Zdrowe odżywianie to podstawa

Materiał informacyjny SGGW
Zdrowe odżywianie to podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niestety, coraz częściej pojawiają się diety eliminacyjne, których stosowanie może prowadzić do różnego rodzaju zaburzeń, a nawet chorób. Dieta, nawet ta eliminacyjna, powinna być przede wszystkim odpowiednio zbilansowana. Nasz organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania makroskładników (białka, tłuszczy, węglowodanów) oraz mikroskładników (witamin i składników mineralnych). Jakie powinny być zasady zdrowego odżywiania i dlaczego jest ono aż tak ważne?

- Niestety odnoszę wrażenie, że obecnie coraz więcej osób przechodzi na diety eliminacyjne nie rozumiejąc, jakie są wskazania do ich stosowania – tłumaczy mgr Dominika Skolmowska, wykładowca z Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. – Podstawowym założeniem diety eliminacyjnej jest wyłączenie z posiłków albo ograniczenie wybranych grup produktów spożywczych. Taka dieta powinna być stosowana w bardzo konkretnych przypadkach. Powinna być poparta właściwymi badaniami, które wskazują, że faktycznie możemy mieć jakąś chorobę np. celiakię ze wskazaniem do stosowania diety bezglutenowej lub alergię na białko mleka ze wskazaniem wykluczenia mleka i produktów mlecznych z diety. Niestety, coraz więcej osób na własną rękę próbuje wykluczać poszczególne produkty ze swojej diety, co ma bardzo negatywne skutki zdrowotne. A tak naprawdę przeważająca większość naszego społeczeństwa nie potrzebuje spożywać produktów bezglutenowych czy bezlaktozowych.

Zdrowe odżywianie to przede wszystkim przestrzeganie zasad określonych w „Piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej”, która została opracowana w Instytucie Żywności i Żywienia. Piramida jest graficznym opisem odpowiednich proporcji różnych, niezbędnych w codziennej diecie grup produktów spożywczych w połączeniu z aktywnością fizyczną. Co ważne, skierowana jest do osób zdrowych w celu zachowania dobrego stanu zdrowia. W przypadku istnienia chorób cywilizacyjnych (na przykład otyłości, cukrzycy, nadciśnienia) konieczna może być modyfikacja proponowanych zaleceń, oczywiście w porozumieniu z lekarzem i dietetykiem.

- Zdrowy człowiek powinien szczególną uwagę przykładać do spożycia warzyw i owoców, ponieważ to one powinny stanowić podstawę naszej diety – podkreśla mgr Skolmowska. – Oczywiście najlepiej, żeby te warzywa i owoce były jak najmniej przetworzone, świeże, sezonowe. Korzystnym rozwiązaniem będzie włączenie do diety produktów zbożowych pełnoziarnistych. Jeśli chodzi o źródła białka to tutaj mamy do dyspozycji mleko i produkty mleczne, jajka, rośliny strączkowe. A dla tych osób, które chcą spożywać mięso, może ono znaleźć się w diecie, ale maksymalnie 2 razy w tygodniu. Do tego oczywiście wybieramy również ryby. Dopełnieniem naszej diety będą zdrowe tłuszcze, czyli przede wszystkim oleje roślinne, oliwa z oliwek, olej rzepakowy oraz orzechy i pestki.

Należy zaznaczyć, że bardzo ważną kwestią w piramidzie z zasadami zdrowego stylu życia jest aktywność fizyczna, która znajduje się na pierwszym miejscu. Poza tym, ważne jest też spożywanie płynów - minimum 2 litry wody na dobę. Wodę można urozmaicać poprzez dodanie np. plasterka owocu, mięty czy imbiru. W ograniczonych ilościach możemy pić kawę i herbatę. Badania dowodzą, że mitem jest wciąż obecne w społecznej świadomości przekonanie, iż odwadniają i wypłukują z organizmu minerały. Uwagę należy zwrócić natomiast na alkohol, który jest substancją psychoaktywną i wpływa na ośrodkowy układ nerwowy. Nadmierne spożywanie alkoholu wiąże się ze zwiększonym ryzykiem nowotworów, wystąpieniem marskości wątroby czy uszkodzeniem trzustki. Warto wspomnieć o ciekawym aspekcie, jeśli chodzi o jego spożycie, ponieważ wyniki badań wskazują, że wśród osób, które umiarkowanie piją alkohol odnotowuje się niższe wskaźniki umieralności na chorobę wieńcową niż w przypadku osób, które piją intensywnie lub nie piją wcale. Oczywiście nie należy tych danych traktować jako wymówki, aby codziennie napić się kilku lampek wina. Jest to raczej pocieszenie dla osób, które piją alkohol okazjonalnie.

Podsumowując, zdrowe odżywianie to przede wszystkim odpowiednio zbilansowane posiłki spożywane w regularnych odstępach czasu, które powinny składać się z produktu węglowodanowego, białkowego i tłuszczowego. To również unikanie spożycia cukru i słodyczy – należy zastępować je owocami i orzechami. Powinniśmy także unikać soli, a w zamian używać ziół posiadających cenne składniki i świetnie poprawiających smak. Taka dieta uzupełniona aktywnością fizyczną to najlepsza recepta na zdrowie.

Materiał oryginalny: Zdrowe odżywianie to podstawa - Polska Times

Dodaj ogłoszenie