MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Do gdańskiego Portu Północnego przypłynął wielki kontenerowiec

Jacek Sieński
G. Mehring
Wielki oceaniczny statek kontenerowy "Maersk Taikung", należący do duńskiej firmy armatorskiej Maersk Line, wpłynął wczoraj do gdańskiego Portu Północnego i zacumował przy głębokowodnym stanowisku przeładunkowym terminalu kontenerowego DCT Gdańsk SA. Dzisiaj zacznie się operacja rozładunku i załadunku kontenerów. "Maersk Taikung" jest pierwszym statkiem inaugurującym regularną linię żeglugową, prowadzącą bezpośrednio z portów dalekowschodnich do Gdańska.

- Kontenerowce oceaniczne mają zawijać do terminalu DCT raz w tygodniu, w każdy poniedziałek, a ich przeładunki będą trwać do środy - mówi Grzegorz Kołodziej z DCT Gdańsk SA.

Statki te obsługują dalekowschodnie połączenie kontenerowe AE10 (Azja - Europa), które utrzymuje Maersk Line. Obejmuje ono m.in. chińskie porty Ningbo, Szanghaj i Yantian, tajwański Kaohsiung, i malezyjski Tanjung Pelepas, a w Europie - francuski Hawr, brytyjski Felixstowe, belgijski Zeebrugge oraz leżące nad Bałtykiem - Gdańsk i Goeteborg. Kontenerowce wracające z Europy do Chin wpływają jeszcze do Kobe, Nagoi, Shimizu i Jokohamy w Japonii.

Terminal DCT stał się więc tzw. hubem kontenerowym, czyli podobnie jak europejskie porty nad Atlantykiem czy Morzem Północnym, portem docelowym kontenerowców, przypływających z Dalekiego Wschodu. Taką jego rolę przewidywał inwestor - brytyjska spółka Deepwater Container Terminal Gdańsk.

Większość kontenerów wyładowanych w Gdańsku zabiorą nieduże kontenerowce dowozowe i rozwiozą je do innych portów nadbałtyckich.
- Zgodnie z zaleceniem kapitana portu gdańskiego, do obsługi wpływającego do Portu Północnego duńskiego kontenerowca skierowaliśmy nasze trzy największe holowniki "Virtus", "Tytan" i "Taurus" - zaznacza Marek Pomierski, prezes WUŻ Port and Maritime Services Ltd. w Gdańsku. - W rezerwie pozostawał czwarty holownik, na wypadek, gdyby wiał silny wiatr. Tak wielkie kontenerowce jak "Maersk Taikung" mają bardzo wysokie burty, a ich boczną powierzchnię zwiększa ładunek kontenerów na pokładach. Napór wiatru poważnie utrudnia manewrowanie nimi na ograniczonym akwenie portowym.
Podczas wprowadzania kontenerowca do portu i jego dochodzenia do nabrzeża terminalu DCT warunki pogodowe były sprzyjające i obyło się bez wsparcia czwartego holownika. Nasza firma ma duże doświadczenie w holowaniach wielkich statków, którymi są gigantyczne zbiornikowce wchodzące do bazy paliw w Porcie Północnym lub na remonty do Gdańskiej Stoczni Remontowa, w wewnętrznym porcie gdańskim.

Kontenerowiec "Maersk Taikung"

Statek "Maersk Taikung" zalicza się do największych kontenerowców na świecie, do grupy 5 generacji.
Kontenerowiec zbudowała w 2007 roku południowokoreańska stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Ltd. Jego długość wynosi 332 m, szerokość - 43 m, wyskość boczna - 24 m i zanurzenie - do 14,5 m, przy pełnym ładunku. Statek ma maksymalną pojemność 8,4 tys. TEU (twenty feet equivalent unit - standardowy kontener 20-stopowy), jeżeli przewozi część kontenerów pustych. W komorowych ładowniach kontenerowca mieści się ponad 3,6 tys. TEU, a pozostałe kontenery mocowane są w specjanych prowadnicach na pokładzie. Statek napędzany jest wysokoprężnym, wolnoobrotowym silnikiem firmy MAN Burmaister & Wain o mocy powyżej 68,6 kW i osiąga prędkość ponad 25 węzłów. Większym kontenerowcem od "Maersk Taikung" jest tylko inny statek należący do Maersk Line i zaliczany do grupy 6 generacji - "Emma Maersk" o pojemności do 13,5 tys. TEU.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki