18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co o zakupach, reklamacjach i zwrotach wiedzieć trzeba

Redakcja
Alina Rocka
Alina Rocka
Alina Rocka, rzecznik praw konsumenta w Gdańsku, dyżurowała w naszej redakcji i odpowiadała na pytania Czytelników

Kilka miesięcy temu kupiłem telewizor. Okazał się wadliwy, więc zgłosiłem reklamację, korzystając z gwarancji. Producent poinformował mnie, że naprawa telewizora nie jest możliwa, nie ma również możliwości jego wymiany na nowy, gdyż tego typu sprzętu już się nie produkuje. Producent zaproponował zwrot zapłaconej przeze mnie ceny. Ja jednak nie chcę się z tym zgodzić i żądam wydania mi nowego odbiornika. Na jaki przepis prawa mogę się powołać?
Niestety, przepisy prawa nie regulują warunków, na jakich powinna być udzielana gwarancja.
W tym konkretnym przypadku, jeżeli rzeczywiście naprawa lub wymiana telewizora na taki sam nie jest możliwa, producent moim zdaniem postąpił właściwie. Oczywiście, możliwe jest negocjowanie wydania nowego telewizora o zbliżonych parametrach za ewentualną dopłatą.

Zgłosiłam reklamację kabiny prysznicowej, korzystając z uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową. Reklamację rozpatrzono pozytywnie. Sprzedawca zadeklarował wymianę kabiny na nową. Czy mogę domagać się zwrotu kosztów związanych z demontażem i ponownym montażem kabiny?
Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej jednoznacznie rozstrzyga ten problem. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić konsumentowi poniesione przez niego koszty związane z demontażem, dostarczeniem, ponownym montażem i uruchomieniem. Na tym polega nieodpłatność wymiany towaru.
Prawie dwa lata temu kupiliśmy panele podłogowe, które ułożyliśmy w mieszkaniu między innymi w kuchni pod zabudową. W panelach wystąpiły ewidentne wady jakościowe. Przedstawiciel producenta po dokonaniu oględzin uznał naszą reklamację i zaproponował wymianę wszystkich paneli na nowe. Ponowne montowanie podłóg wiąże się jednak z bardzo dużymi kosztami m.in. usunięcia zabudowy. Czy możemy ubiegać się o pokrycie tych kosztów?
Wydanie państwu paneli niewłaściwej jakości można traktować jako nienależyte wykonanie zobowiązania przez producenta - gwaranta. Skoro z nienależytego wykonania zobowiązania wynikła szkoda, producent zobowiązany jest do jej naprawienia na podstawie przepisów Kodeksu Cywilnego. Mają państwo prawo domagać się pokrycia kosztów demontażu zabudowy, demontażu wadliwych paneli oraz ponownego ich ułożenia.

Uczestniczyliśmy w imprezie turystycznej za granicą. Usługa była stosunkowo droga, a organizator nie zapewnił takich warunków pobytu, jakie wynikały z oferty. Czego możemy się domagać w takim przypadku?
Przede wszystkim należy zgłosić do organizatora imprezy pisemną reklamację, wyszczególnić zastrzeżenia oraz określić swoje roszczenie, tj. podać kwotę odszkodowania, którego się domagamy. W ustaleniu kwoty odszkodowania może nam pomóc Tabela Frankfurcka. Nie jest co prawda obowiązującym przepisem, ale z braku innych wytycznych w tym zakresie okazuje się bardzo pomocna.

Kupiłam w prezencie dla córki kolczyki. Tego samego dnia córka obejrzała je i stwierdziła, że wolałaby inne. Zgłosiłyśmy się do sklepu z prośbą o umożliwienie wymiany kolczyków na tańsze wybrane przez córkę. Sprzedawczyni odmówiła wymiany, oświadczając, że może jej dokonać wyłącznie na towar droższy. Czy rzeczywiście miała rację?
Żaden przepis prawa nie nakłada na sprzedawcę obowiązku przyjęcia zwrotu towaru lub dokonania jego wymiany na inny towar. Oczywiście sprzedawca może przyjąć zwrot albo dokonać wymiany, wykazując dobrą wolę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki