Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Black Friday w liczbach. Czy w Polsce przyjął się Black Friday? Co kupują Polacy, na jakie przeceny liczą? Kiedy jest Black Friday?

Maja Czech
Maja Czech
Czy w Polsce przyjął się Black Friday? Co kupują Polacy, na jakie przeceny liczą?
Czy w Polsce przyjął się Black Friday? Co kupują Polacy, na jakie przeceny liczą? brak
Z roku na rok coraz więcej sklepów i przedsiębiorstw potwierdza swój udział w akcji Black Friday. To nic dziwnego - Polacy z każdym sezonem coraz chętniej udają się na zakupy właśnie tego dnia. Coraz częściej zdarza nam się oszczędzać pieniądze, aby wydać je właśnie w Czarny Piątek. A co mówią liczby? Czy tradycja black week już oficjalnie się "przyjęła"?

1. Black Friday a zwykły dzień

Według ankiet przeprowadzonych przez portal Black Friday Global, o Czarnym Piątku słyszało aż 95% ankietowanych! Nie każdy potrafił podać dokładną definicję, lub przywołać termin wydarzenia, jednak tylko 5% z nich nie miało o Black Friday żadnego pojęcia.

Na całym świecie, w Black Friday sprzedaż wzrasta średnio o 663% względem przeciętnego dnia sprzedażowego. Największy wzrost odnotowano w Austrii, bo na poziomie aż 3000%.
W Polsce wciąż jest to dość młody koncept, jednak już teraz można zauważyć tu wzrost sprzedaży na poziomie 979%.

Black Friday Polska - Czarny tydzień

Klienci już od początku tygodnia poprzedzającego Black Friday wykazują duże zainteresowanie przecenami. Statystycznie, w poniedziałek nie jest ono jeszcze bardzo wysokie, wynosi zaledwie 7,6%. Jednak w środę, na dwa dni przed rozpoczęciem wielkich wyprzedaży wzrasta aż do 12%, a w sam Czarny Piątek, który w roku 2021 wypada 26 listopada, figuruje na wysokości 33,1%.

Jeżeli chodzi o porę dokonywania zakupów, nie jest ona drastycznie odmienna od tej w zwykły dzień tygodnia. Ze względu na pracę i inne obowiązki, Polacy w środku dnia wykazują mniejszą aktywność zakupową.
Szczyt przypada na godzinę 10.00 ,a następna "fala" przychodzi dopiero ok. godziny 20.00. W przeciwieństwie do krajów, w których Black Friday jest wieloletnią tradycją, w Polsce kolejki nie ustawiają się przed sklepem już w czwartkową noc.
Rzeczywiście, niektóre sklepy decydują się tego dnia wydłużyć czas otwarcia lokalu, jednak miejsca, w których zrobimy zakupy zaledwie kilka sekund po północy stanowią wciąż zdecydowaną mniejszość.

Black Friday Polska - wielkość zniżek

Jak wykazują badania Black Friday Global, wielkość proponowanych zniżek z roku na rok rośnie. W tym momencie średnio znajdują się mniej więcej na wysokości 50%, co pokrywa się z oczekiwaniami Polaków. Większość z nas właśnie takich rabatów oczekuje z okazji Czarnego Piątku.

Black Friday Polska - co kupujemy?

Tu dane od kilku lat pozostają niezmienne. Na każdego Polaka wypada ok 4 rzeczy zakupionych w Black Friday. A są to najczęściej:

  • 1. Ubrania
  • 2. Buty
  • 3. Kosmetyki
  • 4. Elektronika
  • 5. AGD

Black Friday Polska - ile nas to kosztuje?

Z ankiet wynika, że Polacy zazwyczaj wcześniej planują swoje zakupy. Wiedzą dokładnie, co zakupią w wielkie święto promocji. Oznacza to także, że mają na ten dzień przygotowany pewien budżet. Ile?
Średnio, statystyczny Kowalski ostatniego piątku listopada wydaje ok. 663 zł. Ponad połowa tej kwoty zostaje wydana drogą internetową.

Liczby nie kłamią - Czarny Piątek to już nasza nowa tradycja!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki