Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zawód influencer, czyli jak się mają influencerzy w Polsce? Fakty i mity rozwiewa Kacper Zdunek z ClickInStory

Kinga Jamrocha
Kinga Jamrocha
Na czym polega praca mangera influencera i ile można na tym zarobić?
Na czym polega praca mangera influencera i ile można na tym zarobić? Getty Images
Media społecznościowe cieszą się ogromnym zainteresowaniem, korzysta z nich masa ludzi w różnym wieku. W Polsce coraz częściej korzystamy z poleceń influencerów. Kim tak naprawdę oni są? Na czym polega praca mangera takiego influencera. Ile zarabiają influencerzy? Na wszystkie trudne pytania odpowiada Kacper Zdunek, Founder w ClickInStory

Na czym polega Twoja praca?

Kacper Zdunek: Kiedyś przy stole zapytano mnie czym się realnie zajmuję. Najprostszą odpowiedzią byłoby powiedzenie, że reklamą, a to jest tylko pochodna moich zadań. Moim zadaniem i agencji ClickInStory jest tworzenie kampanii z wykorzystaniem influencerów. Od budowy koncepcji, analizy celu, grupy docelowej, twórców, świadczeń aż po realizację, optymalizację, końcową analizę efektów i rekomendację dalszych działań. Marka, która decyduje się na współpracę z nami, obdarza nas zaufaniem, a naszym zadaniem jest stworzenie najefektywniejszej kampanii i dobranie twórców generujących rezultaty czy to pod kątem zasięgowym czy sprzedażowym. Dbamy o detale, dlatego przy każdej analizie twórcy wykorzystujemy naszą wewnętrzną metodologię oraz realizujemy plan projektowy. Te dwa schematy zostały przez nas stworzone przy starcie agencji i trzymamy się ich do tej pory. Skrupulatność w tej branży jest kluczowa. Bardzo łatwo o błąd, który potrafi być piorunujący w skutkach. Ważna też w tej pracy jest kreatywność oraz podążanie za trendami. Mowa tutaj nie tylko o Polsce, ale i całym świecie.

Czym według Ciebie jest influencer marketing?

KZ: Jedną z gałęzi marketingu, dzięki której możemy dotrzeć do wybranej grupy docelowej poprzez wpływowe osoby tzw. influencerów. Posiadają oni realny wpływ na decyzje zakupowe swoich odbiorców, a w dodatku reklamowany przez nich produkt czy usługa, zyskuje na wiarygodności oraz autentyczności. Zadaniem twórcy jest przedstawienie marki w sposób naturalny i przystępny dla potencjalnego odbiorcy. Jeżeli miałbym przedstawić wzorcowe kampanie, które świetnie opisują co to influencer marketing to wskazałbym:

Jak oceniasz jego działalność w Polsce?

KZ: Czasami jestem zdziwiony jak wielu mamy krytyków, a prawda jest taka, że nasza branża jest jedną z najlepiej rozwiniętych na świecie. Influencerzy z Polski tworzą treści na światowym poziomie, mają bardzo zaangażowane społeczności, świetnie odnajdują się w trendach, a w dodatku potrafią to przekuć w duże biznesy. Na tę chwilę ten rynek generuje olbrzymie zyski i zainteresowanie. Kampanie, które są realizowane przez marki, agencje czy domy mediowe, stoją na bardzo wysokim poziomie. Nie jesteśmy z pewnością rynkiem neutralnym, a cały czas dużo się u nas dzieje. Influencerzy wiedzą doskonale, że muszą zaskakiwać swoich odbiorców i tworzyć treści możliwie na najwyższym poziomie pod każdym względem. Odbiorcy bardzo ufają influencerom, jednak nawet najmniejszy błąd, może przekreślić ich kariery.

Skąd wziął się pomysł na taką dziedzinę pracy?

KZ: W wieku 17 lat zdałem sobie sprawę, że nie będę ani prawnikiem ani lekarzem ani badaczem naukowym. Nie chciałem standardowej pracy, do której będę przychodzić od 9:00 do 17:00, a na koniec dnia będzie ona powodować u mnie obrzydzenie. Zależało mi zawsze na tym by znaleźć taką pracę, która będzie cały czas stawiać wyzwania, rozwijać, a ja będę to wszystko robić z uśmiechem na twarzy. Od dziecka ciągnęło mnie do marketingu i fascynowały mnie kreatywne reklamy. Zawsze zwracałem uwagę na ciekawe rozwiązania. Wiedziałem, że muszę iść w tym kierunku, zdobyć jak największe doświadczenie w młodzieńczym wieku oraz uczyć się od lepszych od siebie. Starałem się rozmawiać z najlepszymi w branży i dzięki temu samemu rozwijać. Wtedy nie mówiło się na to wszystko influencer marketing, a blogosfera/vlogosfera. To były czasy kiedy blogi miały mocną pozycję i zdecydowanie był to ich prime time.

Zawód influencer, czyli jak się mają influencerzy w Polsce? Fakty i mity rozwiewa Kacper Zdunek z ClickInStory

Czy możesz określić w przybliżeniu zarobki influencerów w Polsce?

KZ: Zależne jest to od zbyt wielu czynników. Na wynagrodzenie twórców wpływają takie aspekty jak: wizerunek, zaangażowanie w mediach społecznościowych, marki z którymi współpracują, ilość posiadanych stałych współprac, ilość pozyskanych współprac w konkretnym miesiącu, wygenerowany procent ze sprzedaży przy konkretnej kampanii, własne marki i przychody z nich. Wielu influencerów jest coraz bardziej świadomych tego, że ich czas może szybko minąć i dywersyfikują swoje środki. Jest to jak najbardziej rozsądny ruch pozwalający zabezpieczyć się na przyszłość. Przechodząc do szczegółu, to średniego kalibru twórcy, są w stanie zarabiać średnio powyżej 25-35 tys. złotych netto miesięcznie. Mówimy tutaj o osobach, które dbają o swój wizerunek i stronią od marek niewiadomego pochodzenia.

Do czego dążysz w życiu biznesowym?

KZ: Jednym z celów na ten rok jaki sobie postawiłem, to jeszcze większe rozwinięcie marek, które mam w portfolio: ClickInStory oraz Po Prostu Naturalnie. Na tę chwilę skupiam się wyłącznie na nich, jednak nie zamykam się na nowe propozycje. Długoterminowo rozmyślam o IT, beauty czy modzie. Fascynują mnie one od dawna. Powyższe branże nie są przypadkowe, ponieważ w ClickInStory bardzo często realizujemy kampanie z liderami właśnie tych segmentów. Kierunek e-commerce jest u mnie naturalny ze względów czysto zawodowych. Wskazane branże umożliwiają działanie na wiele wariantów, co jest dla mnie bardzo korzystne. Długoterminowo jednym z celów na najbliższe lata jest zbudowanie dodatkowych źródeł przychodu. Nie zamykam się tylko na powyższe branże, a na bieżąco analizuję inne sektory.

Jakie rady dałbyś młodym przedsiębiorcom zaczynającym swoją karierę zawodową?

KZ: Wiele młodych osób szuka złotych rad, drogi na skróty, która pozwoli im w pierwszy miesiącu osiągnąć szczyty. Niestety, ale nie ma czegoś takiego. Ciężka praca, sumienność, obranie konkretnego celu, edukacja, analiza trendów, rozmowy z najlepszymi ekspertami z branży to klucz do sukcesu. Często bywa też tak, że osoby początkujące stawiają sobie zbyt wygórowane oczekiwania. Porównują się do innych, nie znając kompletnie ich drogi życiowej. Każdy z nas do celu dochodzi całkowicie inną ścieżką. Rekomendacją z mojej strony jest skierowanie swojej uwagi na poszczególne aspekty, czyli jak realnie wyróżnić swój biznes na rynku, jakie produkty/usługi chcesz sprzedawać, w jakim modelu biznesowym, do kogo kierujesz swój biznes, w jaki sposób chcesz dotrzeć do swoich klientów, jak chcesz utrzymać i zbudować z nimi relację oraz jak będzie wyglądać strategia marketingowa i strona internetowa. Zrealizuj analizę rynku, a również poszukaj inspiracji w innych sektorach. Może to otworzyć umysł na inne rozwiązania pozwalające wyróżnić twoją markę na tle konkurencji.

Kacper, bardzo dziękuję za rozmowę. Życzę powodzenia w rozwoju Twoich projektów.
KZ: Dziękuję za zaproszenie i rozmowę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Zawód influencer, czyli jak się mają influencerzy w Polsce? Fakty i mity rozwiewa Kacper Zdunek z ClickInStory - Strefa Biznesu

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki