Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy te polskie marki będą potęgą za granicą? Rozpoczęły podbój zagranicznych rynków. Wśród nich m.in. PKN Orlen

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Pomimo niesprzyjającej sytuacji gospodarczej polskie firmy podejmują zagraniczną ekspansję.
Pomimo niesprzyjającej sytuacji gospodarczej polskie firmy podejmują zagraniczną ekspansję. Sylwia Dabrowa / Polska Press
Polskie przedsiębiorstwa wchodzą na zagraniczne rynki. Dzieje się tak pomimo tego, że w wielu sektorach gospodarki ekonomiści spodziewają się regresu. Okazuje się, że taka sytuacja może sprzyjać przełomowym postanowieniom, np. o ekspansji na nowe rynki. Wśród tych firm, które podjęły taką decyzję, są m.in. PKN, zrzutka.pl, czy InPost.

Spis treści

Dynamicznie rośnie liczba niewypłacalnych przedsiębiorstw w Polsce. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy br. upadło praktycznie tyle samo firm (2528), co w całym 2022 roku (2752). A to oznacza, że mamy do czynienia ze wzrostem liczby bankructw na poziomie 92%. Wynika tak z raportu firmy Coface „Niewypłacalność w Polsce I półroczu 2023 r.”.

Zrzutka.pl ma anglojęzyczną globalną wersją. To 4fund.com

Coraz trudniejsza sytuacja gospodarcza pomaga firmom podjąć decyzję o podbiciu zagranicznych, bogatszych rynków. Wiele rodzimych przedsiębiorstw już zaczęło udaną ekspansję, np. Orlen, InPost, Kazar, Inglot, Adamed Pharma, a wiele dopiero ją rozpoczyna. Wśród nich jest m.in. największa w Polsce platforma do zbiórek na każdy cel online – zrzutka.pl. Decyzję o ekspansji ułatwiła zarówno sytuacja na krajowym, jak i globalnym rynku crowdfundingu.

– W Polsce rynek finansowania społecznościowego skurczy się około 10% i będzie wart niespełna miliard złotych w 2023 roku. Podczas gdy wartość globalnego rynku crowdfundingu w tym roku będzie na poziomie 15,5 miliardów dolarów, czyli około 62 miliardów złotych, przy dynamice na poziomie 16%. Estymuje się, że w 2027 roku wartość tego rynku zbliży się do 28 miliardów dolarów, tj. około 112 miliardów złotych – mówi Tomasz Chołast, członek zarządu zrzutka.pl.

Zagraniczna wersja platformy jest już dostępna dla internautów w całej Unii Europejskiej, dając im możliwość tworzenia i wspierania internetowych zbiórek.

– Na początku chcemy skupić się na rynku europejskim. Stąd, już teraz portal jest dostępny we wszystkich krajach UE w wersji anglojęzycznej, tzn. że obywatele wszystkich tych krajów będą się mogli rejestrować i organizować zbiórki. Planujemy stopniowe wychodzenie z promocją portalu na kolejne kraje, zaczynając od Irlandii, a następnie w Niemczech – dodaje Chołast.

Czy międzynarodowa zrzutka.pl może odnieść sukces?

Na globalnym rynku finansowania społecznościowego jest duża konkurencja. Jak wynika z danych Crunchbase, działa na nim blisko 3,5 tysiąca platform.

– Śledzimy biznes crowdfundingowy na całym świecie i zawsze zdumiewał nas jeden fakt. Gracze z tego sektora, także Ci najbardziej znani, pobierają wysokie prowizje (zwykle od 5% do 15%), a dodatkowo organizator zbiórki może czekać nawet ponad 14 dni na wypłatę zebranych środków. Zadziwiające, ale ma to proste wyjaśnienie, wszystkie te portale, o ile nam wiadomo, nie posiadają licencji instytucji płatniczej i do zarządzania wszystkimi kwestiami finansowymi oraz KYC/AML korzystają ze wsparcia zewnętrznych dostawców usług płatniczych lub instytucji finansowych – mówi Krzysztof Ilnicki, CTO i wiceprezes zrzutka.pl.

Jak zauważa, ​proces dostarczania wypłat do organizatorów zbiórek na tych platformach jest długi, kosztowny i nieefektywny czasowo.

– Dlatego właśnie wychodzimy do wszystkich organizatorów zbiórek online w całej Unii Europejskiej z naszym modelem, w którym my sami, jako portal umożliwiamy prowadzenie zbiórek oraz posiadamy status PSP tj. instytucji płatniczej – podsumowuje Ilnicki.

Orlen kupuje zagraniczne stacje paliw i staje się nr 1 w Czechach

Również Orlen wzmacnia swoja zagraniczną ekspansję. Firma ogłosiła, że stała się paliwowym numerem jeden w Czechach. Chodzi o stacje benzynowe funkcjonujące wcześniej pod marką Benzina. Do końca tego roku wszystkie z tych stacji zmienią markę na Orlen.

– Budowa koncernu multienergetycznego daje nam siłę do dynamicznej ekspansji międzynarodowej i prowadzenia transformacji energetycznej w całym regionie. Już dzisiaj dysponujemy największą w Europie Środkowej siecią stacji paliw, która staje się wizytówką Grupy Orlen – powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen.

Już w lipcu spółka ogłosiła, że przejmie 266 stacji paliw w Austrii działających pod marką Turmöl.

– Stworzyliśmy nowoczesny koncern, który w szybkim tempie umacnia pozycję w Europie. Do 2030 r. planowaliśmy zbudować w regionie sieć ORLEN liczącą 3,5 tysiąca stacji paliw, a po wejściu na rynek austriacki zdecydowanie szybciej zrealizujemy strategiczne założenia, w blisko 97 proc. Takie przyspieszenie jest możliwe dzięki budowie silnego koncernu w wyniku połączenia ORLEN z Grupą LOTOS i PGNiG. Jako jedna grupa mamy znacznie większe możliwości, także finansowe, by osiągnąć cele założone w strategii, również w obszarze sprzedaży detalicznej – mówił jeszcze w lipcu Obajtek.

Po przejęciu sieci Turmöl liczba stacji Orlenu wzrośnie do 3422. 44 proc. z tego będą wynosić stacje zagraniczne.

InPost rozwija się we Francji i w Wielkiej Brytanii

InPost już w marcu tego roku w Wielkiej Brytanii postawił swój 5000 paczkomat. W ten sposób rynek ten stał się drugim po Polsce krajem z największą liczbą urządzeń InPostu, a prawie połowa mieszkańców Londynu, Birmingham i Manchesteru mieszka w promieniu siedmiu minut drogi piechotą od paczkomatu.

Aby działalność na brytyjskim rynku była możliwa InPost nawiązał współprace m.in. z głównym operatorem transportu publicznego w Manchesterze oraz z siecią supermarketów Morrisons, platformą Vinted i księgarniami WHSmith. Z kolei we Francji firma już w kwietniu informowała o postawieniu 3000 paczkomatu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czy te polskie marki będą potęgą za granicą? Rozpoczęły podbój zagranicznych rynków. Wśród nich m.in. PKN Orlen - Strefa Biznesu

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki