Budowa - Neville Hutton, Wielka Brytania
Rok budowy - 2007
Kadłub - tworzywo syntetyczne , kompozycyjne (włókno węglowe i Nomex)

Długość - 18,28 m
Szerokość - 5,94 m
Zanurzenie - 4,50 m
Pojemność - 8,5 tony

Wysokość masztu - 28 m
Powierzchnia ożaglowania - pod wiatr - 300 m kw. i z wiatrem - 550 m kw.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki