Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zabraniasz dziecku korzystać ze smartfona lub tabletu? Nastolatki odłączone od internetu mają niższą samoocenę i gorsze relacje ze znajomymi

Monika Góralska
Monika Góralska
Rodzice nie powinni ograniczać nastolatkowi czasu przed ekranem, ale zainteresować się, co robi w internecie. Rozmowa o zagrożeniach zamiast kontroli ułatwia młodym ludziom samodzielne wybieranie odpowiednich treści w sieci.
Rodzice nie powinni ograniczać nastolatkowi czasu przed ekranem, ale zainteresować się, co robi w internecie. Rozmowa o zagrożeniach zamiast kontroli ułatwia młodym ludziom samodzielne wybieranie odpowiednich treści w sieci. akhenatonimages/123rf.com
Martwisz się, że twój nastolatek spędza za dużo czasu przed ekranem smartfona lub komputera? Niepotrzebnie! Dla większości młodych ludzi dostęp do internetu to część ich codziennego życia i jest im potrzebny. Najnowsze badania przeprowadzone przez naukowców z Michigan State University udowadniają, że brak dostępu do internetu obniża poczucie własnej wartości u nastolatków i negatywnie wpływa na ich relacje z rodziną i bliskimi. Lepiej więc sprawdź, co dziecko robi w internecie, a nie to, ile godzin z niego korzysta.

Spis treści

Brak dostępu do internetu obniża samoocenę nastolatków

Obecnie panuje przekonanie, że zbyt długie korzystanie przez dzieci z urządzeń podłączonych do internetu, takich jak smartfon, tablet czy komputer, zaburza ich relacje społeczne i wpływa negatywnie na zdrowie psychiczne. Wcześniejsze doniesienia naukowców sugerowały, że poświęcając czas na korzystanie z mediów społecznościowych czy gier wideo, dzieci zaniedbują realne relacje z rówieśnikami i rodziną. Faktycznie, badania naukowe dowodzą, że małe dzieci powinny jak najmniej czasu spędzać przed ekranami. W ich przypadku korzystanie z urządzeń elektronicznych zaburza ich rozwój, szczególnie psychiczny i emocjonalny, oraz negatywnie wpływa na zachowanie.

Inaczej jednak wygląda to w przypadku nastolatków, o czym świadczą wyniki badania przeprowadzonego pod kierownictwem Keitha Hamptona, profesora na Wydziale Mediów i Informacji w Michigan State University oraz dyrektora badań naukowych w Centrum Quello.

Naukowcy swoje badanie oparli na ankietach przeprowadzonych wśród 3258 nastolatków mieszkających na obszarach wiejskich, gdzie dostęp do internetu jest utrudniony z powodu braku podłączenia do sieci lub słabego zasięgu sieci telekomunikacyjnych. Porównali oni samoocenę i aktywność społeczną takich nastolatków oraz tych, które nadmiernie korzystają z urządzeń elektronicznych podłączonych do sieci.

Okazało się, że młode osoby odłączone od internetu lub z ograniczonym do niego dostępem miały znacznie niższą samoocenę w porównaniu do osób będących stale online. Przy tym ilość czasu spędzanego przez nastolatków przed ekranami, czy to na oglądaniu filmów, graniu w gry, czy korzystaniu z mediów społecznościowych, nie odgrywała dużej roli w ich samoocenie.

– Wielu młodych ludzi zmaga się z problemami ze zdrowiem psychicznym. Podczas gdy nastolatki często borykają się z trudnościami związanymi z poczuciem własnej wartości, obrazem swojego ciała, rówieśnikami, rodziną i szkołą, odłączenie okazuje się znacznie większym zagrożeniem niż czas spędzony przed ekranem. Media społecznościowe i gry wideo są głęboko zintegrowane z kulturą młodzieżową i są czymś więcej niż tylko rozrywką. Pomagają dzieciom nawiązywać kontakty towarzyskie, przyczyniają się do kształtowania tożsamości i stanowią kanał wsparcia społecznego – wyjaśnia prof. Hampton.

Internet nie ogranicza relacji towarzyskich nastolatków

Rodzice obawiają się, że ich dzieci poświęcając czas na korzystanie z internetu nie mają go już na spotkania towarzyskie z rówieśnikami i przez to osłabiają się ich relacje z innymi ludźmi. Prof. Hampton odkrył jednak, że Internet nastolatkom ułatwia nawiązywanie i utrzymywanie tych relacji, ponieważ media społecznościowe czy komunikatory są dla nich formą kontaktu z innymi.

– Większość nastolatków korzysta z mediów społecznościowych, gra w gry wideo i udostępnia filmy, które ogląda w internecie. Często w ten sposób nastolatki uzyskują informacje, komunikują się i udostępniają – mówi prof. Hampton.

Hampton odkrył, że każdej godzinie spędzonej w mediach społecznościowych towarzyszyło 21 minut spędzonych ze znajomymi. Okazało się, że nastolatkowie nadmiernie korzystający z internetu spędzali więcej czasu z rodziną i przyjaciółmi.

Nie kontroluj czasu przed ekranem, ale interesuj się tym, co robi twoje dziecko w internecie

Badacz podkreśla, że mimo wszystko w sieci czyha na młodych ludzi wiele zagrożeń oraz szkodliwych treści, które mogą negatywnie wpływać na ich psychikę. Dlatego naukowiec przekonuje, aby rodzice nie skupiali się na kontrolowaniu czasu spędzanego przez ich dzieci przed ekranem smartfona czy tabletu, ale raczej zainteresowali się tym, co dziecko w internecie dokładnie robi. Badania pokazują, że gdy rodzice rozmawiają z dziećmi o zagrożeniach związanych z obecnością w mediach społecznościowych i dają im większą swobodę w korzystaniu z nich, nastolatki mają wyższą samoocenę. Kształtuje się w nich również samodzielność i krytyczne myślenie, co pomaga im wybierać odpowiednie treści.

Uzupełnij domową apteczkę

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Te produkty powodują cukrzycę u Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Zabraniasz dziecku korzystać ze smartfona lub tabletu? Nastolatki odłączone od internetu mają niższą samoocenę i gorsze relacje ze znajomymi - Strona Zdrowia

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki