Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakupy 2020. W nowej normalności łatwiej sięgamy po portfel tylko gdy okazja jest naprawdę dobra. Jakich promocji oczekujemy [27.09.2020]

Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Obecne oczekiwania konsumentów wobec rabatów oscylują w granicach 20-50 proc.. I są one jak najbardziej realne, patrząc na analizy rynkowe.
Obecne oczekiwania konsumentów wobec rabatów oscylują w granicach 20-50 proc.. I są one jak najbardziej realne, patrząc na analizy rynkowe. Sylwia Penc / Polska Press
Coraz więcej konsumentów duże zakupy odkłada na czas promocji. Kiedyś takie oczekiwanie dotyczyło produktów trwałych – odzieży i obuwia oraz sprzętu RTV i AGD, teraz także w ten sposób robimy zapasy żywności. By sięgnąć bez wahania po portfel i zrobić zakupy, obniżka cen musi naprawdę robić wrażenie!

Dla osób, które mają do tego głowę i czas promocje stały się istotnym sposobem na poprawienie bilansu domowych wydatków. Dla firm handlowych zaś to sposób na walkę z konkurentami o klienta, by w konkretnym sklepie zostawiał więcej pieniędzy niż u innych.

Gdy dostrzegamy okazję, łatwiej sięgamy po portfel

Co ciekawe, analizy ekspertów pokazują, że w sklepach stacjonarnych promocje są wyższe – przynajmniej na pierwszy rzut oka – niż u sprzedawców internetowych. Jest zresztą proste tego wytłumaczenie. Kupcy – obojętnie czy tradycyjni czy wirtualni stosują podobne sztuczki, by promocja wydała nam się bardziej atrakcyjną niż jest w rzeczywistości. W przypadku sklepu stacjonarnego kupujemy jednak pod wpływem impulsu, nie sprawdzamy np. sztuczki, iż drugi produkt 60 proc. taniej w istocie oznacza tylko 30-proc. obniżkę ceny, natomiast robiąc zakupy w e-sklepach mamy więcej czasu na refleksję a nawet pogłębioną analizę.

Wcześniejsze emerytury - emerytury stażowe dla rozpoczynających wcześniej pracę! Nowe przepisy dadzą prawo przejścia na emeryturę przed ukończeniem 60 roku życia i kobiet, i mężczyzn, a najniższa gwarantowana emerytura stażowa wynosiłaby w 2021 roku 1 560 zł. By dowiedzieć się więcej o tym projekcie, po prostu kliknij teraz w ten tekst!

W pierwszej dekadzie września analizie technik promocyjnych stosowanych przez handlowców poświęcone było badanie agencji UCE RESEARCH, przeprowadzone na zlecenie Hiper-Com Poland i programu branżowego AdRetail Inspirio. Pokazuje ono m.in. jaki poziom promocji jest dla nas-konsumentów obecnie satysfakcjonujący.

Promocja co najmniej 40 procent

I tak blisko 40 proc. konsumentów ma poczucie, że na zakupach w promocji oszczędza średnio 30-40 proc. w porównaniu do regularnej wartości nabywanych produktów. Ponad 20 proc. deklaruje, że jest to przedział 20-30 proc. Natomiast 15 proc. ankietowanych dostrzega oszczędności w granicach 10-20 proc.. Prawie tyle samo osób widzi je na poziomie 40-50 proc. Z kolei tylko 6 proc. respondentów odczuwa korzyści powyżej 50 proc. normlanych cen.
– Obecne oczekiwania konsumentów wobec rabatów oscylują w granicach 20-50 proc.. I są one jak najbardziej realne, patrząc na analizy rynkowe. Natomiast to, ile faktycznie oszczędzają klienci, jest trudniejsze do identyfikacji. Większość osób niezbyt precyzyjnie odnosi ceny promocyjne do wartości regularnych. Woli żyć w przeświadczeniu, że rabat został uzyskany, ale dokładnie nie wie, jak wysoki. Zniżka zawsze jest przyznawana od czegoś umownego. Przekonanie, że najczęściej wynosi ona 30-40 proc. wartości produktu, jest rachunkowo poprawne, bo rabaty głównie mieszczą się właśnie w tym przedziale – wyjaśnia Karol Kamiński z Grupy AdRetail.

Zakup na zapas, musi być taniej

Nasz stosunek do promocji zmienił się też bardzo pod wpływem pandemii koronawirusa. W czasie ograniczeń wynikających z zaleceń bezpieczeństwa przywykliśmy do robienia większych zakupów. W takim przypadku zaś dodatkowo działa efekt skali – pięć paczek makaronu kupionych w promocji daje większą oszczędność w budżecie domowym niż kupno okazyjne pojedynczej sztuki. A na przykładzie makaronów czy kasz dodatkowo można pokazać, że w czasie lockdownu nabraliśmy także zwyczaju gromadzenia zapasów. Lęk o przyszłość z kolei skłania nas do oszczędniejszego niż przed pandemią gospodarowania pieniędzmi, w tym przeznaczonymi na domowe wydatki.

Z OSTATNIEJ CHWILI! Kliknij i przeczytaj!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zakupy 2020. W nowej normalności łatwiej sięgamy po portfel tylko gdy okazja jest naprawdę dobra. Jakich promocji oczekujemy [27.09.2020] - Strefa Biznesu

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki