Dzięki portom tysiące ludzi ma pracę [RAPORT]

Marcin LangeZaktualizowano 
1,6 proc. miejsc pracy w kraju generują polskie porty. To ok. 230 tysięcy zatrudnionych<br>
1,6 proc. miejsc pracy w kraju generują polskie porty. To ok. 230 tysięcy zatrudnionych Archiwum
Sektor portowy obejmuje 3,5 tysiąca przedsiębiorstw zaangażowanych we współpracę z około 42 tysiącami firm

Blisko 230 tysięcy miejsc pracy generują porty morskie w kraju - tak wynika z raportu „Polskie porty morskie jako biegun rozwoju gospodarczego kraju i regionów lokalizacji”, przygotowanego przez Actia Forum na zlecenie BCT - Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni we współpracy z Radą Interesantów Portu Gdynia.

Wpływ na to ma między innymi fakt, iż w ciągu ostatniej dekady obroty wszystkich portów w kraju wzrosły z ok. 58,5 mln ton rocznie do prawie 81. Uwzględnione w tym zostały te kluczowe - Gdańsk, Gdynia, Szczecin Świnoujście - jak i pomniejsze, między innymi Police, Kołobrzeg, Darłowo, Elbląg, Stepnica, Ustka, Władysławowo, Hel czy Trzebież.

Z analizy podstawowych wskaźników społecznych i ekonomicznych wynika, iż porty morskie generują 227 tys. miejsc pracy. To stanowi 1,6 proc. rynku wszystkich zatrudnionych w skali krajowej.

Wyliczenia, których autorem jest dr hab. Maciej Matczak, pracownik naukowy Akademii Morskiej w Gdyni, a jednocześnie szef działu konsultingu firmy Actia Forum sp. z o.o., pokazują, że jedna osoba zatrudniona w porcie morskim przekłada się na sześć osób zatrudnionych w jego otoczeniu i kolejne 33 osoby zatrudnione w sektorze przemysłu i transportu w kraju.

Sektor portowy obejmuje 3,5 tysiąca przedsiębiorstw zaangażowanych we współpracę z około 42 tysiącami firm w całej Polsce.

- Przygotowanie raportu związane było z dwoma ważnymi wyzwaniami. Pierwszym z nich było przygotowanie modelu badawczego, który uwzględniać będzie poszczególne rodzaje przedsiębiorstw funkcjonujących w szeroko pojętym sektorze portowym i jego otoczeniu oraz występujący pomiędzy nimi mechanizm transmisji efektów gospodarczych i społecznych - tłumaczy Maciej Matczak. - Drugą kwestią był natomiast dostęp do danych statystycznych, determinujący w dużym stopniu poziom szczegółowości analizy - dodaje.

Opracowanie analizuje wskaźniki generowane przez porty również pod kątem wartości dodanej brutto oraz produktu krajowego brutto tworzonego w sektorze.

Z przeprowadzonych analiz wynika, że w portach morskich tworzone jest około 1,6 proc. PKB naszego kraju. Badaniu poddane zostały również przychody podatkowe z sektora portowego. Wpływy z podatku VAT, akcyzy oraz cła na poziomie krajowym wynoszą łącznie 17,8 miliarda złotych, natomiast podatek PIT płacony w sektorze portowym to dodatkowe 1,9 miliarda złotych w skali roku.

Jeśli natomiast chodzi o samorządy, to te zawdzięczają polskim portom w sumie roczny przychód z tytułu podatku od nieruchomości na poziomie mniej więcej 185 milionów złotych.

- Raport powstał po prostu z potrzeby edukacyjnej. Jego celem jest pokazanie, jaką rolę odgrywają porty w polskiej gospodarce, zarówno w skali makro, jak i w lokalnych regionach czy miastach nadmorskich - mówi Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT i przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia. - Otóż okazuje się, że jest on potrzebny portowemu środowisku gospodarki morskiej nieomal tak samo jak ośrodkom władzy w Warszawie, ale też w Gdańsku czy Szczecinie. Naturalnie dotyczy on również wszystkich regionów kraju, gdzie pracują nasi ważni partnerzy gospodarczy - dodaje Krzysztof Szymborski.

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

O
Obserwator

A może opiszecie jak zostali odwołani Prezesi polskich portów i kto ich zastąpił, jakie mają kwalifikacje by pełnić tak poważne funkcje.

Dodaj ogłoszenie