Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk dba o bezpieczeństwo użytkowników wód

Kazimierz Netka
Piotr Hukało
Nowe łodzie Piorun i Portowiec, zmodernizowany Strażak 6, lepsze wyposażenie Centrum Ratownictwa w Gdańsku w Nowym Porcie.

Dwie nowe jednostki ratownicze są gotowe do działania na wodach Zatoki Gdańskiej, a zwłaszcza na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG SA). Ochrzczone, poświęcone, powitane pióropuszami salutów wodnych, oficjalnie rozpoczęły służbę - od czwartku, 3 marca 2016 roku - na wodach terytorialnych gdańskiego portu, przy Nabrzeżu Zbożowym w Gdańsku Nowym Porcie.

Matkami Chrzestnymi jednostek są: Jowita Zielinkiewicz – kierownik Działu Pozyskiwania i Rozliczania Funduszy Unijnych w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk oraz Ewa Popławska – społeczniczka, członkini Paktu dla Nowego Portu.

Ojciec Edward Pracz - europejski koordynator duszpasterstwa Ludzi Morza oraz ojciec Jonasz Krefta - przełożony Domu Zakonnego Ojców Franciszkanów pobłogosławili i poświęcili nowe jednostki ratownicze.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, zrealizował razem cztery przedsięwzięcia na rzecz usprawniania służb ratowniczych. Wszystko to w ramach unijnego projektu „Inwestycje wpływające na wzrost bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk”. Dwa z nich dotyczyły zakupu jednostek służących zapewnieniu bezpieczeństwa portu, kolejny obejmował modernizację statku pożarniczo - ratowniczego Strażak 6, natomiast czwarty projekt dotyczył organizacji specjalistycznego nowego Ośrodka Ratownictwa ZMPG SA., który w zamyśle spełniać ma funkcję Centrum Koordynacyjno – Ratowniczego zrzeszającego w sobie wszystkie służby ukierunkowane na zachowanie bezpieczeństwa w porcie.

- Zrealizowanie projektu „Inwestycje wpływające na wzrost bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk” służy poprawie różnych rodzajów bezpieczeństwa – mówiła podczas uroczystości Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Chodzi o to, żebyśmy mogli szybko interweniować i minimalizować skutki nieszczęścia, w razie, gdyby coś złego się przytrafiło. Najważniejsza jest prewencja. Miejmy nadzieję, że nowe jednostki pływające i urządzenia, zostaną wykorzystywane do patrolowania, zabezpieczania i że nigdy nie będą musiały być użyte do poważniejszej interwencji, bo żadne nieszczęście się nie zdarzy. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jako administrator terenów portowych obejmujących nie tylko obszary lądowe, ale także akweny wodne, zobowiązany jest ponadto do wypełniania obowiązku utrzymania żeglowności torów i kanałów portowych poprzez odnajdywanie przeszkód nawigacyjnych podwodnych i nawodnych, które to zadanie wypełniać będzie także nowo zakupiona jednostka wyposażona w stosowną aparaturę sondażową. Nadto motorówka i jej bogate wyposażenie aparaturowe przyczyniać się będzie do lepszego poznania elementów siedliskowych obszarów NATURA 2000 oraz czynników kształtujących bytowania gatunków zasiedlających obszary chronione w rejonie Portu Gdańsk.

W ramach projektu wymiany taboru pływającego, objętego umową o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013,Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. zakupił łódź ekologiczno - ratowniczą „Piorun” szybkiego reagowania do prac patrolowo - ekologiczno - ratowniczych w Porcie Gdańskim, która dzięki swojemu wyposażeniu i parametrom technicznym umożliwiać będzie przeprowadzanie szybkich akcji interwencyjnych ograniczających, a nawet eliminujących skutki wszelkich zdarzeń ekologicznych, technicznych czy pożarowych charakteryzujących się zwykle wysoką dynamiką rozwoju – wynika z informacji, które przekazała nam Monika Wszeborowska - dyrektor Biura Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. kupił też przy unijnym wsparciu finansowym, motorówkę hydrograficzno - inspekcyjną „Portowiec” przeznaczoną do prowadzenia prac sondażowych w Porcie Gdańskim, w tym m.in. do realizacji następujących zadań: wykonywania sondaży dna akwenów portowych; prowadzenia trałowania hydroakustycznego na wodach portowych i wodach Zatoki Gdańskiej; wykonywania badań jakości pionowych ścianek szczelnych nabrzeży portowych; poszukiwania, identyfikacji i lokalizacji przeszkód, obiektów podwodnych; wykrywania zagrożeń środowiska wodnego – obiektów mechanicznych, zagrożeń fizykochemicznych; monitoringu ogólnodostępnych nabrzeży, w tym linii cumowniczo – odbojowych; określania warunków hydrologicznych w rejonie prac hydrograficznych; zbierania, przetwarzania i opracowywania danych z pomiarów hydrograficznych niezbędnych do produkcji i aktualizacji map akwenów portowych.

Koszt motorówki i łodzi szybkiego reagowania: 9 853 887 zł.

Kolejnym projektem Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. ukierunkowanym na podniesienie standardów bezpieczeństwa w porcie była modernizacja statku pożarniczo - ratowniczego „Strażak 6”, która nastąpiła w wyniku realizacji projektu objętego umową o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013.

W ramach prac modernizacyjnych statku dokonano m.in.: wymiany pomp i działek pożarniczych, wraz z modernizacją wodnej instalacji ppoż. dla nowych urządzeń (nowe pompy o wydajności 13300 l/min, działka o wydajności 8000 l/min sterowane automatycznie z mostku) oraz wymiany agregatów prądotwórczych. Przy okazji modernizacji jednostki dokonano także odnowienia klasy połączonej z niezbędnym remontem, którego zakres uwzględniał wymogi Towarzystwa Klasyfikacyjnego – Polskiego Rejestru Statków SA.

Ponadto dokonano zakupu i instalacji: łodzi hybrydowej o długości 3,1 metra z silnikiem i osprzętem; zapory przeciwrozlewowej ze zwijadłem i osprzętem o długości 700 mb, umożliwiającej szybkie zabezpieczenie akwenu przed rozlewiskami niebezpiecznych substancji; separatora olejowego, którego funkcją będzie podczyszczenie zanieczyszczonej wody, zebranej w trakcie akcji ratowniczej.

Sukcesywny wzrost udziału przeładunku towarów niebezpiecznych w ogólnym wolumenie towarowym obsługiwanym w Porcie Gdańsk, a co za tym idzie rosnąca liczba statków zawijających do Portu, wymusza na zarządcy portowym konieczność zwiększenia działań prewencyjnych, w tym asyst dla statków zawijających do portu. Możliwość wystąpienia zdarzeń losowych w postaci pożarów, wycieków substancji szkodliwych, czy wzrostu zanieczyszczenia wód, rodzi po stronie administratora terenów portowych, obejmujących także akweny wodne, konieczność zapewnienia najwyższego poziomu standardów bezpieczeństwa.

W ramach realizacji celu nadrzędnego, jakim jest zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa w Porcie Gdańsk, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podjął również decyzję o organizacji nowego Ośrodka Ratownictwa, który spełniać będzie funkcję Centrum Koordynacyjno – Ratowniczego zrzeszającego w sobie wszystkie służby ukierunkowane na zachowanie bezpieczeństwa w porcie, w tym: dyspozytora portu, dowódcę Straży Ochrony Portu, dyspozytora Portowej Straży Pożarnej – informuje Monika Wszeborowska - dyrektor Biura Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

Cały sprzęt integrujący łączność, oraz konfigurujący ścieżki interwencyjne czyli scenariusze powiadamiania, wyprodukowany i dostarczony przez firmę DGT będącą zarazem producentem i dostawcą wyposażenia m.in. dla obsługi ogólnopolskiego numeru alarmowego 112, systemów dyspozytorskich dla Policji i Straży Pożarnej, Wojska Polskiego, państwowego ratownictwa medycznego, co stanowi potwierdzenie pełnego profesjonalizmu przygotowania Ośrodka Ratownictwa z punktu widzenia systemowego.

Koszt modernizacji statku pożarniczo – ratowniczego i wyposażenia Ośrodka Ratownictwa: 4 933 188 zł.

Kazimierz Netka

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki