- Kontenerowce oceaniczne mają zawijać do terminalu DCT raz w tygodniu, w każdy poniedziałek, a ich przeładunki będą trwać do środy - mówi Grzegorz Kołodziej z DCT Gdańsk SA.
Statki te obsługują dalekowschodnie połączenie kontenerowe AE10 (Azja - Europa), które utrzymuje Maersk Line. Obejmuje ono m.in. chińskie porty Ningbo, Szanghaj i Yantian, tajwański Kaohsiung, i malezyjski Tanjung Pelepas, a w Europie - francuski Hawr, brytyjski Felixstowe, belgijski Zeebrugge oraz leżące nad Bałtykiem - Gdańsk i Goeteborg. Kontenerowce wracające z Europy do Chin wpływają jeszcze do Kobe, Nagoi, Shimizu i Jokohamy w Japonii.
Terminal DCT stał się więc tzw. hubem kontenerowym, czyli podobnie jak europejskie porty nad Atlantykiem czy Morzem Północnym, portem docelowym kontenerowców, przypływających z Dalekiego Wschodu. Taką jego rolę przewidywał inwestor - brytyjska spółka Deepwater Container Terminal Gdańsk.
Większość kontenerów wyładowanych w Gdańsku zabiorą nieduże kontenerowce dowozowe i rozwiozą je do innych portów nadbałtyckich.
- Zgodnie z zaleceniem kapitana portu gdańskiego, do obsługi wpływającego do Portu Północnego duńskiego kontenerowca skierowaliśmy nasze trzy największe holowniki "Virtus", "Tytan" i "Taurus" - zaznacza Marek Pomierski, prezes WUŻ Port and Maritime Services Ltd. w Gdańsku. - W rezerwie pozostawał czwarty holownik, na wypadek, gdyby wiał silny wiatr. Tak wielkie kontenerowce jak "Maersk Taikung" mają bardzo wysokie burty, a ich boczną powierzchnię zwiększa ładunek kontenerów na pokładach. Napór wiatru poważnie utrudnia manewrowanie nimi na ograniczonym akwenie portowym.
Podczas wprowadzania kontenerowca do portu i jego dochodzenia do nabrzeża terminalu DCT warunki pogodowe były sprzyjające i obyło się bez wsparcia czwartego holownika. Nasza firma ma duże doświadczenie w holowaniach wielkich statków, którymi są gigantyczne zbiornikowce wchodzące do bazy paliw w Porcie Północnym lub na remonty do Gdańskiej Stoczni Remontowa, w wewnętrznym porcie gdańskim.
Kontenerowiec "Maersk Taikung"
Statek "Maersk Taikung" zalicza się do największych kontenerowców na świecie, do grupy 5 generacji.
Kontenerowiec zbudowała w 2007 roku południowokoreańska stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Ltd. Jego długość wynosi 332 m, szerokość - 43 m, wyskość boczna - 24 m i zanurzenie - do 14,5 m, przy pełnym ładunku. Statek ma maksymalną pojemność 8,4 tys. TEU (twenty feet equivalent unit - standardowy kontener 20-stopowy), jeżeli przewozi część kontenerów pustych. W komorowych ładowniach kontenerowca mieści się ponad 3,6 tys. TEU, a pozostałe kontenery mocowane są w specjanych prowadnicach na pokładzie. Statek napędzany jest wysokoprężnym, wolnoobrotowym silnikiem firmy MAN Burmaister & Wain o mocy powyżej 68,6 kW i osiąga prędkość ponad 25 węzłów. Większym kontenerowcem od "Maersk Taikung" jest tylko inny statek należący do Maersk Line i zaliczany do grupy 6 generacji - "Emma Maersk" o pojemności do 13,5 tys. TEU.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?