Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zielony koszyk się opłacił

Jarosław Chęć
Studenci z Koła Naukowego Strateg z Uniwersytetu Gdańskiego, przeprowadzili drugą edycję akcji "Zielony Koszyk". Głównym celem projektu jest przekonanie konsumentów do proekologicznych nawyków i zachowań. Akcja została przeprowadzona w 16 sklepach spożywczych na terenie Trójmiasta w ostatni weekend kwietnia.

- Na dokładne wyniki akcji trzeba jeszcze poczekać do pierwszej połowy maja, kiedy zostanie ogłoszony audyt ekologiczny wykonany przez eksperta ds. środowiska - mówi Marianna Michalczyk, koordynator projektu, studentka V roku zarządzania z UG. - Natomiast już można powiedzieć, że w tym roku udało nam się powiększyć zasięg akcji na całe Trójmiasto, a także pozyskać 250 wolontariuszy do promowania akcji.

Projekt "Zielony Koszyk" miał uświadomić lokalnej społeczności problematykę negatywnego oddziaływania na środowisko poprzez nieodpowiednią konsumpcję, a także nakłonienie właścicieli sklepów do korzystania z ekologicznych rozwiązań. Wolontariusze z trójmiejskich liceów rozdawali materiały edukacyjne i gadżety. Właściciele sklepów zadeklarowali się, że 10 proc. obrotu z dwóch dni akcji zostanie przeznaczona na usprawnienia ekologiczne w swoich sklepach, między innymi na wymianę żarówek na energooszczędne, uszczelnienie lub wymianę okien itp.

Inspiracja na ten nowatorski projekt przyszła z San Francisco. Współorganizatorem tegorocznej wersji projektu jest Pomorskie Centrum Technologii i Ochrony Środowiska, natomiast honorowy patronat objęli prezydenci miast Gdańska, Sopotu oraz Gdyni.

- Do akcji przystępuje drugi raz, na efekty nie było trzeba było długo czekać, dzięki zastosowanym rozwiązaniom mogłem zaoszczędzić nawet do 50 proc. na rachunku za prąd. A w ciągu całego roku przeznaczyłem znacznie więcej niż zadeklarowane 10 proc. obrotu na inwestycje ekologiczne w sklepie - mówi Krzysztof Mrukowiecki, właściciel sklepu na ulicy ul. Obodrzyców w Sopocie.

Efekty pierwszej edycji:
16 - tyle godzin członkowie Drużyny SIFE UG aktywnie promowali sklep;
150 - tyle ekotoreb z logo projektu zostało rozdanych podczas akcji;
3000 - o tyle zł więcej zarobił właściciel sklepu przez dwa dni akcji;
40 - o tyle procent wzrósł obrót w pierwszy dzień akcji
10 - tyle żarówek energooszczędnych z oprawami kupił właściciel sklepu;
250 - o tyle wat zmniejszyło się zużycie prądu w sklepie.

Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej: www.zielonykoszyk.org.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki