Policjanci z Kartuz badają sprawy dwóch potencjalnych oszustw internetowych. W pierwszym przypadku 63-letnia mieszkanka powiatu kartuskiego otrzymała informację rzekomo od kuzynki. W wiadomości prosiła ona pożyczkę, na co kobieta zareagowała, przesyłając kod BLIK. Niestety to nie kuzynka skontaktowała się z 63-latką, a z konta kobiety zniknęły 2 tys. zł.
W drugiej sytuacji inna mieszkanka chciała kupić telefon komórkowy, który znalazła na portalu społecznościowym. Kobieta nawiązała kontakt ze sprzedającym, przelała pieniądze, ale na tym się skończyło. W efekcie zgłosiła sprawę na policję.
Nie ufajmy nieznanym osobom w Internecie!
Wydawać by się mogło, że dopiero co pisaliśmy o oszustwach internetowych w naszym powiecie. Wszak we wtorek przed południem policjanci poinformowali jeszcze o innym zdarzeniu, w którym 28-letnia kobieta, przez nieuwagę i zbytnie zaufanie, straciła 6 tys. zł.
Mundurowi niezmiennie apelują i przypominają, by w kontaktach z nieznajomymi stosować zasadę ograniczonego zaufania. A gdy rzekomo kontaktuje się z nami członek rodziny, prosząc o pieniądze - sprawdźmy dobrze, czy to faktycznie ta osoba, za którą się podaje!
- Legendy mogą być różne, bo sprawcy wymyślają coraz to nowsze metody oszustwa, jednak cel jest zawsze ten sam - osiągnąć zysk cudzym kosztem - komentuje asp. Karolina Jędrzejczak, p.o. oficera prasowego KPP w Kartuzach.
Policja podaje też kilka zasad, którymi powinniśmy się kierować:
- musimy pamiętać, że Internet to również miejsce, gdzie działają oszuści,
- uważajmy na wyjątkowe okazje i bardzo duże promocje,
- unikajmy także zakupów przedmiotów o rażąco zaniżanej cenie, gdyż mogą one pochodzić m.in. z przestępstwa,
- za każdym razem sprawdźmy wiarygodność sprzedawcy, jego poprzednie aukcje oraz opinie kupujących na jego temat,
- zachowujmy całą korespondencję ze sprzedawcą. Jeśli nas oszuka, pozwoli to policji szybko go ująć,
- sprawdzajmy czy sklep podaje swój adres i numer telefonu, ponieważ w razie jakichkolwiek pytań, możemy tam zadzwonić,
- otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z linków, a na stronę sklepu wchodźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy,
- po przekierowaniu na stronę swojego banku przy płatności e-przelewem zawsze upewnijmy się, czy nic nie wzbudza naszych wątpliwości, sprawdźmy dokładnie adres strony,
- zamawiając sprzęt zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi
- płatności dokonujmy wyłącznie na zaufanych urządzeniach i unikajmy wykonywania ich w miejscach publicznych,
- nigdy nie udostępniajmy swoich numerów PIN czy haseł np. do bankowości elektronicznej,
- uważajmy także na podejrzane wiadomości o konieczności dopłaty do przesyłki.
- Jeśli, mimo zachowania zasad ostrożności, zamówiony towar do nas nie dotrze lub dostaniemy zamiast produktu puste pudełko, natychmiast zadzwońmy na policję na numer 112 - dodaje rzeczniczka kartuskiej komendy. - Zapisana korespondencja i przesłana przez oszusta paczka będą stanowiły dowód przestępstwa.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?