Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Żuławy: Powstaną ścieżki rowerowe na wałach przeciwpowodziowych?

Tomasz Chudzyński
Ścieżki rowerowe na wałach to rozwiązanie tanie, bezpieczne i  bardzo atrakcyjne krajoznawczo
Ścieżki rowerowe na wałach to rozwiązanie tanie, bezpieczne i bardzo atrakcyjne krajoznawczo Andrzej Wiśniowski/Archiwum
Zmiana przepisów prawa wodnego ma umożliwić tworzenie ścieżek rowerowych na wałach przeciwpowodziowych. Kancelaria prezydenta Bronisława Komorowskiego przygotowała nowelizację przepisów o wałach przeciwpowodziowych, dzięki którym rowerzyści będą mogli bez łamania prawa korzystać z umocnień wzdłuż rzek.

Obecnie obowiązujące przepisy nie zezwalały na to, a za jazdę po urządzeniach zabezpieczających rzeki groziły nawet mandaty. Co prawda w praktyce cykliści dość często korzystali z wałów, ale było to rozwiązanie półlegalne. Nie było np. możliwości oficjalnego informowania o istnieniu rowerowego szlaku na wałach (czy jego bezpośrednim sąsiedztwie) oznakowaniu go, budowaniu np. miejsc postojowych. Nowym rozwiązaniem zainteresowane są m.in. gminy powiatu nowodworskiego, niemal całkowicie pozbawione ścieżek rowerowych, za to mocno "wyposażone" w przeciwpowodziowe umocnienia.

- Wielokrotnie podkreślaliśmy, że wały przeciwpowodziowe to niemal gotowe szlaki rowerowe - mówi starosta powiatu nowodworskiego, Ewa Dąbska. - To znacznie korzystniejsze rozwiązanie niż budowa od podstaw szlaków rowerowych wzdłuż dróg, tańsze i bezpieczniejsze, ciekawsze krajoznawczo dla samych użytkowników. Do tej pory nie było to możliwe, z uwagi na uwarunkowania prawne. Szlaków rowerowych nie mamy prawie wcale, a przecież dojazd z Żuław nad morze rowerem byłby atrakcją regionu.

Przedstawiciele Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych są do zmian nastawieni pozytywnie, choć podkreślają, że ważne będą szczegóły np. finansowanie utrzymania ścieżek. Instytucja odpowiedzialna za wały będzie miała prawo opiniowania wniosków o budowę szlaków, by infrastruktura turystyczna nie kolidowała z podstawowym zadaniem umocnień.

- To może być tylko korzystne dla urządzenia - zaznacza Iwona Tyburska, kierownik działu inwestycyjnego ZMiUW w Gdańsku. - Nie będzie bowiem możliwe wykonanie drogi rowerowej na zniszczonym wale bez odpowiednich parametrów. Ja jestem gorącym zwolennikiem zmian.
[email protected]

Treści, za które warto zapłacić! REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI

Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki