Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z Gdańska do Krakowa koleją w 3 godziny. Linia przez CPK ma powstać za 10 lat. Podpisano umowę na studium dla jej części

Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Andrzej Banaś
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium dla kolei dużych prędkości od węzła CPK przez Płock do Włocławka. Ten ponad 120-kilometrowy odcinek to element tzw. CMK-Północ, czyli przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej w stronę Trójmiasta, planowanej jeszcze w latach 70 XX wieku. Gdy w 2032 roku linia dotrze do Gdańska Kraków i Katowice będą osiągalne w nieco ponad 3 godziny a Warszawa – poniżej 2.

Podpisana 24 stycznia w Płocku umowa dotyczy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, czyli niezbędnej dokumentacji przedprojektowej, dla fragmentu tzw. szprychy CPK nr 1, odcinka: węzeł CPK – Płock – Włocławek. Spółka CPK zawarła kontrakt z wybranym w przetargu konsorcjum firm IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, BBF i Arcadis. Wartość umowy to ponad 38 mln zł netto. Długość planowanej trasy – ok. 122 km.

- Cieszę się, że uczestniczymy w pracach nad przedłużeniem na północ Centralnej Magistrali Kolejowej, która była planowana już od lat 70. To kolejny potrzebny element systemu kolei dużych prędkości – mówił podczas podpisania umowy Marcin Warda, prezes spółki IDOM.

Rzeczywiście, koncepcja obecnej CMK, zaprojektowanej na początku lat 70., zakładała, że będzie to linia łącząca południe kraju z Wybrzeżem. Do 1977 udało się jednak wybudować tylko południowy odcinek i do 1980 – zelektryfikować go. To dzięki tej linii czasy przejazdu z Warszawy do Krakowa i Katowic oscylują wokół 2 godz. Obecnie CMK włącza się między Warszawą i Skierniewicami w szlak kolejowy z Łodzi, w okolicy gdzie powstanie Lotnisko Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny. Dzięki przedłużeniu linii do aglomeracji trójmiejskiej czas przejazdu z Gdańska do Warszawy przez CPK ma wynieść ok. 1 godz. i 45 min. Do Krakowa lub Katowic przez port lotniczy mamy dotrzeć w nieco ponad 3 godziny.

Odcinek przedłużający CMK do Włocławka ma powstać do 2029 roku, dalej, do Gdańska budowa linii ma zostać zakończona w roku 2032.

- Linia kolejowa od węzła CPK przez Płock i Włocławek, dla której rozpoczynamy właśnie prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, została w grudniu ubiegłego roku wpisana do projektu aktualizacji sieci TEN-T, czyli na listę priorytetowych inwestycji Unii Europejskiej. To bardzo dobra wiadomość, która otwiera przed spółką CPK możliwość skutecznego wnioskowania o kolejne środki unijne – mówił Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych, który z ramienia spółki podpisywał umowę na wykonanie studium.

TEN-T to sieć korytarzy komunikacyjnych, które maja stanowić szkielet sieci kolejowej UE. Przedłużona CMK należy do korytarza Bałtyk – Adriatyk.

Po wybudowaniu przedłużenia magistrali pociągi będą jeździć na początku z prędkością do 250 km na godz. Przyjęta dla tego odcinka prędkość projektowa to jednak 350 km na godz. Do takiej wartości będzie można w przyszłości podnieść prędkość maksymalną bez przebudowy torowiska i bez zmiany geometrii łuków. Na istniejącym 224-km odcinku CMK ponad połowa dostosowana jest do 200 km na godz., reszta – 160. Jego geometria umożliwia jednak również dalsze podnoszenie prędkości.

W ciągu najbliższych miesięcy spółka CPK planuje w gminach na terenie korytarza między węzłem CPK, Płockiem i Włocławkiem do 150 spotkań konsultacyjnych z samorządowcami, mieszkańcami i partnerami branżowymi. Według harmonogramów, pierwsze roboty budowlane na tym odcinku mają ruszyć w 2024 roku.

Część kolejowa przedsięwzięcia CPK przewiduje budowę na terenie województwa pomorskiego 89 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizacje 378 km linii istniejących przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W woj. kujawsko-pomorskim będzie to odpowiednio: 168 km linii nowych i 233 km do przebudowy, w mazowieckim – 344 i 654 km.

W ramach studium wykonawca dostarczy spółce CPK prognozy ruchu oraz m. in. analizy techniczne, środowiskowe. Czas na przygotowanie tzw. wariantu inwestorskiego, dla którego następnie uzyskiwana będzie decyzja środowiskowa, to 12 miesięcy. Następnym etapem będzie opracowanie projektów: koncepcyjnego i budowlanego.

Dotychczas opracowywane zostały takie dokumenty dla 9 kolejowych inwestycji w różnych częściach Polski. Po podpisaniu umowy na studium dla ciągu: węzeł CPK - Płock - Włocławek - łączna długość linii objętych pracami przygotowawczymi wynosi prawie 1,3 tys. km.

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1 800 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki