Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakochaj się w "Sołdku" na wiosnę. Nowa oferta dla mieszkańców i turystów odwiedzających Gdańsk

OPRAC.:
Kamil Kusier
Kamil Kusier
Zakończyła się polska część projektu "2 statki - wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020". - Głównym celem kilkuletniego projektu było zachowanie dziedzictwa historycznego oraz promocja kultury lokalnej regionów transgranicznych, poprzez zachowanie statków-muzeów „Sołdek” i „Vityaz” oraz stworzenie wystaw stałych promujących wiedzę z zakresu żeglugi i transportu morskiego – mówi Jakub Adamczak, kierownik projektu z Działu Historii Budownictwa Okrętowego Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.

Sukces międzynarodowej współpracy

W siedzibie Narodowego Muzeum Morskiego w Gdyni odbyła się konferencja prasowa poświęcona zakończeniu prac nad przygotowaniem wystawy stałej w statku-muzeum "Sołdek".

Wśród obecnych gości oraz prelegentów konferencji obecni byli m.in. Igor Kovalev - konsul Federacji Rosyjskiej w Gdańsku, dr Leszek Buller - dyrektor Centrum Projektów Europejskich, dr Katarzyna Bartnik - kierownik Wspólnego Sekretariatu Technicznego Programu Polska-Rosja 2014-2020 oraz Radosław Kapela - menedżer Projektu we Wspólnym Sekretariacie Technicznym. Obecni był również: dr hab. inż. Jerzy Litwin - dyrektor senior NMM, dr Fryderyk Tomala - prezes Towarzystwa Przyjaciół Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku oraz Witold Kuszewski - wiceprezes Towarzystwa Przyjaciół Statku – Muzeum „Sołdek”.

Uczestnicy spotkania mogli wysłuchać wystąpień dr Marcina Westphala, zastępcy dyrektora NMM ds. merytorycznych, a także Jakuba Adamczuka, kierownika projektu z Działu Historii Budownictwa Okrętowego NMM, Wojciecha Nadolskiego, kierownika Biura Okrętowego NMM oraz za sprawą połączenia online Svetlany Sivkovej, dyrektor generalnej Muzeum Oceanu Światowego w Kaliningradzie, Larisa Zubina, zastępcy dyrektora, Alexeya Shutkina, głównego eksperta ds. floty z rosyjskiego muzeum oraz Julii Goncharovej, specjalistki ds. projektów Bałtyckiego Federalnego Uniwersytetu im. Immanuela Kanta w Kaliningradzie.

Drugie życie "Sołdka

W 2020 roku statek-muzeum „Sołdek” przeszedł gruntowny remont w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego. Wymieniono fragmenty poszycia i konstrukcji jednostki oraz skorodowane nity.

- Zadanie nie było łatwe, bo w konstrukcji kadłuba użyto ponad trzysta tysięcy nitów - mówił Wojciech Nadolski, kierownik Biura Okrętowego NMM, odpowiedzialny za remont statku. - Szczególną uwagę przywiązaliśmy do części podwodnej, dlatego też nity, które budziły naszą obawę, zostały zaspawane, a cały proces musiał zostać zatwierdzony przez przedstawiciela Polskiego Rejestru Statków.

Jak informuje Łukasz Grygiel, rzecznik prasowy NMM w Gdańsku powierzchnię kadłuba dokładnie oczyszczono i pomalowano kilkoma warstwami specjalistycznych farb. Dokonano konserwacji komina głównego wraz z rekonstrukcją znaku armatora. Wyremontowano również ładownie nr 2, 3 i 4. Wyrównano posadzki, położono wykładzinę, a także zamontowano nową sygnalizację pożarową oraz instalacje: oświetleniową i elektryczną.

- Głównym celem kilkuletniego projektu było zachowanie dziedzictwa historycznego oraz promocja kultury lokalnej regionów transgranicznych, poprzez zachowanie statków-muzeów „Sołdek” i „Vityaz” oraz stworzenie wystaw stałych promujących wiedzę z zakresu żeglugi i transportu morskiego - dodał Jakub Adamczak, kierownik projektu z Działu Historii Budownictwa Okrętowego NMM.

Wśród głównych działań zrealizowanych w ramach projektu wymienić można również: wydanie katalogu „Stocznie i zabytkowe statki południowo-wschodniego Bałtyku", plenery artystyczne i wystawy prac malarskich w Gdańsku i Kaliningradzie oraz warsztaty dla beneficjentów projektu, a także seminaria i praktyki morskie dla studentów.

Historia rudowęglowca na wyciągnięcie ręki

- Remont pierwszego zbudowanego po II wojnie światowej polskiego statku pełnomorskiego pozwolił na dostosowanie przestrzeni jego ładowni na potrzeby nowej wystawy "Sołdek i jego czasy" - tłumaczy Łukasz Grygiel z NMM. - Odkrywa ona przed gośćmi świat wyjątkowego statku o napędzie parowym, z którym związane są życiorysy ludzi morza - kapitanów, oficerów, konstruktorów i robotników stoczniowych.

Ekspozycja prezentuje historię budowy i służby rudowęglowca oraz realia polityczne, społeczne i gospodarcze w jakich powstawał i był eksploatowany.

"Sołdek" - podróż w czasie

Statek-muzeum "Sołdek" wychodzi do swoich gości również z szeroką ofertą multimedialną czerpiąc z bogactwa archiwalnych dokumentów, fotografii i filmów, które tworząc całość pozwalają poznać historię odradzania się polskiego przemysłu okrętowego po II wojnie światowej oraz charakterystykę pracy spawaczy, niterów i traserów.

- Eksponaty ze świata techniki – oryginalne narzędzia stoczniowe z połowy XX wieku oraz próbki rudy żelaza i węgla - dają możliwość spojrzenia na historię statku z perspektywy tych, którzy go budowali i pracowali na nim - tłumaczy Łukasz Grygiel. - We wnętrzach ładowni można z bliska zobaczyć elementy konstrukcji „Sołdka”, wyeksponowane za pomocą specjalnego oświetlenia. Towarzyszące zwiedzaniu dźwięki morza, maszyny parowej i pracy stoczni podkreślają autentyczność industrialnej przestrzeni statku.

Kampania promocyjna - "Zakochaj się w Sołdku na wiosnę"

Statek–muzeum „Sołdek” uchodzi za jedną z najbardziej popularnych turystycznych atrakcji w regionie. Świadczy o tym liczba osób wchodzących na pokład. W miesiącach letnich legendę polskiej żeglugi handlowej odwiedza średnio 50 tysięcy osób. Z kolei od początku funkcjonowania statku-muzeum, a więc od 1985 roku, zwiedziło go ponad milion turystów.

- Idąc za ciosem popularności naszego statku-muzeum wystartowaliśmy z kampanią „Zakochaj się w Sołdku na wiosnę” - mówi dr Marcin Westphal, zastępca dyrektora Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. - Jest ona skierowana nie tylko do mieszkańców Pomorza, ale również do turystów z całej Polski. Nasze spoty reklamowe emitowane są na dworcu PKP Warszawa Centralna, a w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście pojawiły się plakaty promocyjne. „Sołdkowe” banery widoczne są również w najpopularniejszych regionalnych portalach internetowych. To jednak nie koniec, bo na muzealnym profilu Instagram oraz Facebook organizujemy konkursy, w których do wygrania są gadżety związane z „Sołdkiem”.

Warto dodać, że „Sołdek” zajmuje szczególne miejsce w gdańskim krajobrazie. To unikatowy zabytek techniki okrętowej, jedyny rudowęglowiec z napędem parowym zachowany obecnie na świecie. Statek zacumowany jest na stałe przy Ołowiance, tuż obok Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.

Całkowity koszt realizacji projektu wyniósł 2 067 696 euro. Wkład Muzeum Oceanu Światowego to 1 222 362 euro, Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku - 780 594 euro, Bałtyckiego Federalnego Uniwersytetu im. Immanuela Kanta w Kaliningradzie – 64 740 euro.

Dofinansowanie ze środków Programu Współpracy Transgranicznej Polska – Rosja 2014-2020 wyniosło 1 860 927,08 euro (90% kosztów kwalifikowalnych).

Projekt „2 statki – wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020 oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury, i Dziedzictwa Narodowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki