Pomorskie, nabywając wspomniane pojazdy, uzyskało wsparcie z funduszy europejskich. Koszty kwalifikowane sięgają prawie 37,5 mln zł, z czego dofinansowanie strony szwajcarskiej przekracza 28,1 mln zł.
- Mieliśmy otrzymać dotację w wysokości najwyżej połowy kosztów kwalifikowanych – powiedział marszałek Mieczysław Struk, . W rzeczywistości Szwajcarzy przyznali nam zdecydowanie więcej.
- To dla nas zaszczyt, że możemy województwo pomorskie wyposażać w pociągi – powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu spółki PESA w Bydgoszczy. - Od wielu lat jesteśmy w krajobrazie i Gdańska, i województwa.
Spalinowe zespoły trakcyjne, które Pomorskie kupiło od PESY, mogą rozwijać prędkość do 120 kilometrów na godzinę. W każdym znajdzie się 120-140 miejsc siedzących. Wagony będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, klimatyzację.
Na szlaku Malbork - Grudziądz będą z początku kursować z szybkością najwyżej 90 km na godzinę – dowiedzieliśmy się od Dariusza Kaczyńskiego, dyrektora PKP PLK SA Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Gdańsku. Na niektórych odcinkach znacznie wolniej. Tak będzie do czasu modernizacji tej linii nr 207, co ma jeszcze w latach 2015 – 2020.
- Dziękuję władzom regionalnym za determinację w doprowadzaniu tego przedsięwzięcia do finału – mówił Leszek Tabor, burmistrz Sztumu – miasta, przez który nowe pociągi będą kursować. - Z niedowierzaniem podchodziliśmy do tego, tym bardziej się teraz cieszymy. Linia 207 została oddana do użytku w 1883 roku. Była bardzo ważnym impulsem w rozwoju Powiśla. Wierzę, że teraz, modernizacja tej linii, da podobne efekty.
Warto wiedzieć, że teraz istnieje bezpośrednie połączenie kolejowe Grudziądza z Gdańskiem. Co prawda kursuje tylko jeden pociąg, ale korzysta zeń wiele osób.
- PESA produkuje pociągi, które mogą rozwijać prędkość nawet 230 kilometrów na godzinę – przyznaje Maciej Maciejewski, dyrektor Marketingu Kolejowego Rynku Krajowego PESA Bydgoszcz SA. Z taką prędkością mogłyby mknąć po polskich torach, odpowiednio zmodernizowanych. Pociągi PESY są o około 40 procent tańsze od Pendolino.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?