Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Za rok zmiany w egzaminie gimnazjalnym

Anna Dąbrowska
W tym roku po raz ostatni gimnazjaliści napiszą egzamin w takiej formie jak przez ostatnie lata. Zmiana jest spowodowana reformą, którą Ministerstwo Edukacji Narodowej stopniowo wprowadza od 2009 roku.

Gimnazjaliści nadal będą pisać egzamin podzielony na trzy części: humanistyczną, matematyczno-przyrodniczą i język obcy nowożytny. Będą one jednak miały inną strukturę i na tym nowość polega.
W części humanistycznej wyodrębnione będą zadania z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie. Zadania z języka ojczystego mogą mieć formę zamkniętą lub otwartą, a już te z historii i wiedzy o społeczeństwie - tylko zamkniętą.

Zadania z matematyki i przedmiotów przyrodniczych - biologii, chemii, fizyki czy geografii wyodrębnione zostaną w części matematyczno-przyrodniczej. Tylko zadania z matematyki mogą mieć formę otwartą lub zamkniętą. Reszta pytań będzie zamknięta.

Z kolei w trzeciej części egzaminu, która dotyczy języka obcego nowożytnego, gimnazjalista będzie miał o jeden język więcej do wyboru - a w roku szkolnym 2013/2014 dojdzie też język ukraiński. Nowością jest również podział egzaminu na poziomy: podstawowy i rozszerzony.

Jakich jeszcze nowości można się spodziewać? Od przyszłego roku zmieni się także czas trwania egzaminów. Te z części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej będą trwały po 150 minut. Egzamin z języka obcego - 60 minut, zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym.
Zmiany będą obejmowały także sposób prezentacji wyników. I tak, na zaświadczeniu o wynikach wyodrębnionych będzie aż sześć zakresów: język polski, historia i wiedza o społeczeństwie, matematyka, przedmioty przyrodnicze, język obcy nowożytny na poziomie podstawowym oraz język obcy nowożytny na poziomie rozszerzonym.

Wyniki podawane będą w procentach, i tu kolejna nowość - w centylach. Jest to informacja o odsetku liczby gimnazjalistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z danego zakresu wynik taki sam lub niższy niż zdający, np. uczeń, którego wynik centylowy w zakresie matematyki wynosi 85, dowie się, że 85 proc. wszystkich gimnazjalistów uzyskało za zadania matematyczne wynik taki sam jak on lub niższy, a 15 proc. gimnazjalistów uzyskało wynik wyższy. Wynik centylowy umożliwia ocenę wyników ucznia na tle wszystkich zdających gimnazjalistów.

Materiał został opracowany na podstawie Informatora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Za rok zmiany w egzaminie gimnazjalnym - Gazeta Wrocławska

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki