"Zbuduj Stolema z rzeczy dostępnych w pokoju" - tak wyglądają lekcje kaszubskiego on-line. O swoich zajęciach mówi nauczycielka Lucyna Sorn

Monika Jankowska
Monika Jankowska
O tym, jak wyglądają lekcje języka kaszubskiego on-line opowiada Lucyna Sorn – nauczyciel tego przedmiotu w Zespole Szkolno – Przedszkolnym im. Piotra Dunina w Mostach (pow. pucki).

Konieczność przejścia na naukę zdalną to wyzwanie, przed którym stanęli nauczyciele wszystkich przedmiotów, także języka kaszubskiego. Czy zajęcia on-line mocno różnią się od tych, które poprowadziłaby Pani w szkole?

W nauczaniu online trudniej zadbać o pracę zespołową i aktywizację wszystkich uczniów. Niestety czas zdalnych zajęć został skrócony, więc scenariusze lekcji także zostały okrojone. Pracując z małymi dziećmi (uczę w klasach I – III) widzę, jak brakuje przerywników zabawowych, zajęć projektowych, dramy. W szkole były warsztaty, zapraszani goście, wycieczki, tańce. Nagle lekcje stały się mniej urozmaicone, często w jednej pozycji, tak żeby się widzieć i słyszeć. Baza materiałów do zdalnego nauczania języka kaszubskiego nie była bogata. Na szczęście nauczyciele regionaliści postanowili wspomagać się w czasie pandemii i dzielić się własnymi pomysłami i materiałami na portalach społecznościowych. To ogromna pomoc podczas projektowania zajęć.

Jakie metody stosuje Pani, by lekcje zdalne kaszubskiego były dla uczniów ciekawe?

Na początku należało nauczyć się współdziałania z uczniami na platformie. Większość dzieci z klas młodszych obsługiwała komputer przy okazji gier lub korzystania z programu paint. Musieliśmy wspólnie uczyć się korzystania z różnorodnych form i narzędzi, których w technologii informacyjno-komunikacyjnej nie brakuje. Jest mnóstwo aplikacji, które w atrakcyjny sposób przedstawiają dany temat. Aplikacje te pomagają gromadzić, przechowywać i wymieniać informacje oraz uatrakcyjniać nauczane treści poprzez interesującą formę przekazu. Uczniowie widzą połączenie obrazu i tekstu. Nie zapominam też o czytaniu tekstów kaszubskich, nauce recytacji, śpiewaniu piosenek. Warto też dawać dzieciom wyzwania, np.: zbuduj Stolema z dostępnych w Twoim pokoju rzeczy. Dzieci wykonują zdjęcie i odsyłają nauczycielowi.

Czy uczniowie chętnie angażują się w zajęcia? Czy nie mają np. kłopotów technicznych, problemów z tym, żeby przyłączyć się do lekcji, albo zwyczajnie nie chcą zabierać głosu, bo dziwnie się czują z tym, że „muszą mówić do komputera”?

Trzeba przyznać, że na początku było dziwnie. Wiosną dzieci nastawione były na słuchanie, a nauczyciel był wykładowcą. Teraz jest nieco lepiej. Nauczyliśmy się zarządzać platformą edukacyjną, dzieci zabierają głos, korzystają z własnej myszki, żeby wykonać zadanie. Oswoiły się z komputerem, który jest ich narzędziem do nauki. Ale podręczniki pozostały nieodłącznym elementem lekcji. Oczywiście małe dzieci mają jeszcze problem z logowaniem, znalezieniem odpowiednich plików załączonych przez nauczyciela, zamieszczaniem zdjęć lub printscreenów ekranu. Na szczęście wszystkie dzieci mają dostęp do komputera i Internetu. Gorzej z siecią, która płata psikusy i uczniowie raz są na zajęciach, raz nie. Problemy pojawiają się także w rodzinach wielodzietnych, w których dzieci w wieku szkolnym mają lekcje w tym samym czasie. Rodzice wspomagają się tabletami, telefonami komórkowymi lub wypożyczonym ze szkoły komputerem, aby zapewnić dzieciom dostęp do lekcji.

Co z zadaniami domowymi i sprawdzianami? Jak podczas lekcji on-line można sprawdzić wiedzę uczniów?

Z języka kaszubskiego nie zadaję prac domowych, chyba że jest to ilustracja, piosenka, recytacja lub przygotowanie się do konkursu dla chętnych. Jeżeli chodzi o sprawdzenie wiedzy to wykorzystuję tradycyjne metody: odpowiedź ustna lub test interaktywny. Uczniowie samodzielnie uzupełniają, a ja widzę wyniki i oceniam.

Jakie tematy będzie Pani poruszać z uczniami na lekcjach w najbliższym czasie? Może podzieli się Pani swoimi pomysłami?

Najbliższy czas to czas oczekiwania na święta Bożego Narodzenia. Na Kaszubach jest on bogaty w różne zwyczaje i obrzędy. Będzie świąteczne nakrywanie stołu, poznanie potraw, ubieranie choinki i pisanie kartek z życzeniami. Będą to lekcje interaktywne w aplikacji Genially. Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie dbając o rozwój języka kaszubskiego wspomaga nauczycieli i proponuje na stronach Skarbnicy Kaszubskiej wiele ciekawych działań dotyczących tej tematyki. Często z nich korzystam i polecam.

Szczepienia w szkołach wciąż za mało popularne

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie