ZMIANA OPON NA LETNIE 2018. KIEDY ZMIENIĆ OPONY?
Kiedy należy zmienić opony na letnie? To pytanie co roku zadają sobie kierowcy w Polsce. Zmiana opon na letnie w 2018 jest uzależniona od kaprysów pogodowych. Wiosna kalendarzowa już się rozpoczęła, jednak to pogoda rozdaje karty. Kiedy zatem można realnie myśleć o zmianie opon?
- Generalnie należy to zrobić, gdy temperatura powietrza regularnie przez kilka dni przekracza +7 stopni Celsjusza – mówi Dariusz Szyper, współwłaściciel jednego z trójmiejskich serwisów oponiarskich. - W wyższej temperaturze bieżnik opon zimowych ściera się zdecydowanie szybciej, a samochód będzie miał dłuższą drogę hamowania. Warto też zwrócić uwagę na kolejną kwestię – opony zimowe są głośniejsze od letnich, co obniża komfort podróży.
W tym roku pogoda płata wszystkim figla – zarówno użytkownikom samochodów jak i serwisantom.
- W ostatnich latach pod koniec marca na zmianę opon na letnie zdecydowała się ponad połowa naszych stałych klientów. Na dzień dzisiejszy, opony zmieniło zaledwie kilka procent kierowców. W innych serwisach jest podobnie. Ale prognozy synoptyków zapowiadają znaczące ocieplenie tuż po świętach, więc wtedy spodziewamy się ogromnych kolejek – dodaje Dariusz Szyper.
ZMIANA OPON Z ZIMOWYCH NA LETNIE. SPRAWDŹ STAN BIEŻNIKA
Zanim zmienimy opony z zimowych na letnie należy sprawdzić stan zarówno tych, które leżakowały całą zimę, jak i dotychczas używanych. Najpierw sprawdźmy czy mają wybrzuszenia lub pęknięcia. Jeśli tak, trzeba będzie kupić nowy komplet.
Opony dobrze trzymają się drogi tylko wtedy, gdy bieżnik nie jest ponad miarę zużyty. Tzw. „łyse” opony mogą być przyczyną groźnych wypadków. Zgodnie z przepisami Kodeksu Drogowego minimalna wymagana wysokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Jednak specjaliści zalecają zmianę opon letnich na nowe już przy klockach bieżnika o wysokości poniżej 3 mm.
ZMIANA OPON NA LETNIE 2018. PO WYMIANIE CZĘSTO SPRAWDZAJ CIŚNIENIE W OPONACH
Duży wpływ na kondycję opon ma utrzymanie w nich optymalnego poziomu ciśnienia - zarówno za słabo, jak i za mocno napompowane opony poważnie zagrażają bezpieczeństwu ruchu na drodze. Kontrole ciśnienia w oponach zaleca się wykonywać przynajmniej raz w miesiącu i przed każdą dalszą podróżą.
ZMIANA OPON NA LETNIE 2018. JAKIE OPONY: NOWE CZY UŻYWANE
To pytanie zadaje sobie co sezon wielu kierowców. Poszukiwanie oszczędności skłania ich do tropienia okazji na aukcjach internetowych lub różnego rodzaju giełdach samochodowych. Podobnie bowiem jak sprowadzane z zagranicy używane auta, również opony z drugiej ręki cieszą się w Polsce dużą popularnością. Przy zmianie opon na letnie warto jednak kierować się przede wszystkim własnym bezpieczeństwem.
Kupując nowe ogumienie, nie musimy martwić się o stan bieżnika czy jakość mieszanki gumy – mówi Dariusz Szyper. - Przy wyborze możemy skorzystać z pomocy specjalisty, który zadba o odpowiednie dopasowanie felgi i opony do modelu samochodu, a nawet o późniejsze prace montażowe i serwisowe. Przy zakupie używanych opon, z wieloma problemami musimy zmagać się samodzielnie. Trudno czasami wizualnie ocenić stan techniczny ogumienia używanego. Gumy mogą mieć przyzwoitą wysokość bieżnika, ale niestety wewnętrzne uszkodzenia, których nie widać. To może być bardzo niebezpieczne w czasie szybkiej jazdy.
CZEGO NIE LUBIĄ OPONY. O TYM WARTO WIEDZIEĆ
Podczas codziennego użytkowania opon najbardziej obniżają ich trwałość wszelkie uszkodzenia mechaniczne.
Dlatego nie należy wjeżdżać na krawężniki ukośnie z dużą prędkością, gdyż wtedy bok opony jest narażony na uszkodzenie. Trzeba podjeżdżać z bardzo małą prędkością ustawiając koła, o ile to możliwe, pod kątem prostym do krawężnika.
Należy unikać też wysokich i ostrych krawędzi podjazdu. Jest to szczególnie ważne przy oponach o obniżonym profilu, które są powszechnie używane. Podczas parkowania nie ocierać bokami opon o różne przedmioty. Gumy nie lubią też wysokiej temperatury i nasłonecznienia, dlatego wyjeżdżając na wakacje na południe Europy powinno się szukać miejsc parkingowych na dłuższe postoje usytuowanych w cieniu, bądź też zaopatrzyć się w specjalne pokrowce ochronne. Aby uchronić oponę przed przebiciem lub rozerwaniem, należy regularnie optycznie kontrolować powierzchnię opon, czy nie ma w nich gwoździ, szkieł i innych ciał obcych.
JAK PRZECHOWYWAĆ OPONY?
- Unikajmy przechowywania opon na powietrzu, nawet jeżeli są one składowane pod zadaszeniem.
- Pomieszczenie powinno być chłodne, suche i ciemne.
- Wystrzegajmy się zbyt wysokiej temperatury w pomieszczeniu.
- Opony powinny być chronione przed bezpośrednim działaniem światła słonecznego. Najlepiej je czymś przykryć.
- Gumy należy chronić przed rozpuszczalnikami, paliwem, smarami, środkami chemicznymi itp. Ich opary mogą okazać się szkodliwe dla opon.
- Opony bez felg możemy ustawić obok siebie bezpośrednio na bieżniku. W celu uniknięcia uszkodzeń gumy należy je obracać co 4-6 tygodni o ćwierć obrotu. Nie należy układać opon na sobie.
- Opony na kołach najlepiej powiesić na specjalnych wieszakach, trzymających koło za felgę. Dobrym sposobem jest też położenie po dwa koła jedno na drugie. Ważne jest, aby podłoże, na którym przechowujemy koła było czyste i suche. Nie należy spuszczać powietrza z opon.
- Wygodnym sposobem jest skorzystanie z przechowalni opon. Ta usługa kosztuje od 50 do 120 zł rocznie. Jednak upewnijmy się, że opony składowane są w dobrych warunkach.
POLECAMY POMORSKIE MOTOFAKTY.PL:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?