Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zespół UX w Polska Press Internet w Gdańsku. Tworzenie serwisów od kuchni [ZDJĘCIA, WIDEO]

Łukasz Kłos
Polska Press Internet, ul. Połęże 3 Gdańsk
Polska Press Internet, ul. Połęże 3 Gdańsk Przemysław Świderski
Serduszko, kciuk w górę czy gwiazdka - jaka ikonka będzie lepiej symbolizowała polubienie artykułu? Jak ułożyć interfejs, by użytkownik mógł płynnie poruszać się po serwisie internetowym? Jak należy zaprojektować aplikację mobilną, by nie tylko była przydatna, ale też wygodna. Podobnymi kwestiami zajmują się specjaliści UX. Polska Press Internet, jako jedna z nielicznych firm technologicznych, stworzyła specjalistyczny zespół zaliczany do największych w północnej Polsce.

Zadaniem zespołu UX jest odpowiadanie na potrzeby użytkowników rozmaitych produktów internetowych - począwszy od serwisów informacyjnych i tematycznych, a skończywszy na aplikacjach mobilnych z programem TV lub drobnymi ogłoszeniami. Sama nazwa „UX” wzięła się z angielskiego „user experience” (doświadczenie użytkownika). To rodzaj sztuki projektowania tak, by efekt końcowy niósł jak największy komfort i satysfakcję dla użytkownika, przy okazji cieszył oko, a jednocześnie był ekonomiczny.

Zespół UX w Polska Press Internet liczy osiem osób. Samą szatą graficzną interfejsów zajmuje się czworo grafików projektantów.

- Pastelowe barwy będą miłe dla kobiecego oka. Panowie wolą silniejsze kontrasty. Niebieski wzbudza zaufanie do produktu, kojarzy się z wiedzą i bezpieczeństwem. Czerwony wzmaga z kolei uwagę, ale jest męczący dla wzroku na dłuższą metę - zdradza Natalia Górecka-Burcza, projektantka UI w Polska Press Internet.

Ale dobór odpowiednich barw do treści produktu to dopiero początek pracy. Diabeł tkwi w szczegółach. Kluczowe jest takie dobranie elementów użytkowych interfejsu - jak choćby ikonki symbolizujące poszczególne funkcje - by były intuicyjne, a przez to łatwe w obsłudze dla każdego użytkownika.

- Od projektantów UI oczekujemy więcej niż od regularnych grafików, bo nie chodzi tylko o to, by było ładnie. Ładne nie zawsze dobrze się sprawdza w praktyce - tłumaczy Maciej Michałek, kierownik Działu Projektowania PP Internet. - Istotna jest świadomość, jak buduje się przekaz informacji, jaka za tym stała potrzeba użytkownika, jakie techniki programowania wykorzystujemy i wreszcie w jakich ramach projektowych się obracamy.

Polska Press Internet, ul. Połęże 3 Gdańsk
Polska Press Internet, ul. Połęże 3 Gdańsk Przemysław Świderski

Pierwszym krokiem w pracy nad każdym projektem jest dobre rozpoznanie aktualnych potrzeb użytkowników. Do tego niezbędne są zdolności analityczne, ale nie tylko. Często kluczowy okazuje się refleks i spostrzegawczość. Przykład? Od pewnego czasu zastanawiano się w zespole, jak poprawić wykorzystanie funkcji dodawania ogłoszeń wyróżnionych w jednym z serwisów ogłoszeniowych Grupy Polska Press.

UX-owcy zauważyli, że problemem może być zbyt skomplikowany formularz i procedura płatności, przez jakie internauta musiał przejść, by wyróżnić swoje ogłoszenie. - Przygotowaliśmy pakiet rozwiązań upraszczających korzystanie z tej funkcji. I mamy pierwszy sukces. W około miesiąc od zastosowania nowych rozwiązań zainteresowanie odpłatną funkcją wyróżniania ogłoszeń wzrosło o 30 proc. - mówi Patrycja Walencik, projektantka UX.

W utrzymaniu wysokiego poziomu skuteczności zespołu UX Polska Press Internet pomaga grupa badawcza. To grupa ochotników, o różnym profilu społecznym, którzy testują proponowane rozwiązania. Dodatkowym wsparciem są również dane pozyskiwane w trakcie obserwowania reakcji użytkowników w specjalnie przygotowanym pokoju doświadczalnym znajdującym się w siedzibie firmy przy ul. Połęże w Gdańsku. Co ciekawe, testom poddawane są nie całe produkty, a ich pewne funkcje.

- Stawiamy sobie krótkie cele. Tworzymy pierwsze zręby narzędzia i szybko je konfrontujemy z użytkownikami. Jak działa, to rozwijamy produkt dalej. Jak nie działa, to zmieniamy, poprawiamy - tłumaczy Maciej Michałek. - Takie podejście pozwala nam dostrajać produkt na wczesnym etapie, bez czasochłonnej i pracochłonnej przebudowy całej architektury. Przy czym dajemy sobie prawo do błędów. Wychodzimy z założenia, że póki błąd nie powtarza się drugi raz to jest eksperymentem. A eksperymenty, jak wiemy, są pouczające.

Przy poważniejszych przedsięwzięciach organizowane są również warsztaty. Te dotyczące „Telemagazynu” składały się z dwóch części. W pierwszej specjalnie dobrana grupa użytkowników opowiadała, jak korzysta z produktu, a przygotowane rozwiązania dotyczące serwisu internetowego, aplikacji mobilnej i wydania papierowego poddawane były ich recenzji. W ramach drugiej części zorganizowano z kolei spotkanie przedstawicieli biznesu z osobami odpowiedzialnymi za kształt „Telemagazynu”. Na podstawie wniosków uzyskanych z pierwszej części podejmowali kluczowe decyzje dotyczące ostatecznego kształtu tego produktu.

Swoje plusy ma fakt, że zdecydowana część produktów tworzonych przez zespół UX pracujący w PP Internet powstaje na potrzeby własne Grupy Polska Press.

- Mamy wspólny cel. Gramy do jednej bramki, co wyraźnie podnosi jakość współpracy - przyznaje Maciej Maciejowski, dyrektor Działu Technologii i Rozwoju Serwisów Polska Press Grupy. - Otrzymujemy natychmiastowy feedback. Możemy na bieżąco uzgadniać szczegóły projektów. Więcej wiemy też o zachowaniach użytkowników docelowych powstających u nas produktów, a przez to możemy zaproponować efektywniejsze rozwiązania i w lepszym stopniu dopasowujemy się do ich potrzeb.

W polskiej sieci internetowej serwisy Polska Press Grupy zajmują 1 miejsce w kategoriach informacje i publicystka oraz informacje lokalne i regionalne oraz 11 miejsce w polskiej sieci internetowej z 14,7 mln użytkowników i zasięgiem prawie 54 proc. (wg badania Gemius/PBI, luty 2017). W portfolio Grupy jest portal ogłoszeniowy Gratka.pl, 20 regionalnych serwisów informacyjnych, a także serwisy tematyczne jak strefabiznesu.pl, strefaagro.pl, stronakobiet.pl, motofakty.pl, portal społeczności lokalnych naszemiasto.pl, polskatimes.pl oraz internetowy serwis telewizyjny Telemagazyn.pl. Polska Press Internet odpowiada za utrzymanie i technologiczny rozwój wspomnianych serwisów.

Polska Press Internet. [Projektuj. Programuj. Inspiruj]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki