Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekspert radzi naszym czytelnikom

Redakcja
Alina Rocka
Alina Rocka
Na pytania odpowiada Alina Rocka, miejski rzecznik praw konsumenta w Gdańsku

Zamówiłam komplet mebli pokojowych. Wpłaciłam zaliczkę - 500 złotych. W domu okazało się, że sprzedawczyni nie zanotowała zaliczki w dokumentach, które są dowodem zamówienia mebli. Czy mogę zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o wpisanie tej kwoty i czy sprzedawca może mi odmówić?
Oczywiście konsument ma prawo domagać się potwierdzenia na piśmie wpłaty
zaliczki w określonej kwocie. Potwierdzenie to może zostać ujęte w podpisanym obustronnie formularzu zamówienia albo w odrębnym dokumencie, np. dowodzie wpłaty KP. W zaistniałej sytuacji mogą jednak być problemy, jeżeli sprzedawca nie będzie pamiętał wpłaty, a pani nie dysponuje dowodami jej wniesienia, np. świadek.

Kupiłam na raty laptopa. Okres spłat rozłożono na 12 miesięcy. Dotychczas wszystkie raty spłacałam w terminie. Niestety w ubiegłym miesiącu straciłam pracę i nie stać mnie na spłacanie tak wysokich kwot. Czy mogę negocjować wysokość rat?
Negocjacje są jak najbardziej wskazane. Jeżeli raty są spłacane na podstawie odrębnej umowy o kredyt przeznaczony na zakup towaru, należy zwrócić się na piśmie do kredytodawcy z propozycją zmiany postanowień umowy (rozłożenie spłaty na większą ilość rat).
Proszę jednak mieć na uwadze, że kredytodawca, w takim przypadku, ma prawo do ponownej oceny pani zdolności kredytowej. Zwiększenie ilości rat z równoczesnym zmniejszeniem ich wysokości, związane jest również z naliczeniem dodatkowych odsetek za dłuższy okres kredytowania, o ile kredyt jest oprocentowany.

Przed dwoma laty kupiłam do mieszkania drzwi wewnętrzne na zamówienie. Po roku użytkowania drzwi zaczęły pękać. Zgłosiłam reklamację, pracownik firmy przyjechał i naprawił usterki. Jakiś czas temu znowu pojawił się ten sam problem. Minął jednak już okres gwarancji - 2 lata od zakupu drzwi. Czy mogę w jakiś sposób wyegzekwować od sprzedawcy ponowną naprawę drzwi?
Niestety, jeżeli okres gwarancji wynosił dwa lata, to po upływie tego okresu nie ma pani prawa domagać się naprawy gwarancyjnej drzwi.
Również okres odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową skończył się z upływem dwóch lat od daty zakupu.

Kupiłam jesienną kurtkę w promocji. Po kilku dniach użytkowania okazało
się, że kurtka ma źle wszytą podszewkę. Czy pomimo tego, że kupiłam ją w promocji, mogę zareklamować ten towar? Czy sprzedawca może odmówić mi przyjęcia reklamacji?

Kurtka zakupiona w promocji podlega reklamacji tak jak każdy inny towar, chyba że obniżenie ceny było spowodowane wadą, o której panią poinformowano przy zakupie. Pragnę jednak zaznaczyć, że zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, "sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki