Zadaniem zespołu UX jest odpowiadanie na potrzeby użytkowników rozmaitych produktów internetowych - począwszy od serwisów informacyjnych i tematycznych, a skończywszy na aplikacjach mobilnych z programem TV lub drobnymi ogłoszeniami. Sama nazwa „UX” wzięła się z angielskiego „user experience” (doświadczenie użytkownika). To rodzaj sztuki projektowania tak, by efekt końcowy niósł jak największy komfort i satysfakcję dla użytkownika, przy okazji cieszył oko, a jednocześnie był ekonomiczny.
Zespół UX w Polska Press Internet liczy osiem osób. Samą szatą graficzną interfejsów zajmuje się czworo grafików projektantów.
- Pastelowe barwy będą miłe dla kobiecego oka. Panowie wolą silniejsze kontrasty. Niebieski wzbudza zaufanie do produktu, kojarzy się z wiedzą i bezpieczeństwem. Czerwony wzmaga z kolei uwagę, ale jest męczący dla wzroku na dłuższą metę - zdradza Natalia Górecka-Burcza, projektantka UI w Polska Press Internet.
Ale dobór odpowiednich barw do treści produktu to dopiero początek pracy. Diabeł tkwi w szczegółach. Kluczowe jest takie dobranie elementów użytkowych interfejsu - jak choćby ikonki symbolizujące poszczególne funkcje - by były intuicyjne, a przez to łatwe w obsłudze dla każdego użytkownika.
- Od projektantów UI oczekujemy więcej niż od regularnych grafików, bo nie chodzi tylko o to, by było ładnie. Ładne nie zawsze dobrze się sprawdza w praktyce - tłumaczy Maciej Michałek, kierownik Działu Projektowania PP Internet. - Istotna jest świadomość, jak buduje się przekaz informacji, jaka za tym stała potrzeba użytkownika, jakie techniki programowania wykorzystujemy i wreszcie w jakich ramach projektowych się obracamy.
Pierwszym krokiem w pracy nad każdym projektem jest dobre rozpoznanie aktualnych potrzeb użytkowników. Do tego niezbędne są zdolności analityczne, ale nie tylko. Często kluczowy okazuje się refleks i spostrzegawczość. Przykład? Od pewnego czasu zastanawiano się w zespole, jak poprawić wykorzystanie funkcji dodawania ogłoszeń wyróżnionych w jednym z serwisów ogłoszeniowych Grupy Polska Press.
UX-owcy zauważyli, że problemem może być zbyt skomplikowany formularz i procedura płatności, przez jakie internauta musiał przejść, by wyróżnić swoje ogłoszenie. - Przygotowaliśmy pakiet rozwiązań upraszczających korzystanie z tej funkcji. I mamy pierwszy sukces. W około miesiąc od zastosowania nowych rozwiązań zainteresowanie odpłatną funkcją wyróżniania ogłoszeń wzrosło o 30 proc. - mówi Patrycja Walencik, projektantka UX.
W utrzymaniu wysokiego poziomu skuteczności zespołu UX Polska Press Internet pomaga grupa badawcza. To grupa ochotników, o różnym profilu społecznym, którzy testują proponowane rozwiązania. Dodatkowym wsparciem są również dane pozyskiwane w trakcie obserwowania reakcji użytkowników w specjalnie przygotowanym pokoju doświadczalnym znajdującym się w siedzibie firmy przy ul. Połęże w Gdańsku. Co ciekawe, testom poddawane są nie całe produkty, a ich pewne funkcje.
- Stawiamy sobie krótkie cele. Tworzymy pierwsze zręby narzędzia i szybko je konfrontujemy z użytkownikami. Jak działa, to rozwijamy produkt dalej. Jak nie działa, to zmieniamy, poprawiamy - tłumaczy Maciej Michałek. - Takie podejście pozwala nam dostrajać produkt na wczesnym etapie, bez czasochłonnej i pracochłonnej przebudowy całej architektury. Przy czym dajemy sobie prawo do błędów. Wychodzimy z założenia, że póki błąd nie powtarza się drugi raz to jest eksperymentem. A eksperymenty, jak wiemy, są pouczające.
Przy poważniejszych przedsięwzięciach organizowane są również warsztaty. Te dotyczące „Telemagazynu” składały się z dwóch części. W pierwszej specjalnie dobrana grupa użytkowników opowiadała, jak korzysta z produktu, a przygotowane rozwiązania dotyczące serwisu internetowego, aplikacji mobilnej i wydania papierowego poddawane były ich recenzji. W ramach drugiej części zorganizowano z kolei spotkanie przedstawicieli biznesu z osobami odpowiedzialnymi za kształt „Telemagazynu”. Na podstawie wniosków uzyskanych z pierwszej części podejmowali kluczowe decyzje dotyczące ostatecznego kształtu tego produktu.
Swoje plusy ma fakt, że zdecydowana część produktów tworzonych przez zespół UX pracujący w PP Internet powstaje na potrzeby własne Grupy Polska Press.
- Mamy wspólny cel. Gramy do jednej bramki, co wyraźnie podnosi jakość współpracy - przyznaje Maciej Maciejowski, dyrektor Działu Technologii i Rozwoju Serwisów Polska Press Grupy. - Otrzymujemy natychmiastowy feedback. Możemy na bieżąco uzgadniać szczegóły projektów. Więcej wiemy też o zachowaniach użytkowników docelowych powstających u nas produktów, a przez to możemy zaproponować efektywniejsze rozwiązania i w lepszym stopniu dopasowujemy się do ich potrzeb.
W polskiej sieci internetowej serwisy Polska Press Grupy zajmują 1 miejsce w kategoriach informacje i publicystka oraz informacje lokalne i regionalne oraz 11 miejsce w polskiej sieci internetowej z 14,7 mln użytkowników i zasięgiem prawie 54 proc. (wg badania Gemius/PBI, luty 2017). W portfolio Grupy jest portal ogłoszeniowy Gratka.pl, 20 regionalnych serwisów informacyjnych, a także serwisy tematyczne jak strefabiznesu.pl, strefaagro.pl, stronakobiet.pl, motofakty.pl, portal społeczności lokalnych naszemiasto.pl, polskatimes.pl oraz internetowy serwis telewizyjny Telemagazyn.pl. Polska Press Internet odpowiada za utrzymanie i technologiczny rozwój wspomnianych serwisów.
Polska Press Internet. [Projektuj. Programuj. Inspiruj]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?