Wywiad z Magdaleną Gibney z Forum Gdańsk – nominowaną do TOP Menedżer Pomorza 2019

Piotr Kallalas
Piotr Kallalas
Wyzwania zdecydowanie mnie napędzają i dają mi jeszcze większą energię do działania. Lubię, jak coś się dzieje i jestem energiczną osobą.

Jak to się stało, że trafiła Pani do Forum Gdańsk? Pracując w wielu krajach Europy spodziewała się Pani, że osiądzie ponownie w Gdańsku?
Bardzo mocno zabiegałam o pracę w Forum Gdańsk, ponieważ jestem rodowitą Gdańszczanką – tutaj mieszkałam i zdobywałam wykształcenie. Moja kariera związana z zarządzaniem centrami handlowymi zaczęła się jednak o wiele wcześniej, a ścieżka kariery jest dosyć nietypowa i rozpoczęła się w Warszawie w 2001 roku. W międzyczasie moja ścieżka pokierowała mnie również do Budapesztu, a w 2007 roku rozpoczęłam pracę w Rumuni, gdzie zdobywałam doświadczenie w zarządzaniu rożnymi obiektami, między innymi miałam możliwość zarządzania nieruchomościami biurowymi oraz handlowymi. Tu również zaczęłam prace jako zarządca dużego obiektu handlowego. Zresztą, jeśli chodzi o samo zarządzanie nieruchomościami, to mogę śmiało powiedzieć, że doświadczenie w tej tematyce buduję już od blisko 20 lat. 

Czytaj także

Powrót do Polski był trudnym rozdziałem w Pani życiu?
Nie do końca, bowiem to w Warszawie rozpoczęła się moja przygoda z nieruchomościami, natomiast wyjazd był determinowany sytuacją rodzinną – mój mąż otrzymał pracę w Rumunii, gdzie podjęłam współpracę z dużą agencją nieruchomości. Wszystko odbywało się stosunkowo płynnie. Po powrocie, podjęłam współpracę z firmą, która jest właścicielem między innymi Galerii Bałtyckiej, jak i siedmiu innych galerii w Polsce, co skutkowało kierowaniem CH Silesia City Center w Katowicach. Widziałam, jaki obiekt powstaje w środku naszego miasta, a był to czas, kiedy bardzo dużo podróżowałam i też chciałam wrócić do Gdańska, zarówno pod względem prywatnym, jak i zawodowym. To faktycznie mi się udało.

Nie dało się w łatwiejszy sposób dotrzeć do Gdańska?
Z tej perspektywy uważam, że było to przeznaczenie. Najpierw musiałam zdobyć ogrom doświadczeń, po to aby teraz móc zmierzyć się z tak dużym i trudnym wyzwaniem, jakim jest prowadzenie Forum Gdańsk. Całe moje doświadczenie mogę teraz wykorzystać i bardzo mi się to przydaje. 

Czy dostrzega Pani wyraźne różnice w zarządzaniu podobnymi obiektami w innych krajach europejskich?
Na pewno różnic jest bardzo dużo, od kulturowych, po oczywistą barierę językową. Inaczej pracuje się w środowisku, jako osoba z zewnątrz – można powiedzieć nieautochtoniczna, a inaczej będąc wrośniętym w kulturę. Wydaje mi się, że Polacy jako naród są bardzo pracowici i otwarci na współpracę.

Czytaj także

Jest to duże wyzwanie – stworzyć nie tylko kolejne centrum handlowe, ale miejsce, które przyciągnie kulturę, sztukę i ludzi chcących spędzić rodzinnie i wspólnie czas?
Taki był zamysł, ponieważ sama lokalizacja trochę wymusza fakt, że po prostu musimy i chcemy być takim obiektem. Determinacja była jeszcze większa, ze względu na początkową złą prasę i wyjściowe problemy. To było naturalne, że mieszkańcy mieli podzielone opinie na temat nowego obiektu, który pojawił się w centrum miasta. Natomiast powstaliśmy nie po to, żeby przeszkadzać, ale wręcz przeciwnie, żeby scalać. Od samego początku podkreślaliśmy, że jesteśmy bardzo otwarci i chcemy służyć mieszkańcom. Jako jedyne centrum handlowe współpracujemy z różnymi instytucjami, takimi jak Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna, Akademia Sztuk Pięknych czy muzea. Ponadto silnie działamy z miastem, ponieważ nasza obecność ma charakter układu partnerskiego. Jako jedyne centrum handlowe jesteśmy członkami Gdańskiej Organizacji Turystycznej – co dla mnie jest akurat oczywiste, ponieważ, pomijając obecną sytuację epidemiologiczną, tłumnie odwiedzają nas turyści, więc musimy wiedzieć, czym żyje miasto i jak zachęcić przyjezdnych. 

Czy z tej współpracy wynikają konkretne projekty i aktywności przeznaczone dla mieszkańców?
Z Gdańską Infrastrukturą Wodociągowo-Kanalizacyjną przygotowywaliśmy Światowy Dzień Wody połączony z wystawą. Niestety te działania musiały zostać odwołane ze względu na stan epidemii. W ubiegłym roku postawiliśmy specjalny zamgławiacz. Z Gdańską Organizacją Turystyczną pracujemy przy Karcie Turysty czy pośrednio przy Karcie Mieszkańca. Mamy bardzo ciekawe pomysły, które będziemy realizować z muzeum, ale o szczegółach powiemy nieco później. W zeszłym roku włączaliśmy się w Targi Wileńskie, a także w Jarmark Bożonarodzeniowy. Stawiamy również na sport – tutaj przykładem są imprezy rowerowe. W tym roku pragniemy powtórzyć też nasz udział w Jarmarku Dominikańskim. Chcieliśmy, aby Forum miało o wiele inny wymiar.  Taka jest moja polityka – opierająca się na współpracy i wsparciu. Oczywiście, jesteśmy centrum komercyjnym, ale nasza działalność nie zawsze opiera się o aktywność przychodową, o czym świadczą też szerokie projekty prozdrowotne oraz CSR-owe – akcje krwiodawstwa i akcje DKMS na rzecz rejestracji potencjalnych dawców szpiku.

Praca w Forum Gdańsk to pewien kolejny etap kariery zawodowej. Czy spodziewała się Pani, że będzie to tak duże wyzwanie?

Spodziewałam się wyzwań, ale mam wrażenie, że w Forum spotkały mnie wszystkie możliwe wyzwania. Musieliśmy się zmierzyć z szeregiem odważnych i śmiałych decyzji, ale z perspektywy czasu widzę, że nasza polityka się broni w sposób konsekwentny. Na początku często sami się nad tym zastanawiamy – dopiero później odczuwamy zadowolenie z objętego kursu. Taka sytuacja miała miejsce np. w przypadku otwarcia, kiedy zbudowaliśmy kampanię na przeciągającym się terminie startu. Przypomnę, iż kampania „Otwarcie po falstarcie” nagrodzona została Brązowym Spinaczen w kategorii komunikacja kryzysowa i antykryzysowa. Uważam, że moje międzynarodowe doświadczenie pomaga być bardziej otwartym człowiekiem, a także podejmować niestandardowe i nieszablonowe działania. 

Czytaj także

Zarządzanie centrum handlowym oznacza tytaniczną pracę, która pewnie sięga poza standardowy wymiar czasowy. Jak Pani sobie z tym radzi?

Jestem w swoim żywiole, ale rzeczywiście muszę przyznać, że praca jest bardzo intensywna. Myślę, że czasami mówimy o systemie dwóch czy trzech etatów, a przed samym otwarciem obiektu dochodziło do nawet czterech i pracy 24-godzinnej. Wyzwania zdecydowanie mnie napędzają i dają mi jeszcze większą energię do działania. Lubię jak coś się dzieje i jestem energiczną osobą. 

Nie samą pracą jednak żyje człowiek. Czy znajduje Pani czas na odpoczynek i oderwanie się od obowiązków? Czy czas wolny spędza Pani może równie aktywnie?

Zdecydowanie. Cała moja rodzina jest również bardzo aktywna sportowo. Biegamy, jeździmy na rowerach, spędzamy czas na świeżym powietrzu. Dzieci i mąż dodatkowo grają w piłkę. Wypoczynek wiąże się z naszym hobby i zainteresowaniami. Muszę jeszcze wykonać duży ukłon w kierunku mojej rodziny, która pozwala mi się realizować i spełniać zawodowo. Dzięki nim i dzięki temu, że świetnie sobie radzą pod moją nieobecność, mogę poświęcić się zadaniom związanym z zarządzaniem Forum Gdańsk. Bez tego, nie byłoby to możliwe. 

Jaki jest plan na rozwój Forum Gdańsk w perspektywie najbliższych lat?

Jesteśmy bardzo młodym centrum, które działa dopiero od dwóch lat. Chcemy się dalej umacniać na rynku, podtrzymywać naszą strategię otwartości i przyjmowania jeszcze większej ilości gości, a także wdrażania nowych pomysłów, co też przełoży się na zadowolenie klientów. Obecnie jesteśmy w trudnym okresie ze względu na stan epidemii, dlatego też skupiamy się na bieżących wyzwaniach. 

Aktualny stan epidemiologiczny i zagrożenie koronawirusem jest sytuacją bezprecedensową także w przypadku świata biznesu. Obecnie mówi się zwłaszcza o problemach małych firm. Czy to wielka próba dla menedżera zarządzającego takim obiektem?

To na pewno wielkie zadanie dla każdego menadżera zarządzającego centrum handlowym. Dla wszystkich jest to nowa sytuacja, z którą musimy się zmierzyć tu i teraz. Wszystko zmienia się w sposób dynamiczny. Otrzymujemy jednak duże wsparcie naszego zarządu i podejmujemy wspólne działania, które pozwalają się odnaleźć w tej nowej rzeczywistości. 

[Abstrahując od obecnej sytuacji epidemiologicznej – czy ostatnie lata to dobry czas dla takich obiektów, jak centra handlowe? Od lat obserwujemy sytuacje galerii, które rozwijają się z różnym szczęściem.

Obecnie polityka większości centrów handlowych wyraźnie się zmienia. Wydaje mi się, że ten trend jest zauważalny zwłaszcza od zeszłego roku. Centra handlowe przestają być zwykłymi obiektami handlowymi, co wpisuje się naturalnie również w naszą politykę. Odbiorcy mają aktualnie nieco inne potrzeby, a e-commerce wymusza na centrach handlowych zmianę specyfiki swojej działalności. Otworzyliśmy się w bardzo dobrym momencie – w czasie zmiany ogólnej polityki. Ludzie przestają już patrzeć tylko w wymiarze zakupowym i handlowym, a zastanawiają się, gdzie skorzystać z oferty rozrywki, kin czy stref gastronomicznych. Po wyjściu ze sklepu, lubią mieć różne możliwości rekreacji, a Forum Gdańsk to oferuje. Chodzi o to, żeby spędzać czas w sposób kompleksowy. Sytuacja działa na naszą korzyść, ponieważ z taką przestrzenią użytkową możemy idealnie wpisać się w ten kierunek zmian.

Od dwóch lat pełni Pani kierownicze stanowisko w Forum Gdańsk. Czy przed startem była możliwość wpływania na ostateczny kształt obiektu?

Miałam możliwość wpłynięcia na zmiany od strony funkcjonalnej. Dla laików może się to wydawać śmieszne czy przyziemne, ale przeforsowaliśmy stworzenie toalet dla dzieci w każdym kompleksie sanitarnym – damskim i męskim. Bardzo zależało mi na stworzeniu odrębnych pokojów dla rodziców, a także poprawiliśmy funkcjonalność parkingu, bo to bardzo często jest newralgiczny element. Bardzo mocno patrzyliśmy na koncepcję wizualną centrum, dodanie kierunkowskazów oraz map, które pozwolą wskazać drogę klientowi. Dużo czasu poświęciliśmy oświetleniu czy dekoracjom i to na bardzo różnym poziomie szczegółowości – włączając w to nawet kwestie umiejscowienia kontaktów. Chcieliśmy, aby pracownikom obiektu dobrze się tu żyło, a klienci mieli przejrzystą przestrzeń i wiedzieli, jak się po niej poruszać. Myślę, że udało mi się wykorzystać wiedzę zdobytą w poprzednich centrach handlowych. 

Obecnie duży nacisk kładzie się na edukację i rozwiązania proekologiczne, segregację i ograniczenie wytwórstwa zbędnych opakowań, które nie podlegają recyklingowi. Czy Forum Gdańsk wpisuje się w tę politykę?

Bardzo mocno podkreślamy wymiar ekologiczny i robimy to od samego początku naszej obecności w Gdańsku. W naszych działaniach staramy się kłaść duży nacisk na rozwój ekologii. Mówię tutaj, zarówno o przyziemnych kwestiach – takich jak segregacja śmieci w specjalnych koszach, jak również o rozmowach i współpracy z najemcami, którzy również angażują się w akcje ograniczenia plastiku. Muszę przyznać, że od kiedy otworzyliśmy biuro, zakazałam plastiku – wszyscy używamy tylko szklanych naczyń i pijemy wodę z kranu. Zaczynamy od siebie, ale staramy się zarażać tym entuzjazmem najemców i klientów. 

Jak Pani odbiera nominację do konkursu TOP Menedżer Pomorza? To bardziej miłe wyróżnienie, czy czynnik motywujący?
Zdecydowanie muszę przyznać, i nie jest to tylko trywialny frazes, że byłam bardzo zaskoczona i zupełnie nie spodziewałam się tej nominacji. Staram się być skromną osobą, robię to, co do mnie należy i nie muszę tego obwieszczać światu wszem i wobec, dlatego jest to dla mnie na pewno duży zaszczyt. Natomiast chcę również podkreślić, że nie wykonuję mojej pracy w pojedynkę i należy od razu powiedzieć o wielkiej zasłudze mojego zespołu. Cieszę się, że mogę być takim przewodnikiem i kierować działaniami, ale to właśnie moi współpracownicy zasługują na najwyższe podziękowania.

Czytaj także

Podbierz wersję .pdf dodatku "TOP MENEDŻER 2019"

⇨ Należy kliknąć przycisk KUP I CZYTAJ NAJNOWSZE WYDANIE

TOP Menedżer Pomorza 2019. W tym roku nominowani do nagrody zostali:

  • Dorota Białobrzeska-Łukaszuk, prezes Invicta,
  • Rafał Chomicz, prezes zarządu Sevenet SA,
  • Magdalena Gibney, dyrektor Forum Gdańsk,
  • Mikołaj Konopka, prezes zarządu Euro Styl,
  • Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA,
  • Konrad Mickiewicz, prezes zarządu ZPC Bałtyk,
  • Jacek Sarnowski, prezes zarządu Porta KMI Poland,
  • Przemysław Sztandera, prezes Zarządu Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej sp. z o.o.,
  • Mariusz Tuchlin, prezes zarządu Dekpol SA,
  • Karol Zduńczyk, prezes zarządu Korporacji Budowlanej Doraco.

Oto dotychczasowi laureaci nagrody:

Laureaci nagrody Top Menedżer: Galeria najlepszych przedsięb...

Czytaj także

Kapituła konkursu TOP Menedżera:

  • Grzegorz Borzeszkowski, prezes Starogardzkiego Klubu Biznesu,
  • Zbigniew Canowiecki, prezydent Pracodawców Pomorza,
  • prof. Henryk Ćwikliński, Uniwersytet Gdański,
  • Katarzyna Dobrzyniecka, dyrektor Loży Gdańskiej BCC,
  • Maciej Dobrzyniecki, kanclerz Loży Gdańskiej BCC,
  • Piotr Dominiak, Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej,
  • Leszek Gierszewski, prezes Drutex SA, laureat,
  • Marek Głuchowski, prezes Zarządu Gdańskiego Klubu Biznesu,
  • Maciej Grabski, prezes Olivia Business Centre,
  • prof. Jerzy Gwizdała, Rektor Uniwersytetu Gdańskiego;
  • Sławomir Halbryt, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza,
  • Marek Kański, dziennikarz ekonomiczny,
  • Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk,
  • Roman Szczepan Kniter, prezes zarządu Trefl SA, laureat,
  • Marek Krzykowski, laureat,
  • Andrzej Liberadzki, prezes Radia Gdańsk,
  • Joanna Gwiazda-Kozłowska, dyrektor Biura Reklamy, Polska Press, Oddział Gdańsk,
  • Wiktor Pilarczyk, prezes Polska Press, Oddział Gdańsk,
  • Piotr Soyka, prezes Grupy Remontowa Holding, laureat,
  • Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego,
  • Wiesław Szajda, prezes Pomorskiej Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw,
  • Mariusz Szmidka, redaktor naczelny „Dziennika Bałtyckiego”,
  • Andrzej Ubertowski, członek Rady Gdańskiego Klubu Biznesu, laureat TOP Menedżera,
  • Adam Żołnowski, wiceprezes DCT SA.

Partner merytoryczny: Business Centre Club, Loża Gdańska.

Oto niezwykłe okładki dodatków TOP Menedżer Pomorza z poprzednich lat! Konkurs ma już 20 lat tradycji - zobaczcie sami:

Top Menedżer: "Dziennik Bałtycki" co roku wydaje dodatek poś...

🔔🔔🔔

Pobierz bezpłatną aplikację Dziennika Bałtyckiego i bądź na bieżąco!
Oprócz standardowych kategorii, z powodu panującej epidemii, wprowadziliśmy do niej zakładkę, w której znajdziesz wszystkie aktualne informacje związane z epidemią koronawirusa.

Aplikacja jest bezpłatna i nie wymaga logowania.

Wysokie czynsze, niewielu klientów. Restauratorzy zamykają biznesy.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie