Z powodu inflacji handel przenosi się do sieci? "Sklepy internetowe są postrzegane jako bardziej przyjazne cenowo"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Dla 56 proc. kupujących atrakcyjne ceny są kluczowym czynnikiem wpływającym na wybór sklepu online. Jednocześnie wzrosło znaczenie ceny kosztem wygody zakupów.
Dla 56 proc. kupujących atrakcyjne ceny są kluczowym czynnikiem wpływającym na wybór sklepu online. Jednocześnie wzrosło znaczenie ceny kosztem wygody zakupów. 123RF
Okazuje się, że gwałtowne przyspieszenie wzrostu e-commerce wywołane pandemią, miało charakter jednorazowy. Obecnie e-commerce rośnie w tempie zbliżonym do dynamiki z lat 2018-2019. Jednocześnie zdaniem ekspertki, rosnąca inflacja może przyczynić się do wzrostu sprzedaży online. – Sklepy internetowe są postrzegane jako bardziej przyjazne cenowo niż sklepy tradycyjne – wskazuje.

Spis treści

Na obecną dynamikę rynku e-commerce mają wpływ dwie główne zmiany w zachowaniach e-shopperów. Część osób, która zaczęła robić zakupy online w czasie pandemii, wycofała się w tym roku z tej formy kupowania. Nie udało się zatem trwale zmienić nawyków zakupowych tej grupy klientów. Z drugiej strony wyniki badania Zymetrii „E-commerce 2022, czyli Polki i Polacy na zakupach online” pokazują, że nastąpił wzrost liczby zaangażowanych i lojalnych e-shopperów.

– Osoby, które w poprzednich latach intensywnie robiły zakupy online, nabywają obecnie produkty z kolejnych nowych dla siebie kategorii produktowych oraz kupują je częściej w tym kanale. Tak zwanych heavy e-shopperów jest już 18 proc. – komentuje Edyta Czarnota, Managing Partner w Zymetria.

Które kategorie produktowe przyciągają nowych kupujących?

Moda, produkty farmaceutyczne oraz FMCG to kategorie, które w największym stopniu wpływają na zmiany nawyków kupujących. To właśnie one są nabywane przez nowych (pandemicznych) e-shopperów, którzy nie zrezygnowali całkowicie z zakupów online. Z kolei dla dla pozostałych e-shopperów sięganie po te kategorie online stało się już ich rytuałem zakupowym. Natomiast takie kategorie jak kosmetyki, uroda oraz DIY rozbudowały bazę e-shopperów przez ostatnie dwa lata i utrzymały pre-pandemiczną częstotliwość zakupów online.

Niektóre kategorie są większymi beneficjentami okresu pandemii, niż inne. “Efekt pandemiczny” ma w tych kategoriach skutek trwalszy – dodaje Maciej Żyto, ekspert e-commerce, współtwórca raportu.

Marketplace wygrywa ze sklepem specjalistycznym

Na rynku e-commerce, tak jak w poprzednich latach, dominują platformy wielokategorialne. Jak wskazano, pozycja Allegro jest niezagrożona i w wielu kategoriach jest to najchętniej wybierana platforma. Pozycja Aliexpress.pl nie uległa znaczącej zmianie, poza listą głównych sklepów online w kategoriach.

Amazon.pl, który rozpoczął swoją działalność w Polsce w 2021 roku, wzbudził trial co piątego e-shoppera. – Potencjał tej platformy wydaje się być ograniczony na dziś – wskazują autorzy raportu.

Wywołane pandemią zwiększone inwestycje w rozwój kanału online omnichannelowych graczy również przynoszą wymierne rezultaty. Wyniki badania pokazują, że sklepy specjalistyczne z roku na rok wzmacniają swoją pozycję w większości kategorii. W modzie (ubrania, obuwie) oraz FMCG robią to kosztem spadku popularności Allegro.

Atrakcyjne ceny coraz ważniejsze

Dla 56 proc. e-shopperów atrakcyjne ceny są kluczowym czynnikiem wpływającym na wybór sklepu online. Znaczenie ceny wzrosło w 2022 roku kosztem wygody zakupów (ten element jest obecnie najważniejszy dla 17 proc. kupujących online).

Najsilniejszy wizerunek marki w zakresie tych dwóch elementów mają Allegro.pl z kategorii marketplace, Auchan.pl z zakresu artkułów FMCG oraz Rossmann.pl z zakresu urody i farmaceutyków. W kategorii mody nie ma wyraźnego lidera. W artykułach budowlano-dekoracyjnych e-shopperzy najwyżej oceniają sklepy online Castorama oraz Ikea, natomiast a w elektronice – RTVEuroAGD.pl i MediaExpert.

Wzrost cen wyraźnie zauważalny w e-commerce

Najbardziej e-shopperzy dostrzegają wyższe ceny w kategoriach mody, urody oraz DIY, w najmniejszym stopniu w rozrywce i kulturze, gdzie coraz częściej są to odnawialne długookresowe subskrypcje. Jednocześnie rosnąca inflacja może przyczynić się do wzrostu sprzedaży online.

– Sklepy internetowe są postrzegane jako bardziej przyjazne cenowo niż sklepy tradycyjne. Kanał online będzie zyskiwać w wyniku zmian inflacyjnych na rynku, głównie dzięki osobom chcących utrzymać swój poziom zakupów przy rosnących cenach. Osoby ograniczające zakupy zdecydowanie będą ciąć budżety w obu kanałach – komentuje Czarnota.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak przekuć naukę w sukces biznesowy? Pomogą w tym spin-offy

Materiał oryginalny: Z powodu inflacji handel przenosi się do sieci? "Sklepy internetowe są postrzegane jako bardziej przyjazne cenowo" - Strefa Biznesu

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
sroka
ogólnie rzecz biorą to w m1 w Poznaniu dzięki apce H-OUR Store każdy może sobie wynająć sklep na godziny jeśli chce sprzedawać swoj produkty
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie