Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czerwiec, jak i całe półrocze bardzo dobre dla portów morskich pod względem wzrostów przeładunków

Jacek Klein
Jacek Klein
Port Gdańsk
Port Gdańsk mat. prasowe
Tylko w czerwcu tego roku obroty w portach morskich na pomorzu wrosły o ponad 16 proc. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy terminale portowe obsłużyły aż o prawie 40 proc. więcej towarów niż w ciągu I półrocza 2022 roku.

W czerwcu 2023 r. obroty ładunkowe w portach morskich województwa wyniosły 8,7 mln ton, co oznacza wzrost w stosunku
do czerwca 2022 r. (o 16,6 proc.) oraz spadek w porównaniu z majem 2023 r. (o 1,2 proc.). W porównaniu z czerwcem 2022 r. odnotowano wzrost przeładunków ładunków z grupy „masowe ciekłe” (o 57,2 proc.), „kontenery duże” (o 35,9 proc.) oraz „toczne samobieżne” (o 0,6 proc.) oraz spadek przeładunków „pozostałych ładunków drobnicowych” (o 24,6 proc.), „tocznych niesamobieżnych” (o 22,6 proc.) oraz „masowych suchych” (o 16,0 proc.).

W ruchu międzynarodowym obroty ładunkowe w czerwcu 2023 r. stanowiły 99,4 proc. obrotów województwa ogółem.

Największe obroty odnotowano w czerwcu w porcie gdańskim – 6,7 mln t (wzrost o 25,3 proc.
w stosunku do czerwca 2022 r.), co stanowiło 77,1 proc. obrotów województwa ogółem. Największy udział w obrotach
ładunkowych w porcie gdańskim miały przeładunki „masowych ciekłych”– 45,8 proc., których przeładowano 3059,9 tys. t oraz
„kontenerów dużych” – odpowiednio 26,7 proc. i 1782,0 tys. t.

W okresie styczeń-czerwiec 2023 r. obroty ładunkowe w portach morskich województwa wyniosły 53,2 mln t, co oznacza
wzrost o 38,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2022 r.

Wzrost wielkości przeładunków w okresie I-VI odnotowano:

  • w przeładunkach „masowych ciekłych” (o 62,5 proc.),
  • „masowych suchych” (o 55,3 proc.)
  • oraz „kontenerów dużych” (o 13,5 proc.).

Spadek w okresie I-VI wystąpił w przeładunkach:

  • „tocznych niesamobieżnych” (o 34,2 proc.),
  • „pozostałych ładunków drobnicowych” (o 32,6 proc.)
  • oraz „tocznych samobieżnych” (o 0,7 proc.).

Największy polski port w Gdańsku w ciągu sześciu miesięcy przeładował 42 mln ton towarów. Awansował na 8. miejsce w rankingu portów europejskich, wyprzedzając takie portowe tuzy jak Marsylia, Barcelona, Konstanca czy Walencja Przeładunki paliw płynnych sięgnęły 18,3 mln ton (wzrost o 59 proc.), węgla - 8,4 mln t (o 117 proc. więcej). Natomiast drobnica zanotowała 6 procentowy spadek - osiągając wynik na poziomie 11 mln ton.

- To było bardzo dobre półrocze. Już teraz możemy powiedzieć, że pobijemy rekord przeładunków z 2022 r. Ostatnie wyniki jasno pokazują, w jak dobrej kondycji jest Port Gdańsk. W sumie przeładowaliśmy o 36 proc. więcej towarów niż rok wcześniej - reasumuje Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk. - Jeszcze w ub. roku Port Gdańsk plasował się na 13. pozycji w Europie, a już zajmujemy 8 miejsce.

Menedżer Pomorza | Zgłoś kandydatów do konkursu!

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku do Gdańska zawinęło w sumie 1 832 statków handlowych (średnie GT 24 585). To więcej o 125 jednostek niż w I połowie 2022 r. (wówczas średnie GT wynosiło 20 394).

Gdański port w tym roku pobije historyczny rekord przekraczając najprawdopodobniej granicę 80 mln ton towarów. Druga połowa roku zapowiada się także optymistycznie w Gdyni. Kilka dni temu do terminala kontenerowego BCT w Porcie Gdynia zawinął pierwszy bezpośrednio płynący z Dalekiego Wschodu statek włosko-szwajcarskiego armatora MSC serwisu SWAN łączącego porty chińskie z portami europejskimi.

Dzięki temu, że w aktualnej rotacji serwisu pojawiła się Gdynia i terminal BCT, port zyskał po raz pierwszy bezpośrednie dalekowschodnie, oceaniczne połączenie z najważniejszymi chińskimi portami. W lipcu b.r. do oryginalnej rotacji Qingdao – Ningbo – Yantian – Tanjung Pelepas – Antwerpia – Gdynia – Gdańsk – Kłajpeda – King Abdullah Port – Singapur – Qingdao dołączone zostały również porty w Bremerhaven i Busan umożliwiając bezpośrednie połączenie Gdyni z Koreą Południową.

- Ten niewątpliwy kamień milowy redefiniuje status terminala BCT a wraz za tym całego portu w Gdyni. Zmieniamy jego rolę z dotychczasowego portu dowozowego (feederowego) na pełnoprawną oceaniczną bramę importowo/eksportową. Kolejne bezpośrednie zawinięcia do Gdyni, obok już istniejących połączeń do Ameryki Północnej oraz Indii, otwierają nowe perspektywy rozwoju przewozów kontenerowych dla klientów w Polsce oraz rozszerzenie oferty intermodalnej na nowe rynki, w tym Ukrainę oraz inne kraje Europy Środkowej - powiedział Wojciech Szymulewicz, prezes BCT – Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni.

Menadżer pasek
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki