Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakupy w sklepach stacjonarnych wcale nie wymierają. Zmienia się za to rola asystentów w sklepach.

Redakcja
Zmienia się rola asystentów w sklepach. Badanie pokazało, ze połowa respondentów nie oczekuje wsparcia ze strony asystentów. Jest dla nich to ważne przy większych zakupach, wysokowartościowych- mówi ekspert.
Zmienia się rola asystentów w sklepach. Badanie pokazało, ze połowa respondentów nie oczekuje wsparcia ze strony asystentów. Jest dla nich to ważne przy większych zakupach, wysokowartościowych- mówi ekspert. Szymon Starnawski
Coraz częściej mówi się o wpływie technologii cyfrowych na preferencje zakupowe Polaków, zarówno w trakcie zakupów w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych.

- Zakupy w sklepach stacjonarnych wcale nie wymierają. To nie jest tak, że teraz dokonujemy tylko zakupów online. Jest bardzo duża rzesza klientów, którzy w zależności od kupowanej kategorii również chętnie korzystają ze sklepów stacjonarnych- tłumaczy w rozmowie z AIPAnna Bystrek, Deloitte. - Zmienia się rola asystentów w sklepach. Badanie pokazało, ze połowa respondentów nie oczekuje wsparcia ze strony asystentów. Jest dla nich to ważne przy większych zakupach, wysokowartościowych- dodaje.

Technologie cyfrowe wywierają silny wpływ na preferencje zakupowe Polaków, w tym także na obecność klientów w sklepach stacjonarnych. Eksperci Deloitte zdefiniowali go jako Wskaźnik Wpływu Cyfrowego.

Pozwala on określić odsetek wizyt klientów w sklepach stacjonarnych, pod wpływem użycia jakiegokolwiek urządzenia elektronicznego, tj. komputera stacjonarnego, laptopa, tabletu, smartfonu, wearables (tzw. urządzenia ubieralne), urządzenia do płatności elektronicznych w sklepie oraz sklepowego interaktywnego systemu informacji (np. tablice czy kioski informacyjne).

Według analizy Deloitte wynosi on w Polsce 60 proc. Najwięcej klientów korzysta z technologii cyfrowych przed zakupami – prawie 3 na 4 klientów (74 proc.), blisko połowa (42 proc.) w trakcie, a po zaledwie co piąty klient (18 proc.). Co trzeci klient korzysta z urządzeń zarówno przed, jak i po zakupach (33 proc.)- wynika z raportu „Koniec ery dwóch światów. Wpływ narzędzi cyfrowych na zakupy Polaków 2019”.

Przeczytaj także:

Pomiędzy kobietami i mężczyznami nie ma znaczących różnic w tym zakresie. Poziom „zdigitalizowania” zakupów dla obydwu grup jest prawie równy i wynosi około 60 proc., przy czym jednak to mężczyźni nieznacznie częściej sięgają po urządzenia elektroniczne.

- W badaniu zaryzykowaliśmy taką tezę, że to jest koniec ery dwóch światów i rzeczywiście pokazało to, że klienci coraz bardziej wierzą w to, że to jest jeden ekosystem. Nie rozróżniają, czy dokonują zakupów stacjonarnie czy w sklepie online. Tak naprawdę jest to dla niech jeden i ten sam dostawca. To czy zaczną zakupy w sklepie stacjonarnym, czy skończą je w internecie nie ma dla nich znaczenia- dodaje ekspert.

Odwiedzając jakie rodzaje sklepów, najczęściej sięgamy po urządzenia cyfrowe? Pod tym względem zdecydowanie wyróżnia się elektronika ze Wskaźnikiem Wpływu Cyfrowego na poziomie 68 proc. Tuż za nią plasują się zdrowie, meble, rozrywka i motoryzacja z wynikami około 62 proc. Na drugim biegunie znajdują się odzież i żywność (tu wskaźnik wyniósł zaledwie 50 proc.).

Na początku ścieżki zakupowej, czyli na etapie poszukiwania informacji i inspiracji, klienci, niezależnie od kategorii produktowej, cenią w urządzeniach elektronicznych możliwość szybkiego wyszukania informacji o produktach oraz porównanie ich cen (odpowiednio 25 i 26 proc. odpowiedzi). Źródłem informacji są dla nich najczęściej strony internetowe (48 proc. klientów).

Jedna piąta badanych korzysta z wyszukiwarek internetowych. Poszukiwanie inspiracji odbywa się także za pośrednictwem mediów społecznościowych (8 proc. proc. klientów), z czego największą popularnością cieszą się Facebook i YouTube. W tym obszarze największą aktywność wykazują osoby młode (18-25 lat), wśród których przynajmniej jeden na czterech klientów skorzystał z mediów społecznościowych jeszcze przed zakupami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zakupy w sklepach stacjonarnych wcale nie wymierają. Zmienia się za to rola asystentów w sklepach. - Strefa Biznesu

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki