Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ZKM Gdynia tłumaczy się z mniejszej liczby kursów. „Trudna sytuacja finansowa i mniej pasażerów”

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Ogromny spadek liczby pasażerów, kłopoty finansowe, mniejsze środki z budżetu miasta - to wszystko musiało doprowadzić, według Huberta Kołodziejskiego, do pewnych kompromisów w rozkładzie jazdy gdyńskiej komunikacji miejskiej. W odpowiedzi na nasze pytania, dyrektor ZKM Gdynia tłumaczy obecną sytuację w miejskim transporcie zbiorowym.

Od 1 lutego obowiązuje nowy, uszczuplony rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdyni. Autobusy i trolejbusy z każdej części miasta będą kursować w większych odstępach czasu. Jak słyszymy w Zarządzie Komunikacji Miejskiej w Gdyni, rozkłady jazdy, które obowiązują od 1 lutego br., zostały opracowane w ramach m.in. stopniowego wprowadzenia do eksploatacji autobusów elektrycznych na kilku liniach (104, 128, 133, 150, 190, 196 i 282), dodatkowym plusem są również oszczędności, które są konieczne w sytuacji mniejszej liczby przewożonych pasażerów oraz niższej wielkości budżetu ZKM w 2022 r.

- Linie autobusowe do obsługi elektrobusami zostały wybrane ze względu na ich trasy prowadzące w większości na obszarach o gęstej zabudowie, w szczególności w śródmieściu Gdyni oraz niewielką podatność do eksploatowania na nich trolejbusów z bateriami, wynikającą z niskiego stopnia wyposażenia w sieć trolejbusową oraz braku celowości zmiany przebiegu. Wskazania konkretnych linii do obsługi elektrobusami nabywanymi z dofinansowaniem unijnym wymagała procedura aplikacyjna - mówi nam Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM.

Zupełnie inaczej, niż jeszcze w latach ubiegłych, ma się przedstawiać sytuacja z liczebnością pasażerów w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Urzędnicy odnotowują tu ogromne spadki, sytuacji nie poprawia też pandemia COVID-19.

- W 2021 r. liczba pasażerów komunikacji miejskiej przewiezionych w Gdyni była mniejsza o 32% w stosunku do 2019 r. - podkreśla Hubert Kołodziejski. - Zadecydowały o tym różne uwarunkowania, w szczególności zmiana zachowań komunikacyjnych mieszkańców pod wpływem pandemii Covid-19, ale także wzrost dostępności do samochodów osobowych i innych środków transportu, zarówno własnych, jak i użytkowanych wspólnie. Wyniki systematycznie prowadzonych badań popytu wykazały, że maksymalne zapełnienie pojazdów w wielu kursach wynosiło kilku lub najwyżej kilkunastu pasażerów. Na spadek liczby pasażerów nałożyły się problemy budżetowe gminy, wynikające z polityki państwa, polegającej na obniżaniu dochodów własnych samorządów oraz nakładaniu na nie dodatkowych zadań bez adekwatnego pokrycia finansowego. W tej sytuacji podjęta została decyzja o nieznacznym zmniejszeniu liczby wozokilometrów, w dostosowaniu do poziomu popytu i możliwości budżetowych. Komunikacja miejska w Gdyni w 2021 r. była finansowana głównie ze środków budżetowych. Ich udział w pokryciu wydatków na usługi przewozowe wyniósł 73%, przy zaledwie 27% udziału przychodów ze sprzedaży biletów.

Jak zatem zmiany w kursach wyglądają z perspektywy urzędniczej? ZKM w Gdyni podkreśla, że w skali całego miasta cięcia wcale nie są tak duże.

- Liczba wozokilometrów od 1 lutego 2022 r. została w skali całej sieci komunikacyjnej zmniejszona tylko o niespełna 2,3% w stosunku do zaplanowanej w ostatnio obowiązujących rozkładach jazdy i o 3,0% w stosunku do poziomu z 2019 r. Ograniczenia objęły przede wszystkim linie i kursy o relatywnie najmniejszym wykorzystaniu, wytypowane na podstawie wyników badań popytu. Ponadto wykorzystane zostały rezerwy występujące w komunikacji trolejbusowej w dni powszednie w godzinach porannych, kiedy to w okresie niespełna dwóch godzin trolejbusy na większości linii kursowały co 12 minut. W nowym rozkładach jazdy zaplanowano częstotliwość 15-minutową, tak jak autobusów na podstawowych liniach prawie od 20 lat. Przy okazji zmian od 1 lutego zostały zrealizowane pewne postulaty pasażerów, poprawiające wycinkowo standard obsługi. Przykładem może być obsługa linii 109 w dni powszednie w godzinach 6 -19 wyłącznie taborem wysoko pojemnym, zamiast na przemian pojazdami przegubowymi i standardowymi - uważa Kołodziejski.

Podczas ogłaszania nowego rozkładu jazdy rozległy się głosy krytyki dotyczące zakupu elektrobusów, niektórzy podnosili, że koszt ich eksploracji, w tym budowa odpowiedniej infrastruktury, nie idzie w parze z opłacalnością. Innego zdania jest ZKM Gdynia. Jej przedstawiciele podkreślają, że elektrobusy to skok jakościowy.

- Zdajemy sobie sprawę, że mniejsza liczba wozokilometrów – i w rezultacie kursów – to pewne pogorszenie standardu obsługi - kontynuuje dyrektor ZKM. - Ograniczenia są jednak uzasadnione wynikami badań popytu i jednocześnie konieczne ze względu na uwarunkowania budżetowe. Dobrze więc, że pod wpływem wprowadzenia do eksploatacji nowych, innowacyjnych elektrobusów, nastąpi wzrost jakości usług w wykonywanych przez nie kursach, które obejmą ok. 10,2% wozokilometrów wykonywanych przez wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej. Eksploatacja elektrobusów nie pociągnie za sobą wzrostu wydatków budżetowych. Zostały one zakupione w 85% ze środków Unii Europejskiej. Cena za wozokilometr elektrobusu nie będzie wyższa niż autobusu. Nie będzie też w zasadzie pustych przebiegów z zajezdni na Pogórzu Dolnym na linie elektrobusowe, ponieważ pojazdy te, wykonując dojazdy i zjazdy, będą kursować na liniach pokrywających się z trasami tych dojazdów i zjazdów - kończy.

Przypomnijmy, że najprawdopodobniej od 1 czerwca czeka nas podwyżka cen biletów. Za zwykły bilet jednoprzejazdowy będzie trzeba zapłacić 4,60 zł lub 4,80 zł oraz 5 zł lub 5,20 zł w wersji papierowej. Za bilety 75-minutowe – 5 zł (linie zwykłe i nocne lub zwykłe, pospieszne i nocne ZKM) lub 6 zł (linie zwykłe, pospieszne i nocne). Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej w przyszłym tygodniu pochyli się nad uchwałą dotyczącą nowych cen biletów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki