Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Znajdź biznesową niszę

Magdalena Sapkowska
Pływająca platforma z koparką dzięki dofinansowaniu z RPO będzie wykonywać prace czerpalne na akwenach wodnych dla utrzymania ich odpowiedniej głębokości
Pływająca platforma z koparką dzięki dofinansowaniu z RPO będzie wykonywać prace czerpalne na akwenach wodnych dla utrzymania ich odpowiedniej głębokości mat. promocyjne
Aby odnieść sukces w biznesie, trzeba znaleźć swoją niszę. Pole, gdzie stopy nie postawił jeszcze żaden inny przedsiębiorca. Na tym obszarze trzeba wykazać się tak dużą innowacyjnością, by ewentualną konkurencję zostawić daleko w tyle i nie pozwolić jej, by weszła na nasz teren.

Taką zasadą stara się kierować zarząd Przedsiębiorstwa Robót Podwodnych i Hydrotechnicznych "Marinex" z Sopotu. Dlatego też zdecydowali się realizować innowacyjny projekt utworzenia pływającej platformy roboczej o wartości ponad 2 mln zł, który uzyskał unijne dofinansowanie w wysokości blisko 800 tys. zł z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego.

Przedmiotem projektu jest utworzenie pływającej platformy z koparką hydrauliczną. Zestaw ten ma służyć do realizacji zarówno prac czerpalno - podczyszczeniowych, jak i zasypowych na akwenach wodnych - mówi Małgorzata Ziarko, dyrektor ekonomiczno-handlowy Marineksu, pełniąca jednocześnie funkcję kierownika projektu. - Platforma umożliwia utrzymanie wymaganych głębokości na torach wodnych i akwenach portowych. Parametry dna są określane przez port, a dno podlega ciągłym zmianom, chociażby poprzez ruchy statków czy prądy morskie. Zadaniem naszej platformy jest utrzymanie takich głębokości dna, aby swobodnie mógł się odbywać planowany ruch statków - dodaje.

Zawsze jednak przy realizacji tak nietypowych inwestycji występują mniejsze lub większe problemy. Nie ominęło to też firmy Marinex, która kończy właśnie budowę platformy. Zgodnie z umową o dofinansowanie firma musi wydawać dotację oszczędnie i rozsądnie.

- Przy wszystkich zakupach powyżej 50 tys. zł zobowiązani byliśmy przeprowadzić postępowania ofertowe. Projekt jest na tyle nietypowy, że mało która firma mogła dostarczyć elementy potrzebne do jego realizacji - mówi Małgorzata Ziarko. - Był on złożony, więc staraliśmy się podzielić go na konkretne działania, a w nich wyodrębnić jeszcze poszczególne zakupy podlegające procedurze ofertowania. Działania główne to wykonanie indywidualnego projektu technicznego platformy pływającej, następnie jej wykonanie wg tego projektu z podziałem na etapy oraz zakup koparki wraz ze specjalistycznym oprogramowaniem i w końcu montaż i uruchomienie wszystkich elementów.

Problem pojawił się jednak już na samym początku. Skąd wziąć platformę, na której znajdować się będzie koparka do pogłębiania dna? - Rozważaliśmy dwa warianty. Pierwszy, to zbudowanie jej od zera. Drugi - zakup pontonu hydrotechnicznego, który po adaptacji i modernizacji mógłby posłużyć nam przy budowie platformy - mówi Ziarko.
Największy problem stanowiło znalezienie firmy, która dysponowałaby pontonem o parametrach odpowiadających wymogom projektu. Zapytanie ofertowe chciano wysłać trzem firmom. Poszukiwania trzech przedsiębiorstw, które mogłyby sprzedać ponton nie przyniosły jednak rezultatu. - W końcu odnaleźliśmy jedną firmę, która zgodziła się sprzedać nam ponton - mówi M. Ziarko.

Po analizie poszczególnych ofert na elementy wykonania platformy firma zdecydowała się na drugie rozwiązanie.

- Przy poszczególnych procesach ofertowania określaliśmy, że decydującym czynnikiem będzie dla nas czynnik ekonomiczny, czyli cena - wyjaśnia Małgorzata Ziarko. - Jednak wprowadzaliśmy również dodatkowe kryteria, które miały być zastosowane w przypadku otrzymania odpowiedzi ze zbliżoną ceną i pomagać w dokonywaniu wyboru wykonawcy bądź dostawcy. Innym napotkanym problemem było znalezienie dostawcy specjalistycznego oprogramowania koparki w systemy lokalizacji satelitarnej, umożliwiające również opomiarowanie parametrów jej pracy.
Trudności udało się jednak przezwyciężyć. W tym miesiącu kończy się realizacja całego projektu. Marinex wie już także, gdzie koparka zacznie pracę.

- Podpisaliśmy umowę z portem Gdynia na wykonywanie prac podczyszczających i zasypowych w okresie od 10.01.2011 r. do 31.12.2013 r. Nasza propozycja była jedyną złożoną ofertą, co utwierdziło nas w przekonaniu, że nie pomyliliśmy się wybierając kierunek naszych inwestycji - kończy Małgorzata Ziarko.

Ekspert radzi

Chcesz wiedzieć więcej? Zadzwoń do eksperta!
Czekamy na twój telefon dziś od 10.00 do 14.00 pod numerem tel. 58 323 32 74. Możesz też zadać pytanie e-mailem: [email protected]

Wybór ofert i zakupy muszą być udokumentowane

Zakupy w trakcie realizacji projektu dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013 (RPO WP).

Realizacja projektów w ramach RPO WP związana jest ze stosowaniem specjalnych wymagań, m.in. w zakresie ponoszonych wydatków. Realizujący projekty niejednokrotnie zobowiązani są do tzw. ofertowania, czyli stosowania zapytań ofertowych, gdy jednorazowa transakcja przekracza kwotę 50 tys. zł. Brak udokumentowanych kosztów w tym przypadku może mieć negatywny skutek dla beneficjenta, np. opóźnienia w rozliczeniu, nieotrzymanie refundacji poniesionych wydatków czy nawet rozwiązanie umowy o dofinansowanie. Jest to jeden z najczęściej popełnianych błędów.
Umowa o dofinansowanie projektu to dokument, który wytycza beneficjentowi drogę do prawidłowej realizacji przedsięwzięcia. Nakłada obowiązek dokonywania zakupów w sposób celowy i oszczędny, umożliwiający terminową realizację projektu, zgodny z harmonogramem rzeczowo- finansowym, z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa wspólnotowego i krajowego (m.in. Prawa zamówień publicznych oraz art. 22 Ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej).

Zakupy dokonywane w ramach projektu muszą być udokumentowane. Gdy jednorazowa transakcja przekracza kwotę 50 tys. zł, beneficjenci zobowiązani są do posiadania co najmniej trzech konkurencyjnych ofert (od dostawców, wykonawców itd.) otrzymanych na podstawie złożonych wcześniej zapytań ofertowych. Zapytania ofertowe powinny być złożone drogą elektroniczną lub faksem (umożliwia to ich późniejsze udokumentowanie), przed terminem poniesienia wydatku oraz zawierać szczegółowy opis przedmiotu zamówienia. Oferta musi być dostarczona drogą elektroniczną lub faksem i powinna zawierać: opis przedmiotu zakupu (porównywalne dane, np. parametry techniczne/ specyfikacje usługi, które umożliwią rzetelne porównanie ofert), datę sporządzenia oferty, okres obowiązywania oferty, dane oferenta, proponowaną cenę, inne informacje, których zażąda nabywca, np. warunki płatności, termin dostawy, długość gwarancji itp. Otrzymanie ofert i wybór najkorzystniejszej z nich powinny odbyć się przed poniesieniem wydatku. Dokonując wyboru ofert beneficjent powinien sporządzić pisemny protokół zawierający m.in.: datę sporządzenia, kryteria wyboru, zestawienie porównywanych ofert, wskazanie wybranej najkorzystniejszej oferty wraz z uzasadnieniem i podpis beneficjenta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki