Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Znicze w tym roku droższe o nawet 40 proc. Promocji więcej w dyskontach, mniej w innych sklepach

MT
agnieszka bielecka / polska press

Analiza cen z blisko 19 tysięcy sklepów pokazała, że znicze podrożały średnio o przeszło 19 proc. Najmocniejszy wzrost nastąpił w supermarketach i hipermarketach – odpowiednio o ponad 38 proc. i 33 proc. Spośród pięciu badanych formatów, obniżki odnotowano tylko w cash&carry – o blisko 5 proc. informuje MondayNews o wynikach raportu Uce Research i Hiper-Com Poland, wykonanego dla dziennika Rzeczpospolita.

– W zasadzie są trzy przyczyny drożejących zniczy. I wszystkie mają wspólny mianownik, tj. coraz droższe surowce. Szkło poszło w górę niemal dwukrotnie, w głównej mierze przez rosnące ceny energii. Do tego ponad połowa używanej u nas parafiny jest sprowadzana z zagranicznych rynków, gdzie podrożała niemal dwukrotnie. Do tego ceny samych świec są coraz wyższe. I nie pomaga tutaj nawet sytuacja, w której Polska jest jednym z największych producentów świec na świecie – komentuje dr Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy BLIX.

Z badania wynika, że rdr. największy wzrost średnich cen zanotowały supermarkety – 38,2 proc. Dalej są hipermarkety – 33 proc., dyskonty – 23 proc., a także sieci typu convenience – 19,8 proc. Z kolei w placówkach cash&carry nastąpił spadek o 4,8 proc.

– W supermarketach ten asortyment zawsze był droższy niż w sklepach wielkopowierzchniowych. Po tych danych widać też, że w 2022 roku dyskonty przyjęły lepszą strategię w kwestii cen niż hipermarkety. I prawdopodobnie będą chciały to mocniej zakomunikować konsumentom. Takie działanie z pewnością przyciągnie do tego formatu większą liczbę klientów – analizuje ekonomista z Grupy BLIX.

Jak przekonuje Katarzyna Grochowska z Hiper-Com Poland, znicze w sklepach sieci convenience zawsze były znacznie droższe niż w placówkach wielkopowierzchniowych. Dlatego wzrosty są tu mniejsze, bo i poziom, od którego je notujemy (czyli 2021 rok), był po prostu wyższy. Natomiast dyskonty z definicji oferują produkty najtaniej, choć nie zawsze tak jest. Nie dziwi więc to, że wzrost cen zniczy w tym formacie jest niższy niż w supermarketach i hipermarketach.

Ponadto z raportu wynika, że liczba promocji na znicze spadła rdr. o 12,1 proc., najmocniej w hipermarketach, bo o 19,5%. Dalej są supermarkety – 16,7 proc., cash&carry – 9,4 proc., a także convenience – 2,2 proc. Tylko dyskonty zaliczyły wzrost liczby promocji. W tym przypadku było ich więcej o 23,6 proc.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki