Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zbliża się BALTEXPO 2015, wystawa na której pokażemy siłę i korzyści płynące z morza

JKL
Zbliża się BALTEXPO 2015, wystawa na której pokażemy siłę i korzyści płynące z morza
Zbliża się BALTEXPO 2015, wystawa na której pokażemy siłę i korzyści płynące z morza Tomasz Bołt
Branża morska w Polsce, zarówno w obszarze przemysłu stoczniowego, jak i transportu morskiego rozwija się. Przedsiębiorstwa związane z morzem swoje możliwości i osiągnięcia prezentują co dwa lata na Międzynarodowych Targach Morskich BALTEXPO w Gdańsku. To jedna z najważniejszych morskich imprez w Europie, ale i na świecie, goszcząca setki firm, od stoczni po biura projektowe, porty, towarzystwa klasyfikacyjne czy armatorów.

Krajowe stocznie przeszły w ostatnim czasie prawdziwą transformację. Nie produkują już statków takich jak w latach 90. Teraz skupiają się m.in. na offshore, czyli na projektach i budowach jednostek wykorzystywanych do budowy i obsługi farm wiatrowych oraz platform wiertniczych, często opartych na prekursorskich rozwiązaniach. W lutym duńska gmina Samso odebrała ze stoczni Remontowa Shipbuilding przyjazny środowisku prom Samso. Jest to pierwszy w UE statek przeznaczony do użytku w ruchu lokalnym, napędzany gazem LNG.

Stocznia i firmy, które go zbudowały, należą do Grupy Remontowa Holding. Jej największa firma, Remontowa SA, to lider wśród europejskich stoczni remontowych. O potencjale całej grupy świadczy 2,3 mld zł przychodów w ubiegłym roku.

Inne stocznie także mają potencjał rozwojowy. W planach MON polski przemysł ma być jednym z głównych beneficjentów programu modernizacji Marynarki Wojennej, na który planuje się wydawać 900 mln zł rocznie. W Stoczni Remontowa Shipbuilding trwa budowa pierwszego z serii trzech nowoczesnych niszczycieli min - Kormoran 2. Należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej stocznie Nauta i Gryfia oraz Stocznia Marynarki Wojennej otrzymają kontrakty na budowę trzech okrętów obrony wybrzeża, trzech okrętów patrolowych. Liczą także na udział w budowie okrętów podwodnych.

Nie sposób nie wspomnieć również o rozwoju portów i transportu morskiego. Od prawie dwóch lat do Gdańska zawijają największe na świecie kontenerowce obsługujące tzw. jedwabny szlak żeglugowy, którego drugi koniec znajduje się w Szanghaju. W ostatnich dniach regularny serwis azjatycki do DCT zapowiedział alians G6. Pierwsze zawinięcie nastąpi w sierpniu. W terminalu trwa zresztą budowa drugiego nabrzeża. Porty w Szczecinie-Świnoujściu i Gdyni także zwiększają swoje możliwości przeładunkowe, inwestując miliony w infrastrukturę.

BALTEXPO to nie tylko stoiska firm, ale i forum rozmów. Dyskusja o tym, jak działać na rzecz branży morskiej, będzie się odbywać na konferencjach o portach morskich, formach wsparcia dla przemysłu morskiego, korytarzach transportowych. Stałym tematem dyskusji jest bezpieczeństwo żeglugi i ochrona środowiska.

XVIII edycja Międzynarodowych Targów Morskich BALTEXPO 2015 odbędzie się w Gdańsku, w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo w dniach 7-9 września.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki