Budowa tunelu pod Martwą Wisłą pod znakiem zapytania

Anna Werońska
materiały prasowe
Nie wiadomo, czy tunel pod Martwą Wisłą wraz z IV odcinkiem Trasy Słowackiego powstanie, a jeśli tak - to kiedy. Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrzyła odwołanie FCC Construction SA Hiszpania i unieważniła wybór najtańszej oferty, złożonej przez konsorcjum Hydrobudowy, PBG SA i Aprivia SA z liderem - Obrascon Huarte Lain.

Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne już w czwartek wezwała wykonawcę, który wygrał przetarg, do złożenia wyjaśnień i wyznaczyła mu czas do piątku, 5 sierpnia. Z werdyktem Krajowej Izby GIK się jednak nie zgadza.

Budowa tunelu pod Martwą Wisłą już w maju. Hydrobudowa chce 885 mln zł

- Zamierzamy zaskarżyć werdykt KIO do Sądu Okręgowego w Gdańsku, który jest ostateczną instancją w tej sprawie, a także wnieść do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o zaskarżenie wyroku KIO - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

To właśnie rażąco niskie, zdaniem innych firm, koszty wykonania były głównym argumentem konsorcjum FCC Construction SA, które w przetargu zaproponowało 1,2 mld zł. Pozostali konkurenci za usługi zażądali jeszcze większych kwot. Mostostal Warszawa - ponad 1,3 mld zł, Strabag - 1,5 mld, a Hochtief Polska SA - 1,6 mld zł.

Gdańsk: Znajdą pieniądze na tunel pod Martwą Wisłą

- Odwołanie dotyczyło też złożenia oferty niezgodnej z treścią specyfikacji przetargu, ale na rozprawie FCC ten zarzut wycofało i argument nie był rozpatrywany - dodaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Może więc się okazać, że w ofercie faktycznie są nieprawidłowości. W takiej sytuacji koszty budowy odcinka Trasy Słowackiego od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu znacznie wzrosną, a wówczas budowa tunelu nawet się nie rozpocznie, bo miasto nie ma już skąd wziąć brakujących środków. Tym bardziej że początkowo na inwestycję planowano wydać 510 mln zł. Radni w ramach oszczędności zamrozili już 11 inwestycji na kwotę 70 mln zł, m.in. rewitalizację Dolnego Miasta, budowę 200 mieszkań komunalnych, remonty szkół i trzy projekty związane z rozwojem internetu w mieście.

Gdańsk: Hydrobudowa wykonawcą Tunelu pod Martwą Wisłą

Do tej pory w żadnym z siedmiu przetargów na wykonanie zadań Trasy Słowackiego i Trasy Sucharskiego takich problemów nie było. Odwołanie wpłynęło co prawda podczas przygotowań do budowy ECS, ale dzień później zostało wycofane.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
obserwator

A ty sobie pojedź na zachód Europy. Ciekawe czy bedziesz chciał wracać?...

M
Miłośnik Gdańska

Teraz wam wszystko wolno mówić bo nie ma komuny.Słyszę co dzień takich malkontentów,że EURO 2012 się nie odbędzie,stadionu nie zdążą wybudować.A stadion już jest.Narzekacie,że drogi są złe,a jak drogi zaczęto budować to krzyczycie:drogi są rozkopane.Co to za wypowiedź,że tunel będzie w 3000roku.Cymbał jeden z drugim sobie ulżył na forum i pojechał na obiad do jednej z wielu restauracji na obiad swoim mercedesem.Tak im źle i takie tu zacofanie..Czy wy nie zauwżyliście wokół siebie zmian.Dam wam radę: pojedźcie na parę tygodni na Kubę,a potem wracajcie do Gdańska.Napewno zobaczycie różnice zmian.Tylko czy będziecie się chcieli przyznać do swoich złych wypowiedzi.

r
river

tunel powstanie około roku 3000, gdy po kolejnych rozbiorach polski, gdańsk wróci do prus !!

j
ja

Jedni za tani i nie wybudują drudzy za drodzy chociaż tyle to powinno kosztować a urzędnicy zamiast wykorzystać przyznane środki z Unii Europejskiej

O
Off

Zabrano na tunel pieniądze na rewitalizację tak potrzebną zaniedbanym dzielnicom i ich mieszkańcom. Pan Prezydent zapomina o potrzebach mieszkańców miasta, a koniecznie chce udowodnić, że "zasługuje" na ksywkę BOB BUDOWNICZY, którą sam sobie nadał. Dziwne, że władze miasta Gdańska nie wpadły jeszcze na pomysł zarobienia na rozkopanych torowiskach, chodnikach i ulicach - prawdziwe wyzwanie dla pasjonatów ekstremalnych rajdów motoryzacyjnych. Niemiecki turysta ostatnio zażartował: to miasto wygląda jak po bombardowaniu, tylko nie mówcie, że to znowu my albo Rosjanie!!!

g
gość

Co racja to racja,wielkie gadanie a tunel poszed się piep...,teraz się tłumaczą że kasy nie mają i 800 milionów to piękna cena.Ja też chcę Mercedesa za cenę Skody.Panowie z Gdańska jak to zrobić,chba doradza wam Generalna dyrekcja dróg,ta odpowiedzialna za Chińczyków i A2 i profesorowie Grabarczyk-minister i Witecki ten z generalnej dyrekcji wirtuoz.

O
OBSERWATOR

Miasto zrobiło w styczniu własny kosztorys na kwotę ponad 1miliard 100 tys.Jeżeli nie chcemy powtórki jak na A2 z Chińczykami to ci co oceniają oferty powinni dbać o realność ofert,bo wychodzi że cztery pozostałe poważne firmy to idioci i chcą okraść Gdańsk.Krajowa Izba Odwoławcza to ludzie którzy dbają aby zgodnie z prawem nie było następnych wpadek jak z Chińczykami.Jeżeli uznali że cena za niska to są na to dowody że za 800 milionów nie wybuduje się czegoś co kosztuje conajmniej 1 miliard sto tysięcy.Polska ma aferę z Chińczykami a Gdańsk chce dać przed wyborami Tuskowi aferę z Hiszpanami,chociaż że pieniędzy zabraknie i wyniknie afera to już będzie po wyborach

G
Gość

Sztuka wybudować, ale jeszcze większa sztuka to utrzymać. Jak zaleje, to Straż Pożarna nie pomoże.

Dodaj ogłoszenie