Black Friday 2021 - łap okazje i nie daj się złapać
Podnoszenie cen na kilka dni przed Black Friday, mylenie konsumenta co do rzeczywistej wartości produktu, a także odmawianie przyjęcia reklamacji. Te i wiele innych zagrywek próbują stosować niektórzy producenci, aby w Czarny Piątek zarobić jak najwięcej.
Nieuczciwi sprzedający stosują rozmaite sztuczki sprzedażowe, na które często "łapią się" konsumenci. Ich czujność bywa uśpiona w szale wszechobecnych przecen. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów co roku otrzymuje setki skarg kupujących, którzy po dokonaniu zakupu odkryli, że zostali oszukani. UOKiK reaguje i przypomina, jakie prawa przysługują nam, jako klientom, oraz jak je egzekwować od sprzedających.
Black Friday 2021 - vademecum konsumenta
Na samym wstępie warto przytoczyć słowa Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego:
- Podczas „super okazji” warto pamiętać, że niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej czy regularnej, obowiązują te same prawa konsumenckie - mówi.
1. Uwaga na nowe telewizory
Niewiele osób pamięta, że już w przyszłym roku będziemy korzystać z nowego standardu nadawania telewizji naziemnej - DVB-T2/HEVC. Jeżeli zdecydujesz się na zakup telewizora w Black Friday, koniecznie zapytaj, czy ma on funkcje przystosowane do nowego standardu.
2. Reklamacja
Każdy produkt możesz zareklamować w ciągu 2 lat od dokonania zakupu. Jeżeli jest on wadliwy, nie obawiaj się zwrócić zakupu do sprzedawcy. Nawet, jeżeli dany egzemplarz był przeceniony, pracownik musi przyjąć Twój wniosek. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy cena została obniżona ze względu na wadę i konsument został o niej wcześniej poinformowany.
Taka reklamacja może skutkować wymianą towaru na nowy, naprawą danego egzemplarza lub obniżeniem jego ceny. Rozpatrzenie reklamacji nie może trwać dłużej niż 14 dni. Jeżeli nie dostaniesz w tym czasie informacji zwrotnej - w myśl prawa, reklamacja uważana jest za przyjętą. Aby złożyć reklamację, potrzebujesz dowodu zakupu - paragonu, faktury VAT, wyciągu z karty.
3. Zwrot
Możliwość zwrotu, lub jej brak zależy od samego sprzedawcy. Przed dokonaniem zakupu dowiedz się, czy istnieje taka opcja, oraz na jakich warunkach możesz dokonać ewentualnego zwrotu.
4. Cena na metce a cena przy kasie
Konsument zawsze ma prawo zakupić produkt za najkorzystniejszą dla niego kwotę. Jeżeli cena na metce jest niższa, niż ta przy kasie - obowiązuje cena na metce.
5. Zakupy przez Internet
Zakupione towary muszą zostać dostarczone do Was w ciągu 30 dni. W przypadku przekroczenia tego terminu, konsument ma prawo odstąpić od umowy nie ponosząc dodatkowych kosztów.
Produkt zakupiony w Internecie możesz zwrócić w ciągu 14 dni od daty otrzymania, jednak nie może on nosić żadnych śladów użytkowania. Koszty odesłania ponosi kupujący, chyba, że sprzedawca zadecyduje inaczej.
Bezpłatną pomoc konsumencką otrzymasz w następujących miejscach:- Infolinia Konsumencka: 801 440 220 oraz 22 290 89 16.
- Konsumenckie Centrum E-porad - [email protected]
- Rzecznicy konsumentów w Twoim mieście lub powiecie - www.uokik.gov.pl/pomoc.
- Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej - www.uokik.gov.pl/wiih.
- Europejskie Centrum Konsumenckie: w sprawach transgranicznych, które dotyczą sprzedawców z obszaru Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii : https://konsument.gov.pl/
Kupujmy bezpiecznie i z głową! Zobaczcie, czy Wasze miasto znalazło się w zestawieniu 10 najpopularniejszych miast na zakupy w Polsce wg. holidu.pl
Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?